BMW Z4 Roadster M40i
De BMW Z4 Roadster M40i is het voorlopige topmodel uit de Z4-stal. Prins heeft hem in de bijpassende tint San Francisco Red, want reken maar dat het vuur van deze BMW uit december 2018 verder reikt dan Europa. De uitrusting en samenstelling qua opties (bomvol M onderdelen!) zijn eveneens van een wereldniveau. Proef ook iets van de magie van BMW M en ga er geheel open in. Letterlijk…
Exterieur
Het is 2018 als BMW toe is aan alweer de 3e generatie BMW Z4. Via de Z1 en Z3 kwamen we in 2005 uiteindelijk bij de 1e serie Z4’s terecht. Die beviel kennelijk zó goed, dat later nog 2 generaties zouden volgen. Na de E85 en E89 is het nu de beurt aan de G29: een extreem gelikte Roadster die zichtbaar inspiratie heeft opgedaan bij verschillende schoonheden uit Italië. De 2-zitter maakt een gestrekte en uitgebalanceerde indruk en is allerminst vies van fraaie finesses. Zeker in combinatie met het M Aerodynamica pakket toont de rode Roadster zich een sportauto pur sang met een fijne hoeveelheid flair. Originele M wielen in de maat 19 inch hebben een Jet Black afwerking en matchen zodoende perfect bij de zwarte exterieurdetails die BMW omschrijft als Individual Hoogglans Shadowline. Geloven we meteen. Het zwart steekt prachtig af bij het San Francisco Red lakwerk, terwijl de blauwe M Sport remklauwen refereren aan de originele BMW Motorsport kleuren. Weten we wel zeker dat dit door een Duitser is bedacht?
Interieur
De stijlvolle trend zet zich binnenin gestaag voort met Vernasca Elfenbeinweiss c.q. licht beige lederen bekleding op de M Sportstoelen en deurpanelen. Het lederen M Sportstuur plus het dashboard zijn op hun beurt voorzien van een hevig contrasterend zwarte tint. Over contrast gesproken: de zakelijke opzet van de instrumenten, het digitale display en de bedieningselementen zijn über Deutsch. Dus toch! Het geheel ademt pure kwaliteit en dankzij de briljant gekozen kleur van de lederen delen is het nog super smaakvol ook. Een heerlijke combinatie.
Opties & extra’s
Achter die zakelijke opzet gaan bizar veel fijne opties schuil. Het is immers een BMW, dus het mag best luxe zijn. Zie hier de overtreffende trap: het M Sportstuur is verwarmd, de geluidsinstallatie is van Harman Kardon (Surround Sound), daaraan kunt u koppelen Apple CarPlay en daarbovenop is de Z4 uitgerust met de geavanceerde BMW Live Cockpit. Active Cruise en een Head-up Display dragen rechtstreeks bij een meer rijcomfort, terwijl Adaptieve LED-koplampen inclusief High Beam Assist het zicht naar voren optimaliseren. Sowieso geen gebrek aan lichtopbrengst aan boord van de Bimmer dankzij een Lichtpakket en Ambient Lighting. Vooral die laatste optie zorgt voor een uniek sfeertje in de Z4. Prettig, zeker als het door de kou wat killer aanvoelt in de Roadster.
Techniek & performance
Aan rillingen overigens sowieso geen gebrek in de BMW Z4 Roadster M40i. Op de goede manier dan, want de dubbel geblazen 3,0 liter 6-in-lijnmotor met 340 pk en 500 Nm koppel op de achterwielen (!) zorgt in combinatie met een heus M Sportdifferentieel en M Adaptief onderstel voor dubbel zoveel pret onderweg. De Z4 M40i rondt bochten sneller af dan menigeen kan knipperen, weet dankzij de – eveneens optionele – M Remmen bloedsnel te vertragen en gaat ook nog eens hard rechtdoor: versnellen van 0-100 km/h doet de M40i binnen 4,5 seconden en de topsnelheid is af-fabriek traditiegetrouw elektronisch begrensd op 250 km/h. Om dit te kunnen bereiken wordt u automatisch door 8 versnellingen geloodst. Lijkt ons geen probleem. De 6-cilinder is een waarachtig sensatiestuk en laat duidelijk merken tot veel meer in staat te zijn. Toch maar eens de kap dichtdoen dan deze winter?
Met vriendelijke groet,
Prins Esclusivo