’s Werelds enige SUV die menig supercar zowel qua looks als performance-wise weet te kraken: de Aston Martin DBX! Prins levert ‘m met All-Black kostuum én codenaam 707. Hoewel, codenaam: de dubbel geblazen 4,0 V8 maakt geen geheim van zijn brute paardenkrachten; 707 stuks om precies te zijn. Of u bij de secret service kunt aankomen met woest aantrekkelijke details als peperduur carbon en een knalgele finish valt nog te bezien. Maar wij zien 007 er wel voor aan om hier in een volgende Bond film de show mee te stelen. Eerst dit unieke exemplaar maar eens goed inrijden, want de AM DBX 707 van Prins is hartstikke nieuw. Dit betekent 0 voorgaande eigenaren en nog lang niet rijp om ingezet te worden voor al te heftige actiescènes. Bovendien, wat moet JB met een wegklapbare trekhaak onder zijn diffusor? Geventileerde carbon stoelen, een Aston Designer Key, 360 graden camera, panoramadak en paraplu lijken meer voor de hand te liggen. Menig achtervolging eindigt vroeg of laat namelijk in tranen voor de tegenpartij.
Lees verderAston Martin DBX 707
’s Werelds enige SUV die menig supercar zowel qua looks als performance-wise weet te kraken: de Aston Martin DBX! Prins levert ‘m met All-Black kostuum én codenaam 707. Hoewel, codenaam: de dubbel geblazen 4,0 V8 maakt geen geheim van zijn brute paardenkrachten; 707 stuks om precies te zijn. Of u bij de secret service kunt aankomen met woest aantrekkelijke details als peperduur carbon en een knalgele finish valt nog te bezien. Maar wij zien 007 er wel voor aan om hier in een volgende Bond film de show mee te stelen. Eerst dit unieke exemplaar maar eens goed inrijden, want de AM DBX 707 van Prins is hartstikke nieuw. Dit betekent 0 voorgaande eigenaren en nog lang niet rijp om ingezet te worden voor al te heftige actiescènes. Bovendien, wat moet JB met een wegklapbare trekhaak onder zijn diffusor? Geventileerde carbon stoelen, een Aston Designer Key, 360 graden camera, panoramadak en paraplu lijken meer voor de hand te liggen. Menig achtervolging eindigt vroeg of laat namelijk in tranen voor de tegenpartij.
Exterieur
De enige juiste kleurbenaming voor een vliegensvlugge, gitzwarte Aston Martin is natuurlijk Jet Black. Spannender is echter de keuze om de resterende exterieurdelen – met uitzondering van de gele remklauwen – ook in het (mat)zwart te hijsen. Waaronder de 23 inch Forged Textured Black multi-spaakvelgen, merkaanduiding, 4 uitlaateindstukken, raamlijsten en Dark Finish Grille. Is het niet zwart, dan wel duister: Smoked Tail Lights, Carbon spiegels en een dito achterspoiler + panelen in het verlengde van de luchtinlaten opzij zijn stuk voor stuk typerend voor deze DBX 707; de heftigste ooit. Is de trekhaak achter ingeklapt, dan verdient de hoogglans diffusor alle aandacht. Diverse (bumper)spoilers en splitters weten de verbeterde aerodynamica eveneens tot ware kunst te verheffen. Wat dat betreft sluiten de modificaties naadloos aan op de stijl van de Aston Martin DBX, want het is en blijft een oogstrelende machine! Welke SUV doet dat ‘m na?
Interieur
Vanbinnen is het al net zo’n bezienswaardigheid: Black is opnieuw voor het overgrote bepalend voor de sfeer. Onyx Black. Maar er is wél meer geel dan aan de buitenkant. De Electron Yellow contraststiksels zijn namelijk door het gehele lederen interieur doorgetrokken. Inclusief de logo’s in de hoofdsteunen van de carbon (!) stoelen. Meer koolstofvezel vindt u terug rondom het digitale instrumentarium, de ‘zwevende’ midden-/tunnelconsole en onderaan de portieren van de Aston Martin DBX 707. Ook de Shift Paddles zijn carbon-made, om maar even aan te geven dat het accent op performance ligt aan boord van de Performance-SUV. En terecht.
Opties & extra’s
Buiten het circuit om maakt de AM DBX 707 echter ook indruk: zo zijn de carbon zetels zowel geventileerd als verwarmd. Hetzelfde geldt voor de zittingen op de 2e rij, zodat u van achteren minder gauw commentaar krijgt op uw (snelle) rijstijl. De speciale Aston Designer Key biedt exclusief toegang tot stoelen die 16-voudig elektrisch te verstellen zijn. Een memoryfunctie doet dienst als geheugensteuntje wanneer u twijfelt over uw ideale zitpositie na het (hopelijke kortstondig) afstaan van uw nieuwe pronkstuk op wielen. En als we dan toch op de comfortabele tour zijn: stuurwielverwarming, een elektrische achterklep, panoramadak, paraplu en trekhaak bevatten niets dan groene vinkjes op de optielijst. Zó burgerlijk kan een exoot zijn…
Techniek & performance
Hoe exotisch een SUV kan zijn blijkt wel uit de keiharde cijfers: de 4,0 liter 8-cilinder is behoorlijk opgepompt in de AM DBX 707. Standaard levert het blok 550 pk, maar de 707 pk-versie maakt gehakt van ‘soortgenoten’ als de Lamborghini Urus. Ook de toename in trekkracht is enorm: van 700 naar 900 Nm koppel. Toppunt is de 0-100 km/h acceleratie: in deze DBX hoeft dat slechts 3,3 seconden te duren. De topsnelheid van 310 km/h is eveneens exact even rap als een andere Italiaanse tegenhanger, de Ferrari Purosangue. Alleen heeft die daar wel 4 cilinders méér voor nodig. Het geheim van onze mysterieus gekleurde Aston Martin zit ‘m dan ook in de (dubbele) turbopower: de 707 beschikt over een nieuw soort, kogelgelagerde techniek. Daarbovenop monteerden de Britten een ander motormanagementsysteem, koolstof-keramische remmen, vierwielaandrijving met elektronisch aangestuurde lamellenkoppeling, een verder gefinetuned onderstel, 48-volt overhelstabilisatiesysteem, 9-traps automaat inclusief natte wegrijdkoppeling en een 3-kamer luchtvering. Of dit alles voor een beetje rijbeleving zorgt? Laat “beetje” maar weg. Ontdek de Aston Martin DBX 707 bij Prins!
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo.
2.4 TD 110 SW SE
€ 36.500
3.9 V8 HELE | Verde British | Magnifiek! | Cuoio interior | Historical Color
€ 249.500
4.0 V8 | Titanium Grey | Subliem!
€ 299.500