Geef toe: we dromen allemaal weleens van een onstuimige rit met de extreem gelimiteerde Ferrari 599 GTO. De hardcore versie van de Gran Turismo Berlinetta is slechts voor een zeer select gezelschap weggelegd. Treurig hoeft u daar echter niet om te zijn, want zie hier de Ferrari 599 GTB in een uitzonderlijke kleurstelling, mét HGTE package: een pakket aan performance-gedreven aanpassingen aan de 620 pk sterke, non-turbo V12. De GTB Fiorano in Handling GT Evoluzione trim komt gevaarlijk dichtbij de prestaties van de legendarische Gran Turismo Omologato. Behalve zijn prijs: die is een stuk vriendelijker. Daarbovenop is deze unieke Atelier Car uitgerust met keramische remmen, volledig elektrisch verstelbare stoelen, Bose audio en veel, héél veel carbon. Dus, wat dacht u ervan: na een bezoek aan Prins in één streep door naar het circuit?
Lees verderFerrari 599 GTB Fiorano HGTE Atelier Car | Nero Setoso
Geef toe: we dromen allemaal weleens van een onstuimige rit met de extreem gelimiteerde Ferrari 599 GTO. De hardcore versie van de Gran Turismo Berlinetta is slechts voor een zeer select gezelschap weggelegd. Treurig hoeft u daar echter niet om te zijn, want zie hier de Ferrari 599 GTB in een uitzonderlijke kleurstelling, mét HGTE package: een pakket aan performance-gedreven aanpassingen aan de 620 pk sterke, non-turbo V12. De GTB Fiorano in Handling GT Evoluzione trim komt gevaarlijk dichtbij de prestaties van de legendarische Gran Turismo Omologato. Behalve zijn prijs: die is een stuk vriendelijker. Daarbovenop is deze unieke Atelier Car uitgerust met keramische remmen, volledig elektrisch verstelbare stoelen, Bose audio en veel, héél veel carbon. Dus, wat dacht u ervan: na een bezoek aan Prins in één streep door naar het circuit?
Exterieur
Elke Ferrari 599 GTB Fiorano ligt belachelijk goed op het netvlies. Echter, deze nog nét even beter: het zeldzame Nero Setoso lakwerk toont aan dat dit exemplaar na productie meteen een bezoek aan het atelier heeft gebracht. Met de zon erop komt er een donkerblauwe, metallic glinstering bovendrijven. Over knappe camouflages gesproken: het is met het blote oog bijna niet te zien, maar we voelen gewoon dat de ongehoord fraaie carrosserie 10 mm dichterbij het asfalt ligt. De 5-spaaks sterdesign wielen zijn 20 inch groot en hebben een lekker rauw karakter, net als de auto zelf. Dit zit ‘m vooral in de onbedekte boutjes langs de velgranden. En natuurlijk helpt het vrije zicht op de Giallo remklauwen eveneens mee. Een indrukwekkende vertraging ligt daarmee voor het grijpen, want ze pakken vol overtuiging de keramische schijven beet. Behalve de klauwen, kleuren ook de Scuderia Ferrari Shields op de voorste schermen geel. Ze zorgen gelijk voor een opwindend contrast op het Nero Setoso gespoten exterieur van de 599 Fiorano. Vanwege de duistere gloed verdwijnen de vele aerodynamische slimmigheden voorzichtig naar de achtergrond. Echter, een wolf in schaapskleuren kunnen we ‘m onmogelijk noemen. Daar is de styling, met zijn lange motorkap en ‘zwevende’ C-stijlen simpelweg té briljant voor!
Interieur
Over briljant gesproken: binnenin ook veel Nero. Stoelen en dashboard hebben een chique zwart lederen afwerking. Maar de échte verrassing zit ‘m in de afwisseling met Bordeaux Alcantara deurpanelen + middenbanen op de stoelen. De stiksels en gestikte Cavallino’s in de hoofdsteunen hebben dezelfde donkerrode tint. Een heuse HGTE-logo in Bordeaux mag evenmin ontbreken in de carbon (!) stoelen. Hoezo, een uitgesproken stijl? En het wordt nog fraaier! De hemelbekleding en interieurstijlen hebben namelijk een Nero Alcantara afwerking. Minstens zo indrukwekkend is het aanbod koolstofvezel onderdelen aan boord van de Ferrari 599 GTB HGTE: naast de stoelen bevatten ook de middenconsole, instaplijsten en het dashboard sporen van dit peperdure, lichtgewicht materiaal uit de racerij. Het carbon stuurwiel bevat bovendien geïntegreerde LED’s als ultieme Shift Indicator voor de coureur (in spe).
Opties & extra’s
Op naar het circuit! Of toch niet? Bij het zien van het Bose audiosysteem met iPod connectie zouden we haast denken dat het geluidsniveau van de Ferrari V12 wel een beetje kan worden opgekrikt. Niet dus. Arme parkeersensoren: ze zitten er wel, voor én achter zelfs, maar in een haastige bui gaat u ze waarschijnlijk niet horen. Kortom, even opletten geblazen tijdens het in- en uitsturen van een parkeervak! Er extra lang over doen kan overigens geen kwaad: zitten doet u op volledig elektrisch bedienbare stoelen die uw lichaam omsluiten als een cocon.
Techniek & performance
Tijd voor het echte werk: de Fiorano was al niet zonder reden naar Ferrari’s testcircuit vernoemd, deze HGTE-versie zou willen dat hij bij stilstand altijd in een pitbox verbleef. En waarom ook niet: de 6.0 liter atmosferische (!) 12-cilinder in het front heeft aan 620 paarden genoeg om binnen 3,7 seconden de fameuze 0 tot 100 km/h sprint genadeloos te beëindigen. De Gran Turismo Berlinetta dendert door zijn 6 semiautomatische versnellingen op weg naar een topsnelheid van 330 km/h. Althans, op papier. Want in combinatie met Handling GT Evoluzione pack is de schakeltijd in High Performance modus ingekort van 100 naar slechts 85 milliseconden. Waar een software upgrade van de F1-transmissie al niet goed voor kan zijn… De gasrespons is bovendien nóg sneller, wat meteen ook de 0,6 seconden kortere rondetijd verklaart. Maar er is meer: de 599 HGTE heeft een aangepaste wielophanging inclusief 10 mm lager onderstel, straffer afgestemde dempers (17% vóór, 15% achter) én een 15 mm dikkere Roll-Bar. Die laatste hoopt u uiteraard niet nodig te hebben. Het totaalpakket doet daarentegen GTO-eigenaren hun wenkbrauwen fronsen. Als ze dit hadden geweten…
Met vriendelijke groet,
Prins Esclusivo.
GT 300pk MHEV | Sonus Faber | Driver Assistance Pack 2 | Blu Intenso
€ 97.500
Superfast | Full carbon spec | Lift | Pass. display | JBL
Prijs op aanvraag
3.0 P 460e Dynamic HSE PHEV | Stoelventilatie v+a | Head-up
€ 129.500