Ferrari 458 Italia
Een Ferrari zoals velen hem boven zijn of haar bed zouden willen hangen. Op een poster welteverstaan. Deze 458 Italia windt er bepaald geen doekjes om: de Ferrari-emotie knalt er haast letterlijk vanaf! De waanzinnige volbloed is uitgerust met een vurige hoeveelheid temparement, is daarnaast perfect onderhouden en verkeert in subliem mooie staat. Een auto waar u absoluut niet omheen kunt. En niet alleen vanwege zijn sensationele uitstraling. De Daytona Style Seats houden inzittenden namelijk perfect in hun greep wanneer de non-turbo Ferrari V8 onder luide aanmoediging van 570 paarden de 458 Italia bijna gewichtloos laten aanvoelen… Zó bizar snel verplaatst de supercar zich over het asfalt!
Exterieur
Rosso Corsa: niet voor niets dé kleur voor een Ferrari. De knalrode koets is dermate intens, dat we overwegen om standaard een zonnebril bij te leveren. Bang om uw vingers te branden aan de vlammende uitdossing van deze 458 Italia hoeft u daarentegen niet te zijn. Integendeel! De strikte 2-zitter verkeert optisch, maar ook technisch in magnifieke conditie! Verder onderscheidt de flamboyante Ferrari zich met zijn donkere 20 inch ‘Forged’ velgen inclusief daarachter – hoe kan het ook anders – Rosso remklauwen. Voorts beschikt de auto over Scuderia Ferrari Shields op de voorschermen en parkeersensoren voor + achter. Alles om de verpletterende looks van de Italiaanse schone intact te houden…
Interieur
Eenmaal ingestapt kruipt het racebloed waar het niet gaan kan. Nero lederen stoelen inclusief nostalgisch Daytona Style motief en hoofdsteunen met steigerende paarden in reliëf, verraden de grenzeloze ambitie van dit ultieme snelheidswonder. Contrasterende Rosso stiksels zorgen voor een bloedmooie finishing touch. Ook het dashboard, stuur, de deurpanelen en midden-/tunnelconsole zijn op deze manier afgewerkt. Het geheel ademt harmonie, waardoor er een prettige ambiance heerst aan boord van de Italia. De Giallo rev-counter correspondeert op zijn beurt met het knalgele Ferrari-logo op het stuur. Met een toerenteller die reikt tot het getal 10 (x1.000 rpm), kan er op z’n zachtst gezegd worden gesproken van een ‘hoogtoerig monster’…
Techniek & performance
Onder de motorkap gaat een 570 pk sterke atmosferische 8-cilinder in V-opstelling schuil. Pronkend vanachter het glas in het achteronder, doet het vuurrode Ferrari-blok ons nog het meest denken aan een fijngeslepen juweel uitgestald in een etalage. Totdat we de knop linksonder op het stuurwiel indrukken met daarop de betekenisvolle term “engine start”. Vanaf dat moment transformeert de Italia zich in een ruwe diamant die nog niets van zijn scherpe randjes is verloren. De 4,5 liter V8 klinkt onderin zó rauw, dat de omgeving al voorbij lijkt de knallen nog voordat de razendsnelle, 7-traps transmissie met dubbele koppeling in de 1e versnelling is gezet. Wat een bloedstollende sound! Een paar duizend toeren verder maakt de diepe grom plaats voor metaalachtige klanken, alvorens deze overgaat in een snerpend hoge, verslavende jank wanneer de 458 écht goed door de versnelling heen wordt getrokken. Dat is het moment dat de Ferrari z’n ziel hoorbaar blootlegt. Een genot voor al uw zintuigen!
Slechts 3,4 seconden heeft de Italia nodig om de naald richting de 100 km/h te geleiden. Pas bij 325 km/h stopt hij met versnellen. Een intuïtieve bediening van de schakelpaddels zijn met dergelijke snelheden geen overbodige luxe. Hierbij kwam de expertise van Formule 1-legende Michael Schumacher goed van pas. De zevenvoudig wereldkampioen was medeverantwoordelijk voor de werkplek van de 458, waarbij functionaliteit en doelgerichtheid duidelijk centraal staan. Wanneer komt ú recht op uw doel af?
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo