Cadillac Escalade ESV 6.2 V8 AWD Premium
Wat Bentley is voor de Europeaan, is Cadillac voor de Amerikaan. En zoals we van USA gewend zijn, is hun topklasse SUV net zo oversized als de kledingstijl van de gemiddelde US citizen. Met andere woorden: de Cadillac Escalade ESV is als een triple XL mastodont voor wie zich alle luxe van de wereld kan veroorloven. Prins heeft hem in een allesbehalve bescheiden uitvoering: de 6,2 liter V8 AWD Premium edition. Over oversized gesproken… Goed nieuws voor de liefhebber: dit exemplaar is afkomstig van de 1e en enige eigenaar. Hij betaalde er 5 jaar geleden bijna 180.000 euro voor. Watch out: wie graag out of the box denkt, heeft aan de Escalade ESV een behoorlijke kluif. Deze (LPG) tank op wielen is namelijk immens gróót.
Exterieur
Heeft een Amerikaans gevaarte als Cadillac Escalade nog wel iets van finesse? Nee. Althans, optisch gezien niet. Het is alsof de designers elkaar tijdens een meeting flink hebben zitten opjutten met teksten als: “Whatever you’re thinking, think bigger!” Missie geslaagd. Als de Bentley Bentayga een rijdend kasteel is, dan is de Escalade de mobiele versie van de Freedom Tower. Surprise: deze verlengde ESV is nog eens Extra Large ook…
Superlatieven schieten tekort bij het aanschouwen van de opper-SUV, born in the USA. Met zijn hoekige voorkomen en reusachtige 22 inch (!) wielen oogt de Cadillac zowaar nóg markanter, bijna macaber. De beschaafde Dark Granite carrosserielak ten spijt, deze auto zal niemand ontgaan. Is het dan niet allemaal een beetje too much? Nee, niet als je ervan houdt. Want wie Escalade ESV rijdt, maakt een duidelijk statement. Een 5,70 meter lang statement…
Interieur
De huge 7-zitter is royaal op elk denkbaar gebied. Een privébutler voor alle inzittenden is zo ongeveer het enige wat er nog aan ontbreekt. Want of u nu voorin, achterin of in het midden zit, de buitengewoon ruime Cadillac Escalade geeft je het gevoel in een koninklijke lounge te hebben plaatsgenomen. Zelfs de hond achterin kan bij wijze van spreken nog een sprint trekken. Het alternatief is een vakantie voor 7 personen inclusief al hun bezittingen. Want echt, er zijn genoeg (centi)meters voor een complete volksverhuizing. Al zien we dat niet gauw gebeuren. Immers, de Escalade ESV is 100% gericht op comfort en luxe: Shale lederen stoelbekleding en een lichte dakhemel tegenover een donker lederen stuurwiel en dito dashboardafwerking – inclusief Alcantara details en fraaie contraststiksels; de tegenstellingen in de Cadillac Escalade zijn al net zo groot als de auto zelf.
Opties & extra’s
Behalve het formaat en de afwerking, verraadt ook de optielijst dat u in de absolute “King of the road” heeft plaatsgenomen: elektrisch verstelbare + verwarmde zetels, een elektrisch bedienbare achterklep, schuifdak, Bose audio en een dashcam zijn inbegrepen. Wat eveneens erg goed van pas komt is natuurlijk de achteruitrijcamera; zie de Escalade ESV maar eens zonder in te parkeren! Ook de trekhaak zit er niet voor niets: de Cadillac is koning sleuren… Extra aandacht verdient het entertainmentsysteem inclusief schermen in het plafond op de 2e én 3e zitrij: u dacht in een SUV te stappen, die blijkt luxe te zijn als een topklasse limousine… Of is het toch een vliegtuig?
Techniek & performance
Van opstijgen is geen sprake, maar de zijdezachte, heerlijke grommende 6,2 liter grote 8-cilinder voorin is wel een beul van een machine. De 426 pk / 610 Nm sterke V8 in combinatie met 4WD zorgt ervoor dat dit Amerikaanse zwaargewicht opvallend snel uit de startblokken komt: binnen 6,9 seconden is de 0-100 km/h sprint al voltooid! We raden overigens wel aan om de champagneglazen stevig vast te houden, want er komt nogal wat in beweging wanneer de mastodont zijn tanden laat zien… Bij wie knallen de kurken alvast?
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo