Ferrari 488 GTB
Als er één sportwagenmerk is dat de kleur geel in stijl draagt dan is het Ferrari wel. Natuurlijk maakt geel deel uit van de huisstijl van de Italiaanse mythe, maar dit is nog geen garantie dat het de modellen ook goed staat. De 488 GTB kan het in ieder geval uitstekend hebben. Meer dan uitstekend, wat ons betreft.
De Ferrari 488 Gran Turismo Berlinetta op uw scherm is een exoot in hart en nieren en dat mag gezien worden! De liefde voor deze hardcore supercar stopte niet bij het kiezen van de (twon-tone!) lak, want de oorspronkelijke eigenaar ging helemaal los bij het aanvinken van de opties: een originele sportuitlaat af-fabriek en een compleet in carbon gegoten interieur – inclusief Carbon Daytona Seats, duiden op pure Ferrari-power. Benieuwd naar de volledige optielijst? Lees vooral verder…
Exterieur
Wie de Ferrari 488 GTB in mistige omstandigheden (wellicht plaatselijk zelf veroorzaakt) tegenkomt, kan in eerste instantie op het verkeerde been worden gezet. Het hoogglans Nero dak lijkt optisch namelijk compleet weg te vallen in de felheid van de rest van de magistrale carrosserie, waardoor u van een afstandje toch zou zweren dat het om een Spider gaat. Niets is minder waar!
Het gele lakwerk luistert naar de naam Giallo Modena en had alleen al vanwege die omschrijving niet beter gekozen kunnen worden. De exotisch vormgegeven, aerodynamisch uiterst verantwoord ontworpen GTB knalt eruit. Wát een visueel genot, deze supercar! Het Italiaanse snelheidswonder staat op 20 inch grote, gepolijste dubbele 5-spaaks wielen. ‘Gepolijst’ komt het koetswerk zonder meer over: de vloeiende lijnen en scherpe stijlelementen worden vergezeld door Scuderia Ferrari Shields op de voorste schermen en – hoe kan het ook anders – Giallo remklauwen.
Interieur
Binnenin zijn de verhoudingen tussen zwart en geel volledig omgedraaid: de met leder beklede cockpit van de Ferrari 488 is in essentie Nero en wordt afgewisseld door diverse fraaie Giallo details. Zo is de lijn der gele stiksels door het gehele interieur doorgetrokken; van stoelen tot aan dashboard, deurpanelen én stuur. Ook de gestikte emblemen in de hoofdsteunen zijn Giallo van kleur. Het contrast wordt zowaar nog groter dankzij de aanwezigheid van vele carbon elementen. Meer koolstofvezel kon er simpelweg niet besteld worden! Veruit de meest populaire optie zijn de Daytona sportstoelen gemaakt van Carbon, maar ook de Carbon Driver Zone (stuurwiel, Shift Paddles en ring rondom toerenteller) inclusief LED Shift Indicator, de Carbon Central Bridge, Carbon Upper Tunnel Trim en Carbon Dashboard Inserts zijn al net zo geliefd als kostbaar. Zelfs het instappen gaat geheel in stijl met de Carbon instaplijsten. Wauw.
Opties & extra’s
Naast het volledig in carbon gehesen interieur, omvat deze 488 GTB de volgende fijne opties: AFS koplampen, parkeersensoren én camera’s voor + achter, een originele sportuitlaat en ‘natuurlijk’ een Front Lift System. Al dit moois moet immers letterlijk en figuurlijk zijn neus ophalen voor supercar-vijanden zoals verkeersdrempels. Eenmaal teruggezakt richting de grond komt de Ferrari gevaarlijk dichtbij het asfalt om de luchtstroom en daarmee de wegligging te optimaliseren.
Techniek & performance
De combinatie van een slim ontworpen frontlipspoiler, innovatieve lucht in- en uitlaten plus de reusachtige diffusor achter, maakt dat de 488 GTB als het ware aan het asfalt vastplakt. Mede dankzij de vele elektronische hulpmiddelen laat deze Ferrari zich niet gauw gek maken. Zelfs niet wanneer alle 670 pk’s uit de dubbel geblazen 3,9 liter Twin-Scroll Turbo-V8 worden ingezet. Via een razendsnelle 7-traps transmissie razen de 670 paarden richting de achterwielen, waarna een 0-100 km/h sprint slechts 3 seconden hoeft te duren. De scherpe sound die daarbij vrijkomt geeft echter het gevoel dat het nóg sneller gaat. De 488 dendert door tot een topsnelheid van 330 km/h en draagt de gele Ferrari-vlag zodoende met trots. Wie doet de mythe uit Maranello straks eer aan?
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo