Ferrari 488 Spider Rosso Corsa
Sommige criticasters beweren dat een échte Ferrari rood hoort te zijn. Alleen al om deze reden mogen zij onze Rosso Corsa gespoten Ferrari 488 Spider absoluut niet missen in hun zoektocht naar een Italiaans raspaard pur sang. Maar ook de rest van deze origineel door Kroymans geleverde, oer-Hollandse supercar is de moeite waard: zwarte wielen en dito sportuitlaten plus andere contrasterende exterieurdetails, waaronder de Carbon Air-ducts, maken de bloedsnelle Spider zowaar nóg vuriger. Ook in de cockpit gaat u carbon terugvinden. Andere highlights uit de lange optielijst zijn de camera’s rondom en de Suspension Lifter. Gelukkig hebben ze op het circuit geen verkeersdrempels…
Exterieur
Je kunt veel van de Ferrari 488 Spider vinden, maar ingetogen is hij zeker niet. De lijnen zijn scherp, het profiel extreem laag én breed. Bovendien laat de geavanceerde aerodynamica zich van zijn uitbundigste kant zien. Vooral in deze knalrode trim vallen de vele splitters en inkepingen op. De trapezevormige luchtinlaat achter de portieren is misschien wel de meest kenmerkende van het stel. Maar ook de Air-ducts achter verdienen veel waardering. Dat ze in dit speciale geval gemaakt zijn van lichtgewicht carbon, helpt natuurlijk wel mee. De Rosso Corsa koets heeft een uitneembaar dak in bijpassende tint. In gesloten toestand is de 488 Spider nauwelijks te onderscheiden van een dichte versie. En dat is een groot compliment, want de 488 GTB is net zo goed een bijzonder opwindende verschijning. Onze Spider staat op 20 inch zwarte Forged wielen welke naadloos aansluiten op de carbon details, reusachtige diffusor en matzwarte eindstukken van de sportuitlaat. De Giallo remklauwen corresponderen op hun beurt met de gele Scuderia Ferrari Shields op de voorste schermen. Zwart gespoten emblemen maken het geheel in stijl af.
Interieur
Binnenin zijn de rollen precies omgekeerd, maar de Ferrari 488 Spider blijft wel trouw aan dezelfde kleuren. Nero leder heeft duidelijk de overhand in de Ferrari cockpit. Rood speelt nu ‘slechts’ een bijrol. Desalniettemin doorbreken de Rosso stiksels en dito gestikte logo’s in de hoofdsteunen het zwart op geheel eigen wijze. De Giallo rev-counter en het carbon stuurwiel inclusief LED Shift Indicator doen de rest. Eenmaal plaatsgenomen in de fenomenaal zittende, elektrisch verstelbare stoelen wilt u nog maar één ding: die felrode startknop op het stuur indrukken. Wij houden u niet tegen!
Opties & extra’s
Een Ferrari niet praktisch? Nee, de 488 Spider is niet gebouwd voor een krap en druk stadscentrum, maar de geïntegreerde camera’s voor + achter doen er wel alles aan om het de ‘coureur’ zo comfortabel mogelijk te maken en weg te blijven van eventuele parkeerschades. Ook op andere plekken binnen de bebouwde kom laat deze Ferrari zich van zijn meest praktische kant zien: een handige Suspension Lifter helpt verkeersdrempels zonder problemen te nemen. Want het laatste wat u wilt is een stukje Rosso Corsa achterlaten op straat…
Techniek & performance
Alle moeite ten spijt, de Ferrari 488 Spider voelt zich toch veruit het meeste thuis op brede stukken, gladgestreken asfalt. En niet alleen vanwege de compromisloze bouw van deze supercar. Immers, reken maar dat de 670 pk’s uit de Twin-Scroll Ferrari V8-turbomotor het beste tot hun recht komen op plekken waar hard rijden kan én mag. Bovendien is het fijn dat de sportuitlaat even geen alarmsystemen in de nabije omgeving af laat gaan. De 488 Spider plakt aan de grijze ondergrond alsof auto en wegdek met elkaar zijn versmolten. Het kan er dan ook behoorlijk heet aan toe gaan in de vuurrode Ferrari: 0-100 km/h binnen 3 seconden en een topsnelheid van 325 km/h zijn cijfers die thuishoren op het circuit. De 7-traps transmissie heeft evengoed een belangrijk aandeel in het explosieve karakter van dit paradepaardje uit Maranello. Wie kleurt spontaan rood? Wacht maar tot u hem in het echt ziet…!
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo.