Ferrari 599 GTB Fiorano.
Brute kracht en gevoel voor stijl gaan hand in hand bij deze uiterst smaakvol samengestelde Ferrari 599 GTB Fiorano F1 uit 2007. In alle opzichten haalt dit exemplaar het beste in de grenzeloze potentie van de Gran Turismo Berlinetta naar boven. Waarvoor een hele diepe buiging!
Exterieur
Het spectaculaire, eigentijdse ontwerp komt van de hand van niemand minder dan Pininfarina. In deze diepblauwe kleurstelling krijgen de esthetische vormen van de roemruchte designer zowaar een extra bijzonder tintje. Letterlijk én figuurlijk. Wie enige tijd zijn of haar blik werpt op de oogverblindend mooie Blu Tour de France carrosserielak, dreigt zichzelf als ’t ware te verliezen in de onvolprezen schoonheid van dit unieke raspaard. Alsof u betoverd wordt door de oneindige diepte van een helderblauwe oceaan. Eén ding is zeker: in deze kleur wordt de Italiaanse volbloed in één klap omgetoverd in een gracieuze GT… Ongekend!
De 20 inch zilverkleurige Monolitic velgen met daarachter Blu remklauwen zijn respectievelijk als een hagelwit pochet en dito overhemd met donkerblauwe manchetknopen; naadloos passend bij het Blu Tour de France maatkostuum. Echter, het is niet alleen uiterlijk vertoon wat de klok slaat. Integendeel. De aerodynamische C-stijl, machtige diffusor en artistiek gestylde luchtinlaten op de flanken zijn onderdeel van een zeer doordachte, geavanceerde luchtstroom. Bovendien laten genoemde elementen zien hoe mooi functionaliteit kan zijn. En hoe doelmatig schoonheid kan zijn.
Interieur
Diezelfde briljante lijn wordt binnenin enthousiast voortgezet. Het schitterende Fiorano-binnenste laat zich kenmerken door fraaie kleuren en materialen; ze zijn een toonbeeld van luxe en weerspiegelen tegelijkertijd de pure racegenen waarover de 599 GTB beschikt. Het Beige leder steekt subliem af bij het blauwe exterieur. Onder andere de (elektrische verstelbare) stoelen en het stuurwiel zijn ermee bekleed. Daarover gesproken: beide zijn opgetrokken uit carbon: een ultra lichtgewicht en sterk materiaalsoort dat veelvuldig wordt toegepast in de Formule 1.
En dat is niet de enige referentie naar de koningsklasse van de autosport. De geïntegreerde LED Shift Indicator in het stuurwiel bijvoorbeeld, helpt u om op het ideale moment van versnelling te wisselen. Net als in de F1. En dan is er nog de Giallo rev-counter die letterlijk een centrale positie inneemt in het Ferrari instrumentarium, voor het geval u ook wil weten bij wel toerental u exact overschakelt. Het getal 10 (x1.000 tpm) verklapt dat de reikwijdte in ieder geval breed is. Heel breed.
Techniek
Dat de Fiorano is vernoemd naar het befaamde testcircuit van Ferrari, zegt eigenlijk al genoeg. De combinatie van 12 cilinders, 620 pk, 608 Nm koppel, een semiautomatische versnellingsbak met 6 verzetten, magnetische dempers en een grensverleggend tractiesysteem genaamd ‘F1-Trac’, helpt de 6,0 liter metende V12 binnen 3,7 seconden naar de 100 km/h. De topsnelheid bedraagt een duizelingwekkende 331 km/h. Genoeg om iedere uitdager op de openbare weg genadeloos te verslinden, om vervolgens een rookgordijn op te trekken met een lengte van enkele tientallen meters, en uw handtekening op kunstzinnige wijze op het asfalt achter te laten. Was getekend door…?
Met vriendelijke groet,
Prins Esclusivo