Als er één Ferrari is die we bij Prins door en door kennen, dan is het deze waanzinnig mooie 599 GTB Fiorano wel. Jaren geleden hadden we de eer om de uniek samengestelde Italiaanse schone aan zijn huidige eigenaar te leveren. Al die tijd bezocht de Gran Turismo Berlinetta trouw onze werkplaats voor onderhoud. En nu? Nu mogen we er iemand anders gelukkig mee maken. Dat hier geen kunst aan is bewijzen 620 opzwepende paarden, voortkomend uit een beul van een Ferrari V12. Non-turbo! De keramische remmen doen vergeefse pogingen om de 599 enigszins te temmen. Stoppen doet de Fiorano uiteraard als de beste, maar dit is altijd van tijdelijke aard. Niemand kan zoveel power en vuur in een heerlijk Ferrari kostuum weerstaan! Over vuur gesproken: wie het portier opent krijgt meteen een exclusieve inkijk in de ziel van dit grijs met rode pareltje…
Lees verderFerrari 599 GTB Fiorano F1
Als er één Ferrari is die we bij Prins door en door kennen, dan is het deze waanzinnig mooie 599 GTB Fiorano wel. Jaren geleden hadden we de eer om de uniek samengestelde Italiaanse schone aan zijn huidige eigenaar te leveren. Al die tijd bezocht de Gran Turismo Berlinetta trouw onze werkplaats voor onderhoud. En nu? Nu mogen we er iemand anders gelukkig mee maken. Dat hier geen kunst aan is bewijzen 620 opzwepende paarden, voortkomend uit een beul van een Ferrari V12. Non-turbo! De keramische remmen doen vergeefse pogingen om de 599 enigszins te temmen. Stoppen doet de Fiorano uiteraard als de beste, maar dit is altijd van tijdelijke aard. Niemand kan zoveel power en vuur in een heerlijk Ferrari kostuum weerstaan! Over vuur gesproken: wie het portier opent krijgt meteen een exclusieve inkijk in de ziel van dit grijs met rode pareltje…
Exterieur
Het is alsof de Fiorano met twee wielen in de toekomst staat, en de andere twee willen teruggrijpen naar een iconisch Ferrari verleden. Wees gerust: de schitterende 20 inch Monolitic wielen zelf zijn identiek, maar de combinatie van geavanceerde aerodynamica (zie de C-stijl die losstaat van de achterruit + achterste zijruiten) en klassieke details zoals de grille met chromen spijlen, maakt dat de 599 GTB bijna net zo retro als futuristisch oogt. Een ander merk had die twee uitersten onmogelijk smaakvol met elkaar kunnen mengen. Maar ja, dit is Italiaans. En dit is Ferrari… Zelfs met een relatief ingetogen Grigio Silverstone carrosserielak komen finesses als de luchtgeleiders in de voorste schermen + air-ducts recht voor de achterwielen perfect tot hun recht. Verder verraden de enkele ronde achterlichtunits per zijde uit welk tijdperk deze modern-klassieke Ferrari stamt. En de enorme diffusor achter zegt iets over de hoeveelheid downforce (lees: grip) waarmee de Gran Turismo Berlinetta over het asfalt jaagt…
Interieur
Dan dé verrassing van deze Ferrari: het binnenwerk. Rosso lederen binnenwerk, om precies te zijn. Naast de Daytona Style stoelen, het dashboard, het stuur en de tunnelconsole, zijn ook de hemelbekleding én hoedenplank rood uitgevoerd. Gewaagd? Absoluut. Een bezichtiging waard? Dat altijd. Niet alleen om te zien dat het anders kan, maar vooral ook om te ervaren dat anders misschien wel veel mooier is dan gedacht. Laat u verrassen! Verder geven de carbon dashboardafwerking en dito middentunnel + Daytona zetels iets prijs over de prestaties waartoe al dit Ferrari vuur op wielen in staat is. Ze zijn immers licht van gewicht en ogen zo racy als het maar kan. Hoogste tijd om die Rosso rev-counter van de Italiaanse 2-zitter richting het rood van het toerengebied sturen… Die begint overigens pas bij 8.500 tpm!
Opties & extra’s
De keramische remmen zitten er natuurlijk niet voor niets. Maar niet alle opties staan in het teken van pure performance: de parkeersensoren bijvoorbeeld, hebben vooral een praktische functie. Wie eenmaal op bestemming schadevrij de 599 GTB Fiorano in het parkeervak wil plaatsen, moet wel überhaupt eerst op de bestemming aan zien te komen. Het geïntegreerde navigatiesysteem voorkomt dat u letterlijk de weg kwijtraakt na het testen van 620 enthousiaste paarden. Echt, zo vanzelfsprekend is dat niet…
Techniek & performance
U heeft 6 semiautomatische versnellingen tot uw beschikking om de verpletterende topsnelheid van 331 km/h uit te proberen. Accelereren van 0 naar 100 km/h duurt slechts 3,7 seconden zodra de 6,0 liter atmosferische Ferrari V12 vol op z’n falie krijgt. Behalve 620 pk, is hier flink veel grip voor nodig. Gelukkig was Maranello zo vriendelijk om het F1-Trac tractiesysteem uit de Formule 1 op de Fiorano te monteren… Verder doet de naar het officiële Ferrari testcircuit vernoemde achterwielaangedreven 599 GTB zijn naam eer aan door net zo speels als bloedsnel bochten te verslinden. Kortom, een GT-achtige supercar met het Ferrari hart op de juiste plaats. Voorin, met uitloop tot ver in de Rosso cockpit.
Met vriendelijke groet,
Prins Esclusivo.
2.0 Hybrid GT | Schuif-/kanteldak | Carbon interieur | 360 cam
€ 64.500
Pista | Atelier Car | Full carbon | Lift | Carbon wheels | JBL | Full PPF | Camera v+a
€ 449.500
3.6 V8 Modena F1 | NL-auto | Daytona Seats
€ 79.500