Hoe kan een instant classic als de Ferrari 512 BBi nóg begeerlijker worden? Simpel: ruil hem in van de 2e eigenaar die hem bijna 25 jaar (!) in zijn bezit had en kom tot de ontdekking dat hij al die tijd perfect is onderhouden door de specialisten van Forza en Kroymans. Uw voorganger kocht de rijdende legende bij Dima Automobili in het Italiaanse Bolzano. De rest is geschiedenis. Zijn bescheiden kilometerstand bewijst in hoeverre de 512 Berlinetta Boxer altijd als collectors item is behandeld. Terecht! Welke verzamelaar durft zijn of haar hart te laten spreken zodra de meeslepende V12-middenmotor van zich laat horen?
Lees verderFerrari 512 BBi Rosso Corsa
Hoe kan een instant classic als de Ferrari 512 BBi nóg begeerlijker worden? Simpel: ruil hem in van de 2e eigenaar die hem bijna 25 jaar (!) in zijn bezit had en kom tot de ontdekking dat hij al die tijd perfect is onderhouden door de specialisten van Forza en Kroymans. Uw voorganger kocht de rijdende legende bij Dima Automobili in het Italiaanse Bolzano. De rest is geschiedenis. Zijn bescheiden kilometerstand bewijst in hoeverre de 512 Berlinetta Boxer altijd als collectors item is behandeld. Terecht! Welke verzamelaar durft zijn of haar hart te laten spreken zodra de meeslepende V12-middenmotor van zich laat horen?
Historie
Het is augustus 2000 als de 2e eigenaar tot een historische aankoop overgaat in de hoofdstad van Zuid-Tirol. Hij beseft zich iets unieks in handen te hebben en handelt daar ook naar: de man gaat een verbintenis aan met zijn Rosso Corsa Ferrari 512 BBi van bijna een kwarteeuw. Enkel een parel uit het Prins assortiment kan hem verleiden tot het inruilen van de klassieke 512i. Een auto die de geschiedenisboeken is ingegaan als de laatste evolutie van de originele 365 GT4 BB. Aan laatstgenoemde de haast onmogelijke taak om de legendarische 365 GTB/4 “Daytona” in stijl op te volgen. Althans, op papier. Want in werkelijkheid is de revolutionaire Berlinetta Boxer meer dan een waardig opvolger. Sterker nog, het model is baanbrekend dankzij zijn middenmotor techniek: een configuratie die tot dan toe enkel nog op raceauto’s van de Italiaanse renstal werd toegepast. Maar ja, als eeuwig rivaal Lamborghini bewijst dat zoiets ook werkt op straatauto’s, dan kun je als Ferrari zijnde natuurlijk niet achterblijven… Dit exemplaar betreft een latere serie met de “i” in de modelnaam als verwijzing naar het nieuwe injectiesysteem van Bosch.
Exterieur
Ferrari ging van 6 uitlaten en evenveel lampen achter terug naar 4 grotere exemplaren, maakte de bumperstyling scherper en voegde NACA air-ducts vóór de achterwielen toe. De transitie van 365 BB naar 512 BB is voor kenners moeiteloos te herkennen. De stap van 512 naar 512i was optisch gezien een stuk bescheidener, met een volledig in carrosseriekleur gespoten exterieur als hoogtepunt. Het bijzondere is dat juist dit exemplaar nog zwart kleurt aan de onderzijde, om zo dichterbij het origineel van de Berlinetta Boxer te blijven. We geven toe: het Nero contrasteert wel echt waanzinnig mooi met de vuurrode, Rosso Corsa gloed op de rest van het koetswerk. Een koetswerk getekend door Leonardo Fioravanti, in dienst van een andere Italiaanse designlegende: Pininfarina. Naast de Ferrari BB drukte Fioravanti zijn stempel op meesterwerken zoals de eerder genoemde Daytona en latere 288 GTO. Kortom, deze man kon er wat van! De Berlinetta Boxer valt op door zijn extreem lage zwaartepunt, scherpe belijning, flamboyante rondingen en de nuance die voor het eerst op de achterkant lag dankzij de mid-engine configuratie. Typisch BB zijn tevens de 2 zwarte ‘bulten’ achterop de motorkap en de in meerdere componenten opgedeelde koplampunits, met het onderste segment achter oranje glas. Aan karakter geen gebrek!
Interieur
Welkom in de seventies. De 512 BBi cockpit is als een smetteloze tijdmachine, geproduceerd in de eerste helft van de jaren 80, maar met als basis de 365 GT4 BB die toch écht aan het begin van de jaren 70 werd geschetst. Het leder is beige met zwart, de instrumenten hebben oranje opschriften en de middentunnel staat bol van de toggle switches. Schakelen gaat via een manuele pook die zich traditiegetrouw door schitterend uitgefreesde, aluminium coulissen laat geleiden. Zelfs de originele Pioneer radio met cassettespeler en analoge (!) equalizer is present. Het is duidelijk: wie het klassieke Ferrari gevoel wil ervaren kan niet om deze prachtige Berlinetta Boxer heen!
Techniek & performance
Gaat uw Ferrari kennis niet veel verder terug dan de Testarossa? Dan gaat de techniek van de Ferrari BB u niet minder aanspreken: de van 4,4 liter (365) naar 4,9 liter (512) opgeboorde Flat 12 is net als zijn opvolger namelijk in realiteit geen boxermotor, maar een 12-cilinder die onder een hoek van 180 graden is geplaatst. Zo plat als een pannenkoek dus. In de 512 BBi perst de Ferrari V12 een totaal van 360 paarden uit het atmosferische, magische blok. De “i” in de typeaanduiding linkt rechtstreeks aan de nieuwe Bosch K-Jetronic CIS benzine-inspuiting, terwijl de cijferreeks “512” meer dan alleen een verwijzing is naar een krappe 5 liter inhoud gekoppeld aan 12 cilinders. De BB deelt deze naam namelijk met de 512 F1 uit 1964: Ferrari’s eerste Formule 1-bolide voorzien van V12-techniek. De achterwielaandrijving en middenmotor set-up maken het vergelijk met de koningsklasse van de autosport compleet. Nu nog een nieuwe ‘coureur’ vinden…
Met vriendelijke groet,
team Prins.
GT BB | Cerificate Ferrari | Perfect Maintenance | One of 299
€ 389.500
1300 Junior | Brievenbus | 2000 engine
Prijs op aanvraag
| First owner | One of 374 | France car
€ 149.500