Deze bi-turbo V8-superstation kent geen genade. Waar Duitsers normaliter bekendstaan om hun tamelijk bescheiden superkrachten, heeft de Audi RS6 Avant quattro meer weg van een ongetemd beest. Sterker nog, de RS6 C8 heeft een monsterlijk vermogen van 600 pk en 800 Nm koppel. Daarmee is de nieuwste generatie zelfs zijn voorganger in über-Performance-trim de baas. Dit uit zich in uitmuntende prestaties, maar de Audi laat zijn spierballen ook graag aan de buitenkant zien… Én horen. Dat laatste is extra noemenswaardig dankzij de aanwezigheid van een RS-sportuitlaat. Op die manier wordt u getrakteerd op een heus symfonieorkest terwijl inzittenden meedogenloos hard in de verwarmde RS-sportstoelen worden gedrukt. Daarbovenop beschikt dit prachtexemplaar over zaken als een panoramadak, 360 graden Top View Camera, Virtual Cockpit, LED-Matrix verlichting, Bang & Olufsen audio en een hele rits aan veiligheids- en assistentiesystemen. Kortom, gas erop en het quattro-aandrijfsysteem doet de rest.
Lees verderAudi RS6 Avant quattro Daytona Grey
Deze bi-turbo V8-superstation kent geen genade. Waar Duitsers normaliter bekendstaan om hun tamelijk bescheiden superkrachten, heeft de Audi RS6 Avant quattro meer weg van een ongetemd beest. Sterker nog, de RS6 C8 heeft een monsterlijk vermogen van 600 pk en 800 Nm koppel. Daarmee is de nieuwste generatie zelfs zijn voorganger in über-Performance-trim de baas. Dit uit zich in uitmuntende prestaties, maar de Audi laat zijn spierballen ook graag aan de buitenkant zien… Én horen. Dat laatste is extra noemenswaardig dankzij de aanwezigheid van een RS-sportuitlaat. Op die manier wordt u getrakteerd op een heus symfonieorkest terwijl inzittenden meedogenloos hard in de verwarmde RS-sportstoelen worden gedrukt. Daarbovenop beschikt dit prachtexemplaar over zaken als een panoramadak, 360 graden Top View Camera, Virtual Cockpit, LED-Matrix verlichting, Bang & Olufsen audio en een hele rits aan veiligheids- en assistentiesystemen. Kortom, gas erop en het quattro-aandrijfsysteem doet de rest.
Exterieur
Het is alsof Audi alle begrenzers van zich heeft afgeschud tijdens de totstandkoming van de nieuwe RS6 Avant. Technisch, maar zeker ook optisch is het huidige model behoorlijk bruut. Niets subtiel uitgeklopte wielkasten en aangepaste bumper(spoiler)s; de C8 heeft een compleet eigen uitstraling met wat op het eerste gezicht een soort van bodykit lijkt. Al is dit pakket een stuk fraaier dan menig tuning bedrijf aanbiedt. Echter, niet minder extreem. De Audi RS6 C8 is breed, breder, breedst en beschikt over hyper-agressief gestylede splitters + luchtinlaten. De dorpels zijn van zichzelf al bijna wagen-breed. Daartussen zit een ruime, in Daytona Grey gespoten stationwagon koets op giga-wielen. Ook de diffusor achter heeft een dermate imposante omvang dat het lijkt alsof hij elk moment een hap uit het asfalt kan nemen. De hoogglans zwarte contouren versterken het accent en treft u tevens op de grille, logo’s, sideskirts, dakrailing, uitlaateindstukken + raamlijsten – als onderdeel van het optiek pakket.
Interieur
We zouden haast vergeten dat aan de basis van dit RS6-geweld een keurige huis-tuin-en-keuken A6 staat. Een Avant is op papier één van de fijnere familiewagens, maar of elk gezinslid het kan waarderen dat hij of zij door elkaar wordt gehutseld in RS-sportstoelen, valt nog te bezien. Anderzijds kunnen zij wel genieten van hoge kwaliteit Valcona leder aan boord van de C8. En ook Audi Sport instapverlichting kan niemand wat op tegen hebben. De strakke opzet van het digitale dashboard en de brede tunnelconsole met karakteristieke versnellingspookhendel hebben iets weg van een vliegmachine. Qua geluids- en snelheidsbeleving komt dat wel aardig overeen, trouwens. Het optionele panoramadak maakt de Avant zowaar nóg ruimtelijker. En ook dat is geen toeval…
Opties & extra’s
Met het Bang & Olufsen audiosysteem ingeschakeld, transformeert de opper-A6 zich als ’t ware in een concertzaal. Stoelverwarming voor en achter maakt geen onderscheid in zitpositie. Met zulke opties moet de rijstijl van de bestuurder niet langer uitmaken, zouden we zeggen. Des te meer kan er volop een beroep worden gedaan op het RS-sportonderstel en de RS-sportuitlaat. Daarnaast laten opties als LED-Matrix verlichting, Audi Virtual Cockpit, een Head-up Display en 360 graden Top View Camera zich graag zien. Letterlijk. Wie gaat voor veiligheid zit in dit pk-monster eveneens goed: Lane Departure Warning, verkeersbordherkenning, assistentiepakket City en Audi Pre Sense Front + Rear zijn inbegrepen.
Techniek & performance
Audi heeft een inhoud van 4,0 liter nodig om de asfalt verslindende 8-cilinder tot een vermogen van 600 pk en 800 Nm koppel op te pompen. Hiervoor maken de Duitsers dankbaar gebruik van geavanceerde bi-turbo- en – jawel – mild hybridetechnologie. De 0-100 km/h sprint binnen 3,6 seconden maakt dat geen enkele supercar liefhebber nog moeite heeft met het stichten van een gezin. Ook hartstikke Duits is natuurlijk de snelheidsbegrenzer van 250 km/h. Althans, af-fabriek… Wie zich hier (terecht!) niet door laat tegenhouden, knalt door 8 automatische versnellingen alsof er niet zoiets bestaat als luchtweerstand. Bovendien blijft het quattro-vierwielaandrijfsysteem aan de ondergrond plakken in omstandigheden waarin menig hardcore machine noodgedwongen moet afhaken. Het RS-sportonderstel zorgt ondertussen voor maximale stabiliteit op momenten dat u helemaal opgaat in het V8-orkest van de RS-sportuitlaat. Wel zo veilig. Zo’n kans laat u toch niet schieten?
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo.
Volante 6.0 V12 | Bridgewater Bronze | B&O
Prijs op aanvraag
4.3 V8 Spider F1 | Ceramic | Carbon seats | Full history
€ 124.500
Volante 5.2 V12 Superleggera | Veel carbon! | Bang & Olufsen | Sports Plus stoelen | 360cam
€ 274.500