Audi pretendeert al lange tijd voorsprong door techniek te hebben. Maar wie voor deze machtige Audi RS Q8 kiest, streeft evengoed naar “Das beste oder nichts”. Dit unieke exemplaar is origineel Nederlands geleverd en afkomstig van de 1e eigenaar. Het fijnste aan de Performance-SUV is echter dat Audi de letters “RS” voorrang geeft ten opzichte van “Q8”. Oftewel: het is meer een sportauto in SUV-vorm dan andersom. Met 600 (!) pk aan turbo-V8-power onder de rechtervoet is deze full-size Audi tot grootse prestaties in staat. Tel daarbij op de ABT-uitrusting plus RS Dynamic Package (inclusief keramische remmen), en deze opper-Q8 kan zich moeiteloos meten met de ‘groten der aarde’ – wetende waartoe de Audi in staat is zónder elektronisch begrensde topsnelheid… Drive Select, Matrix LED, een ABT uitlaatsysteem, panoramadak, achterasbesturing, gekoelde sportstoelen inclusief massagefunctie, Bang & Olufsen Advanced 3D, Tour & City Pack en heel veel meer maken van dit exemplaar met gemak de meest gewilde van dit moment. Of heeft u stiekem een nóg grotere zwak voor onze all-black versie met Akrapovič uitlaat?
Lees verderAudi RS Q8 quattro | Daytona Grey
Audi pretendeert al lange tijd voorsprong door techniek te hebben. Maar wie voor deze machtige Audi RS Q8 kiest, streeft evengoed naar “Das beste oder nichts”. Dit unieke exemplaar is origineel Nederlands geleverd en afkomstig van de 1e eigenaar. Het fijnste aan de Performance-SUV is echter dat Audi de letters “RS” voorrang geeft ten opzichte van “Q8”. Oftewel: het is meer een sportauto in SUV-vorm dan andersom. Met 600 (!) pk aan turbo-V8-power onder de rechtervoet is deze full-size Audi tot grootse prestaties in staat. Tel daarbij op de ABT-uitrusting plus RS Dynamic Package (inclusief keramische remmen), en deze opper-Q8 kan zich moeiteloos meten met de ‘groten der aarde’ – wetende waartoe de Audi in staat is zónder elektronisch begrensde topsnelheid… Drive Select, Matrix LED, een ABT uitlaatsysteem, panoramadak, achterasbesturing, gekoelde sportstoelen inclusief massagefunctie, Bang & Olufsen Advanced 3D, Tour & City Pack en heel veel meer maken van dit exemplaar met gemak de meest gewilde van dit moment. Of heeft u stiekem een nóg grotere zwak voor onze all-black versie met Akrapovič uitlaat?
Exterieur
Een RS Q8 laat zich moeiteloos onderscheiden van de non-RS-uitvoeringen dankzij een opwindende bodykit met typische RennSport karakteristieken. De heftige bumper(spoiler)s, aangedikte sideskirts, indrukwekkende diffusor en (in dit geval 4) zwartgeblakerde uitlaateindstukken laten de vurige Lamborghini Urus emoties enorm oplaaien. Geen toeval natuurlijk, want laatstgenoemde is Audi’s evenknie als het gaat om de techniek. Wat de RS Q8 “brother from another mother” dan weer moet missen is getoonde, fantastische set ABT multi-spaakwielen in formaat 23 inch. Slik. De flinterdunne spaken zijn net als de ABT sportuitlaten zwart van kleur. En ook andere details steken subtiel af bij de Daytona Grey carrosserie. Waaronder de hoogglans finish van de grille, raamlijsten en diffusor achter. Ze maken stuk voor stuk deel uit van het zwarte optiekpakket. Dat doen de rode remklauwen niet: die bijten zich vol overtuiging vast in de keramische remmerij. Voor het geval u van plan bent om alle power ook daadwerkelijk te gebruiken…
Interieur
Het is bepaald geen straf om in de magnifieke sportstoelen te worden geduwd. Ook zonder ventilatie, verwarming en massagefunctie zitten ze voortreffelijk. De lederen bekleding is net zo zwart als de alcantara dakhemel. Rode contraststiksels – zelfs om het honingraadmotief heen, doorbreken de zakelijke zwarte sfeer met enige flair. Op het dashboard worden het bovenste en onderste compartiment van elkaar gescheiden aan de hand van een breed pianolak paneel. Verlichte instaplijsten, hier en daar een fijne vleug aluminium en een enorm glazen dak voorkomen dat het al te duister wordt aan boord van de Audi RS Q8. Niet dat de sportieve rijder daar een probleem van zou maken…
Opties & extra’s
Over sportieve rijders gesproken: van alle opties moet het RS Dynamic Package u toch het meeste aanspreken. Naast keramische remschijven bevat dit pakket onder andere een gelimiteerd slipdifferentieel en een anti-overhel assistent. Verder zijn inbegrepen: assistentiepakket City (Audi active lane assist met file assistent), assistentiepakket Tour (Audi side assist met pre sense rear), Drive Select inclusief luchtvering, achterasbesturing, Matrix LED-koplampen, Adaptive Cruise Control, een Head-up Display, 360 graden camera, massagestoelen, interieur voorverwarming, stoelverwarming voor + achter en stoelventilatie. Het high-end Bang & Olufsen 3D Advanced Premium Sound systeem laat de speakers als een echte baas uit het dashboard rijzen. Oogt geweldig, klinkt fantastisch. Maar of het ook kan opboksen tegen het geweld van de extra luide V8 dankzij het uitlaatsysteem van ABT? De vraag stellen is hem beantwoorden… Wie hier extra intens van wil kunnen genieten nodigen we uit om vooral het panoramische schuif-/kanteldak elektrisch te openen.
Techniek & performance
Zonder geluid zou de snelheidsbeleving al immens zijn, laat staan met luid ABT-plezier. Accelereren van 0 naar 100 km/h is met 600 paarden verdeeld over de voor- en achteras al binnen 3,8 seconden geschiedenis. De elektronisch afgeregelde topsnelheid van 250 km/h nemen we natuurlijk totaal niet serieus. Aan álles valt te merken dat het zoveel harder kan gaan in de Audi RS Q8… Maar liefst 800 Newtonmeters weet de 4,0 liter TFSI-techniek uit de 8-cilinder te persen. Maar deze full-size familie-hoogzitter is niet alleen in rechte lijn explosief snel. Mede dankzij de achterasbesturing en RS Dynamic Pack gaat de ultieme Performance-SUV van Audi als op rails door bochten. Vlugge handen en een zware rechtervoet? Voortaan kan het hele gezin hier van meegenieten…
Met vriendelijke groet,
team Prins.
6.0 GTB Fiorano F1 | Carbon interior | Daytona seats
Prijs op aanvraag
3.0 V6 Ribelle | One of 200
€ 49.900
4.0 V8 | Titanium Grey | Subliem!
Prijs op aanvraag