Een Ferrari V8 heeft iets magisch. Een zwarte iets cryptisch. En deze 488 GTB? Gezien de hoeveelheid carbon plus de rest van de aankleding is die absoluut fantastisch! Het aandeel lichtgewicht onderdelen varieert van Carbon Racing Seats tot aan een dito Driver Zone en zelfs de air-ducts achter bestaan uit koolstofvezel. Hoe fraai! Dat het deze 670 pk sterke supercar menens is, bewijzen tevens de keramische remmen. Verder kunt u zaken als een camera en JBL audio afvinken. We lopen liever niet op de zaken vooruit, maar dit is toch de ideale auto om mee te doen aan een tourrit van Prins? En u natuurlijk hopen dat we onderweg nog een circuit tegenkomen…
Lees verderFerrari 488 GTB
Een Ferrari V8 heeft iets magisch. Een zwarte iets cryptisch. En deze 488 GTB? Gezien de hoeveelheid carbon plus de rest van de aankleding is die absoluut fantastisch! Het aandeel lichtgewicht onderdelen varieert van Carbon Racing Seats tot aan een dito Driver Zone en zelfs de air-ducts achter bestaan uit koolstofvezel. Hoe fraai! Dat het deze 670 pk sterke supercar menens is, bewijzen tevens de keramische remmen. Verder kunt u zaken als een camera en JBL audio afvinken. We lopen liever niet op de zaken vooruit, maar dit is toch de ideale auto om mee te doen aan een tourrit van Prins? En u natuurlijk hopen dat we onderweg nog een circuit tegenkomen…
Exterieur
Maranello legde wel op een héél bijzondere manier het accent op de fenomenale stopkracht van onze Ferrari 488 GTB: achter de 20 inch Forged Nero wielen glimmen namelijk Giallo remklauwen; wat ons betreft een gouden combinatie met de Giallo naafkappen en het Nero Daytona exterieur. Deze exoot smeekt ons om in detail te treden, want ook de rear air-ducts zijn “carbon made”. De uitlaateindstukken hebben een matzwarte afwerking en vragen dus minder gauw om een poetslap na een onstuimige rit. Ruimte voor kleur is er echter ook: de Scuderia Ferrari Shields op de voorste schermen knallen er ogenschijnlijk uit, maar zijn perfect in het fraaie koetswerk geïntegreerd. Daarover gesproken: de Ferrari 488 GTB is te herkennen aan zijn uitgesproken voorkomen, zonder al te veel poespas te gebruiken. De aerodynamisch extreem geavanceerde supercar is opvallend strak gelijnd en beschikt over genoeg rondingen om ontvankelijk over te komen. De spoilers en splitters zijn op een dermate natuurlijke wijze in de carrosserie verweven dat ze nooit als uitbundig kunnen worden ervaren. Al drukt de diffusor achter met zijn relatief hoog gepositioneerde uitlaten wel degelijk een stempel op de performance van onze messcherpe Italiaan…
Interieur
Nergens is de term “cockpit” zo letterlijk te nemen als in deze Gran Turismo Berlinetta. U wordt omringd door héél veel koolstofvezel. Te beginnen met de stoelen: de voortreffelijk zittende Carbon Racing Seats hebben een gecombineerde Nero lederen met Alcantara afwerking en omsluiten uw lichaam perfect. Verder heeft u uitzicht op Carbon Dashboard Inserts, een Carbon Central Bridge en Carbon Fiber Driver Zone inclusief LED Shift Indicator. Kortom, carbon en Nero leder overheersen, al wordt er voldoende contrast geboden in de vorm van Grigio Chiaro stiksels en dito gestikte Cavallino logo’s in de hoofdsteunen. Overigens is het racy motief in de Alcantara zitting + rugleuning van de lichtgewicht zetels van zichzelf al een bezienswaardigheid. Zó mooi kan een functionele lay-out zijn! Immers, alles is gericht op de bestuurder en diens stuurmanskunsten…
Opties & extra’s
Gestripte circuitracers moeten het zonder doen, maar deze straatlegale versie van de Ferrari 488 GTB heeft gelukkig wél het camerasysteem aan boord. We zeggen ‘gelukkig’, omdat de Italiaan té mooi is om nonchalant met het plaatwerk om te gaan tijdens inparkeren. Het JBL audiosysteem schreeuwt om aandacht met de volumeknop op standje maximaal. En zelfs dan legt ‘ie het af tegen de pure geluidservaring van de Ferrari V8. Precies zoals het hoort.
Techniek & performance
We kunnen tegensputteren wat we willen, maar uiteindelijk zal iedereen toch moeten bekennen dat de toevoeging van Twin-Scroll turbotechnologie een gouden zet is geweest van Ferrari. In de 488 GTB resulteert dit in een vermogen van 670 pk tegenover een inhoud van 3,9 liter. Bovendien heeft het een positieve invloed op rondetijden en stoplichtsprints: binnen 3 seconden knalt de snelheidsmeter vanuit stilstand voorbij de 100 km/h. De explosieve acceleratie houdt stand tot een topsnelheid wordt bereikt van maar liefst 330 km/h. Vroeger zou dit angstaanjagend zijn geweest. Dankzij voortreffelijke aerodynamica, keramische remschijven en vrachten mechanische grip blijft de Ferrari 488 GTB onder alle omstandigheden uiterst stabiel. Toch handig als u tijdens de Prins Tour uw eigen grenzen gaat verleggen…
Met hartelijke groet,
team Prins
3.9 V8 HELE | Carbon Driver Zone
Prijs op aanvraag
Overland 4XE 380pk PHEV | Full option! | Pano-dak | Stoelventilatie | Luchtvering | Night Vision
€ 84.900
4.7 S | Comfort Pack | Bose | CarPlay
Prijs op aanvraag