Altijd al eens in de schoenen willen staan van een wereldberoemde profvoetballer? Niet? Dan gaat het feit dat deze absoluut uniek samengestelde Ferrari 430 Scuderia nieuw aan Samuel Eto’o is geleverd u niet over de streep trekken. Wel heeft u goud in handen: deze Scud beschikt namelijk over gouden racestrepen, wielen en dito stiksels, gecombineerd met talloze carbon in- en exterieurdetails. Waaronder de Racing Seats, Driver Zone + LED’s en motorruimte. Via Spanje kwam de straatversie van de race-geprepareerde F430 in handen terecht van een Duitse liefhebber, gevolgd door een waarachtig Ferrari verzamelaar waarvan we diverse pareltjes uit de collectie hebben kunnen bemachtigen. Deze zwarte krijgt in totaal 510 paardenkrachten te verwerken op de achteras en schreeuwt het uit van genot als de atmosferische V8 in de carbon machinekamer tot het uiterste wordt gedreven. Zó hoort een compromisloze supercar eruit te zien én te klinken!
Lees verderAltijd al eens in de schoenen willen staan van een wereldberoemde profvoetballer? Niet? Dan gaat het feit dat deze absoluut uniek samengestelde Ferrari 430 Scuderia nieuw aan Samuel Eto’o is geleverd u niet over de streep trekken. Wel heeft u goud in handen: deze Scud beschikt namelijk over gouden racestrepen, wielen en dito stiksels, gecombineerd met talloze carbon in- en exterieurdetails. Waaronder de Racing Seats, Driver Zone + LED’s en motorruimte. Via Spanje kwam de straatversie van de race-geprepareerde F430 in handen terecht van een Duitse liefhebber, gevolgd door een waarachtig Ferrari verzamelaar waarvan we diverse pareltjes uit de collectie hebben kunnen bemachtigen. Deze zwarte krijgt in totaal 510 paardenkrachten te verwerken op de achteras en schreeuwt het uit van genot als de atmosferische V8 in de carbon machinekamer tot het uiterste wordt gedreven. Zó hoort een compromisloze supercar eruit te zien én te klinken!
Exterieur
Voetbalfan of niet, de voormalig FC Barcelona spits had wel smaak als het om auto’s gaat. Eto’o koos voor een ‘ingetogen’ Nero Daytona carrosserielak, maar voegde hier het ene na het andere spectaculaire foefje aan toe. Samen zorgen ze voor een zeer exclusieve livery: de Golden NART Racing Stripes (Extracampionario!) en 20 inch Forged Gold Rims vormen simpelweg een gouden match. Helemaal wild worden we ook van de vele lichtgewicht exterieurdetails: de Ferrari 430 Scuderia is uitgerust met een carbon frontspoiler, carbon spiegels, carbon achterpaneel (onder de achterlichten) en zelfs de naafkapjes van de wielen zijn carbon-made. Op een Ferrari Scuderia horen Scuderia Ferrari Shields, dat moge duidelijk zijn. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar de grote luchtinlaten in het front, aangedikte sideskirts en opgetrokken diffusor horen eveneens bij de afgeslankte F430 show. De dubbele sportuitlaat met een enkel eindstuk aan beide zijden van het kenteken achter, zit er natuurlijk niet enkel voor show. Het draagt daadwerkelijk bij aan de verpletterende performance van de 430. Inclusief bijpassend geluid… Kippenvel!
Interieur
Op papier is de Scuderia de afgeslankte versie van de F430. Echter, de realiteit is dat deze hardcore racer bomvol luxe afwerkingsdetails zit. Ja, de complete deurbekleding is gemaakt van carbon. En nee, een vloerbedekking en tapijten gaat u niet in de spartaanse cockpit terugvinden, want dat is alleen maar extra gewicht. Maar let ook even op de afwerking van de racekuipen, het dashboard, de A-stijlen en hetinstrumentenpaneel: gemaakt van prachtig Nero alcantara, gecombineerd met Giallo contraststiksels! Datzelfde Giallo komt op zijn beurt terug in de hoofdsteunen (Cavallino’s) + derev-counter, waarvan het rode gebied pas bij 8.500 tpm begint… Slik. Een andere manier om het toerental in de gaten te houden is door de oplichtende lampjes in het carbon deel van het lederen / alcantara stuurwiel te checken à la Formule 1. Over F1 gesproken: de schakelflippers zijn van hetzelfde peperdure materiaal. Verder is er carbon rondom de ventilatieopeningen, radio en de ventilatieknoppen, alsmede in de tunnelconsole terug te vinden. Tijd om uzelf vast te snoeren in het raceharnas. Tijd om te vlammen!
Opties & extra’s
Plaatsnemen in Carbon Racing Seats inclusief 4-punts gordels en direct in het zicht een Carbon Driver Zone mét LED Shift Indicator, zal menig professioneel voetballer doen afvragen of hij wel voor het goede vak heeft gekozen. Of Samuel Eto’o er net zo over dacht durven we niet stellig te beweren, echter we weten wél dat hij bang was om de weg kwijt te raken in de Italiaanse volbloed, getuige de aanwezigheid van een origineel Ferrari radio-/navigatiesysteem. Belangrijk als hij was of is in de wereld van de topsport moest hij natuurlijk altijd bereikbaar zijn, en dan is handsfree bellen via Bluetooth wel zo handig. Niet dat u, luisterend naar de opzwepende tune van de met carbon omhulde 8-cilinder, ook maar één moment gestoord wilt worden…
Techniek & performance
Bij vol accelereren knalt de atmosferische 4,3 liter Ferrari V8 namelijk binnen 3,6 tellen van 0 naar 100 km/h. Wie durft, spoort de 510 paarden aan om richting een topsnelheid van 320 km/h te bewegen. De sterkste troef van de 20 pk sterkere en 100 kg lichtere F430 zit ‘m echter niet in de rechte lijn snelheid. Want juist die afname in gewicht, gecombineerd met een nieuw tractiecontrole systeem maakt dat de 430 Scuderia heer en meester is op een bochtig circuit. Verder wist Ferrari de transmissie te finetunen voor een bizar korte schakeltijdvan slechts 60 milliseconden. Geen wonder dat de opvolger van de (eveneens) legendarische 360 Challenge Stradale werd geïntroduceerd door niemand minder dan Formule 1-held Michael Schumacher. De aangepaste uitlaat maakt dat het F430 topmodel ook anders klinkt: voller, rauwer, intenser en bovenal luidruchtiger… Wanneer gaat u van zich laten horen?
Overzicht onderhoud:
09-2009 / 925 km / Cars Barcelona S.A.
11-2010 / 2.644 km / GTO Motors
06-2012 / 3.360 km / Cars Barcelona Gallery S.L.
07-2015 / 4.384 km / Lumani Kruger GmbH
03-2018 / 7.855 km / Riller & Schnauck GmbH
Met vriendelijke groet,
team Prins.
Scuderia | Top onderhouden!
€ 269.500
Spider | Full PPF | Racing Seats | JBL | Blu Pozzi | Historical color | Carbon Driver Zone
€ 269.500
GTB | Atelier Car | Veel carbon! | Grigio Ferro | NL-auto | Historical color
€ 229.500