BMW M4 Coupé
Een Porsche 911 dé sportauto voor alledaags gebruik? Deze fraaie BMW M4 Coupé is misschien nog wel praktischer. En kan ondertussen qua performance aardig ‘levelen’ met zijn landgenoot. Vooral dit exemplaar is tot het extreme toe gericht op snelheid, refererend aan het optionele carbon dak, dito interieurafwerking en keramische remmen. Gaaf!
Qua looks is de M4 misschien nog wel indrukwekkender dan de Porsche, juist omdat BMW van een keurige coupé een bruut monster maakte. Dit heeft zo zijn charme, vinden we. En aan de populariteit te zien zijn we niet de enige…
Exterieur
Dat BMW het lot van deze 4 Serie Coupé aan haar Motorsport divisie overliet, valt niet te missen. De M4 is helemaal des BMW M’s met zijn uitgeklopte wielkasten, spoorverbreders, details op de voorste schermen, dikke M-bumpers voorzien van grote luchtinlaten en laag spoilerwerk, M designspiegels, dorpelverbreders en natuurlijk de 2 dubbele uitlaten, wat het aantal eindstukken traditiegetrouw op 4 brengt.
Zijn oorspronkelijke eigenaar koos voor de ingetogen, doch krachtige Mineralgrau metallic lak in combinatie met Dark Chrome accentlijsten. De reusachtige 19 inch gesmede wielen, eveneens mogelijk gemaakt door BMW’s M-divisie, worden omringd door extreem breed en plat rubber. De velgen zelf zijn zwart gespoten, hebben gepolijste spaken én bieden zicht op goudkleurige remklauwen. Jammie. Wat de kers met een taart doet, doet het carbon dak met een M4 Coupé. Deze optie vormt letterlijk en figuurlijk het toppunt van sportiviteit.
Interieur
Binnenin geen fratsen in de beestachtig snelle BMW 4 Serie. De M4-cockpit is puur zakelijk met een fijne racy vleug. Let bijvoorbeeld op de (briljant zittende!) sportstoelen voorzien van aluminium M4-badges, of het heerlijk beetpakkende M Sportstuur. Als extra beschikt dit exemplaar over een carbon interieurafwerking met koolstofvezel delen op onder andere het dashboard en de middenconsole. De antracietkleurige hemelbekleding komt op zijn beurt van BMW Individual en sluit qua tint naadloos aan op het prachtige en strakke Merino Schwarz lederen interieur. Dit is typisch een cockpit waarbij alles gericht is op puur rijplezier. Kortom, hier kunnen we het heel lang uithouden…
Opties & extra’s
Zo duister als de looks van deze topsporter uit Beieren zijn, zo helder is de verlichting: dankzij Adaptieve LED-koplampen hoeft u niet in het donker te turen, maar kunt u ook tijdens nachtelijke uren volle bak blijven sturen. Een Head-Up Display houdt u eveneens scherp, terwijl de achteruitrijcamera juist ondersteuning biedt op lage snelheden. Overigens is het minderen van snelheid geen enkel probleem, daar zorgen de keramische remmen wel voor! En houdt u het sowieso relatief ‘rustig’ aan boord van de Bimmer, dan kunt u optimaal genieten van de subliem klinkende Harman Kardon audio.
Techniek & performance
Bij wie ‘rustig’ niet in het vocabulaire voorkomt, doet er wellicht verstandig aan om de geluidsinstallatie, hoe geweldig ook, toch uit te schakelen. De ronkende 6-cilinder bi-turbo zorgt met zijn 431 pk immers niet alleen qua snelheid voor opwinding, maar ook qua sound. De rijbeleving in de BMW M4 Coupé kent eigenlijk geen gelijke: de koning der 4 Series is net zo koersvast als kwispelgevoelig. Het is maar net waar u zin in heeft: rondetijden scherp stellen of ongegeneerd dwarsliggen. De lijnmotor heeft een inhoud van 3,0 liter en stuurt – helemaal naar BMW-tradities – alle paarden richting de achterkant. Vandaar ook dat die nog weleens zijn eigen weg wil gaan, mits u zijn grenzen overschrijdt. Gekoppeld aan een 7-traps automatische DCT-transmissie knalt de M4 binnen 4,1 seconden van 0-100 km/h. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h. Althans, nog wel…
Met vriendelijke groet,
Prins Esclusivo