Het is nogal confronterend om de Ferrari 812 GTS in deze uitzonderlijke trim te zien. Uitzonderlijk mooi om precies te zijn. Iedereen die denkt in het bezit te zijn van een 812 die uniek is in zijn soort wordt namelijk keihard met de neus op de feiten gedrukt. Immers, een carrosserie gegoten in Rosso Fuoco, met matzwarte Forged Racing Wheels eraan toegevoegd, een hele rits carbon in- én exterieurdetails plus een cockpit inclusief super smaakvolle Tortora Daytona Seats; zoiets heeft u toch nog nooit eerder gezien? Ook het feit dat er slechts 6.500 kilometers is gebruld met de atmosferische (!) V12 HELE-machine maakt de Gran Turismo Spider begeerlijker dan begeerlijk. Het uitrustingsniveau onderstreept dat we hier te maken hebben met het absolute summum onder de Ferrari 812’s: Passenger Display, Suspension Lifter, ADAS Full Pack, Adaptieve koplampen + SBL, Surround View Camera en JBL audio maken het lijstje bijna helemaal compleet. Bijna, want wie verder leest ontdekt nog zoveel meer moois…
Lees verderFerrari 812 GTS – Rosso Fuoco
Het is nogal confronterend om de Ferrari 812 GTS in deze uitzonderlijke trim te zien. Uitzonderlijk mooi om precies te zijn. Iedereen die denkt in het bezit te zijn van een 812 die uniek is in zijn soort wordt namelijk keihard met de neus op de feiten gedrukt. Immers, een carrosserie gegoten in Rosso Fuoco, met matzwarte Forged Racing Wheels eraan toegevoegd, een hele rits carbon in- én exterieurdetails plus een cockpit inclusief super smaakvolle Tortora Daytona Seats; zoiets heeft u toch nog nooit eerder gezien? Ook het feit dat er slechts 6.500 kilometers is gebruld met de atmosferische (!) V12 HELE-machine maakt de Gran Turismo Spider begeerlijker dan begeerlijk. Het uitrustingsniveau onderstreept dat we hier te maken hebben met het absolute summum onder de Ferrari 812’s: Passenger Display, Suspension Lifter, ADAS Full Pack, Adaptieve koplampen + SBL, Surround View Camera en JBL audio maken het lijstje bijna helemaal compleet. Bijna, want wie verder leest ontdekt nog zoveel meer moois…
Exterieur
Bij Prins hebben we nooit onder stoelen of banken gestoken dat de 812 GTS een speciaal plekje in het kloppend autohart heeft veroverd van onze eigen Wim. En als er íemand genoeg vergelijkingsmateriaal heeft… Zijn enorme zwak voor deze magistrale bella macchina zegt eigenlijk genoeg. En toch benadrukken we graag dat er met dit exemplaar iets extra bijzonders aan de hand is. Te beginnen met het lakwerk: Rosso Fuoco is een kleurstelling die het Ferrari rood eer aandoet, en tegelijkertijd het accent legt op stijlvol onderscheid. Kortom, wél opvallend, niet schreeuwerig. In de diepe gloed van de metallic carrosserie is het makkelijk om uzelf te verliezen. Wie dit weet te voorkomen, zal ook oog hebben voor de schitterende, matzwart uitgevoerde Forged Racing Wheels + dito uitlaateindstukken. Ze steken briljant af en vormen kleur-technisch een fraaie match met de zwarte striping op de motorkap en dito opschriften op de C-stijlen. Net zoals de Rosso remklauwen eensgezind zijn met het koetswerk. Wat eveneens briljant afsteekt bij het diepe rood zijn de vele carbon details: front mouth, front spoiler, diffusor, side skirts én naafkopjes zijn gemaakt van peperduur, lichtgewicht koolstofvezel. De Scuderia Ferrari Shields vormen de laatste dikke knipoog naar de racerij. Deze 812 is méér dan af!
Interieur
Het binnenwerk is al met net zoveel finesse en gevoel voor stijl tot stand gekomen. En wederom ging Maranello “all the way”, met Tortora lederen bekleding waar u ook kijkt: Daytona Seats, dashboard, middenconsole, achterwand en zelfs de kofferruimte werd net zo hoogwaardig afgewerkt als de rest van de cockpit. Met de nadruk op ‘cockpit’, want de Driver Zone is ‘carbon-made’. Net als de Central Bridge, Dashboard Inserts en instaplijsten overigens. Wie zich niet wil blindstaren aan de rode lampjes in de LED Shift Indicator, kan altijd nog uitwijken naar de aluminium rev-counter. Het meest interessante hiervan is echter het rode gebied: dit begint pas bij 9.000 tpm… Enough said.
Opties & extra’s
Plaatsnemen op de bijrijdersstoel mag wat ons betreft nooit voelen als een straf. Daarom zijn we ook zo blij met de aanwezigheid van een Passenger Display, dat perfect weergeeft hoe zwaar de rechtervoet van de bestuurder is. Verder genieten beide inzittenden evenveel van het JBL audiosysteem en Apple CarPlay. Ook al heeft u straks 800 redenen om het volume hiervan laag te houden… Adaptieve koplampen inclusief SBL-functie, een Suspension Lifter en Surround View Camera maken het leven aan boord van de Ferrari 812 GTS een stukje veiliger en comfortabeler. Daarover gesproken: ADAS Full Package voegt onder andere Adaptive Cruise Control en Lane-Keeping Assist aan de royale uitrusting toe. Niet dat deze systemen de liefhebber weten te temmen…
Techniek & performance
Zie jezelf maar eens in bedwang te houden wanneer 800 steigerende paarden paraat staan om de 0-100 km/h sprint binnen 3 seconden af te raffelen! De topsnelheid is vastgesteld op 340 km/h en dat geloven we meteen. Doorjagen tot de 7e automatische versnelling is echter niet nodig om u te beseffen dat de 6,5 liter 12-cilinder Ferrari een meester is in het opwekken van kippenvel. De sound, de explosiviteit, de beleving; wie nieuwsgierig is hoe Ferrari magie voelt, moet de mogelijkheid om te komen proefrijden meteen omarmen. Immers, we kunnen nog zo ons best doen om dit te omschrijven, het haalt het never nooit niet bij de ervaring zelf…
Met vriendelijke groet, 
team Prins.
3.0 P460e Dynamic SE PHEV | Meridian | Head-up | Towing Pack | Stoelventilatie
€ 132.500
2.9 V6 Quadrifoglio | Manual | 2e eigenaar | Harman/Kardon
€ 84.500
3.0 V6 350pk | Business Plus Pack | Premium Pack
€ 69.500
