Ferrari F12 Berlinetta
Een maagdelijk witte Ferrari F12 Berlinetta in een werkelijk verpletterende aankleding. Voor zover wij kunnen beoordelen zitten alle, maar dan ook écht alle optionele carbon onderdelen erop! Zelfs de motorruimte is er rijkelijk mee uitgerust… En dan hebben we het nog niet eens over de absoluut oogverblindend mooie Blu Medio Alcantara interieurafwerking gehad! Kortom, een F12berlinetta vol verassingen.
Exterieur
Het knappe aan de in Bianco Avus gegoten F12-carrosserie is dat het niets verhult en toch ook weer wel. Geen optie werd vergeten en tóch oogt de Ferrari nergens overdone. Een regelrecht meesterwerk! Nu is het heerlijk gedrongen koetswerk vol aerodynamische snufjes van zichzelf al meesterlijk te noemen natuurlijk. Maar dit… Echt, we zijn er stil van.
Toch maar even de opties opsommen dan: het kraakheldere, smetteloos witte lakwerk krijgt optisch contrast in de vorm van carbon. Veel carbon: frontspoiler, zijskirts en ook de diffusor zijn in lichtgewicht koolstofvezel uitgevoerd. De 20 inch grote wielen hebben een Dark Grey afwerking en bieden dankzij het sportieve 5-spaaks design maximaal zicht op remklauwen gespoten in Blu Opaco. De Scuderia Ferrari Shields op de voorste schermen zitten er heel terecht: dit is Ferrari-pracht in zijn puurste vorm!
Interieur
Minstens zo Ferrari-waardig is het F12-interieur. Sterker nog, we zouden toch zweren dat hier een Italiaans modehuis heeft huisgehouden. Voor een deel klopt dat ook natuurlijk. De tweekleurige cockpit is een fraaie combinatie van Nero leder en Blu Medio Alcantara. Belangrijk: tussen die twee is echt de perfecte balans gevonden zodat het uniek en onderscheidend, maar tegelijkertijd uiterst elegant en gesofisticeerd overkomt. De Nero/Blu mix ziet er als volgt uit: de buitenste randen van de Carbon Racing Seats (!) zijn gemaakt van zwart leder, terwijl de middelste banen een blauwe Alcantara finish hebben. Bovenzijde dashboard, deurpanelen en dorpels bevatten een Nero lederen afwerking. Daartegenover staan de onderzijde van het dashboard, portiergrepen en middenconsole bekleed met Blu Medio Alcantara. Om het plaatje helemaal compleet te maken is de vloer uitgevoerd in Nero en de hemelbekleding in – u raadt het al – Blu Medio Alcantara. Bella!
Helemaal warm krijgen we het tevens van de bizarre rits carbon delen: Racing Seats, portiergrepen, Driver Zone (stuurwiel + LED’s, Shift Paddles, ring rondom Bianco rev-counter), dashboard inserts, ventilatieopeningen, middenconsole, instaplijsten, achterschot en zelfs de bekerhouder werd niet overgeslagen bij het afvinken van de lijst met carbon opties.
Opties & extra’s
Naast de bizarre reeks carbon details, inclusief de geprezen Carbon Racing Seats, werd af-fabriek besteld: JBL audio, camera’s voor + achter, een Passenger Display, Front Lift System, AFS koplampen en een Cruise Control. Respect als u nog iets vindt wat eraan ontbreekt.
Techniek & performance
Met zoveel opties lees je gemakkelijk over de geïntegreerde LED Shift Indicator heen, maar dit blijkt toch wel een serieus belangrijke. Met 740 pk aan atmosferische V12-power (gelukkig, ze bestaan nog!) in de neus, is het wel zo prettig om à la Formule 1 te kunnen aflezen wanneer het precies tijd is om op te schakelen. Die beloofde 3,1 seconden voor de 0-100 km/h sprint moet immers wel zelf getest worden! Het liefst zo vaak mogelijk. Al is het alleen al vanwege de opzwepende sound van de beestachtige 12-cilinder… De topsnelheid van 340 km/h is al minstens zo indrukwekkend, laat staan de rondetijd van 1:23 op Ferrari circuit Fiorano. Wie voegt dit Italiaanse meesterwerk straks toe aan zijn of haar persoonlijke track record?
Met vriendelijke groet,
Prins Esclusivo