Alpine A110
Alpine is terug. En hoe! De Alpine A110 is een reïncarnatie van het origineel uit 1961. Begin jaren 70 zette dit model het Franse merk op de kaart door zich een heus rallymonster te tonen en vele successen te boeken in de autosport. Dat Alpine vanaf 2021 weer actief wil zijn in de racerij, blijkt wel uit hun entree in de Formule 1. Het kan dus haast niet anders of de nieuwe Alpine A110 is ook een sportieveling om serieus te nemen!
Dit hemelsblauwe exemplaar valt nog binnen de fabrieksgarantie en is uitgerust met een heerlijke reeks opties in het verlengde van het race-DNA van de fraaie Fransoos. Zo kunnen onder andere een sportuitlaat en sportstoelen worden afgevinkt! Reden te meer om er eens goed voor te gaan zitten…
Exterieur
De Alpine A110 lijkt als 2 druppels water op het model waarmee het merk in de jaren 60 en 70 furore maakte. En dat is knap gedaan, want het aerodynamisch vormgegeven koetswerk is tegelijkertijd hypermodern. De gelikte, doch compacte carrosserie doet vermoeden dat de sportcoupé lichtvoetig en wendbaar is. Kortom, ideaal om de rallysport mee te bedrijven.
Daarnaast is de moderne interpretatie van de klassieke A110 Berlinette een bijzonder originele en knappe verschijning – verademend en erg prettig om naar te kijken. Met name de koplampen met afzonderlijke ronde units in de bumper, de ver om de hoeken gevouwen achterruit en opvallend geleidelijk aflopende daklijn zijn karakteristieken die gezien mogen worden. De dubbele 5-spaaks Premaira Design wielen met erachter felblauwe remklauwen zitten helemaal op hun plek. De Franse driekleur verbindt de achterste zijruiten en achterruit optisch met elkaar en bewijst: ook de nieuwe Alpine A110 is een sportauto waar Frankrijk trots op mag zijn!
Interieur
Binnenin is Alpine evenmin zuinig geweest met het verspreiden van opschriften, logo’s en badges. De Franse driekleur komt terug in de zwarte diamantmotief op de portieren, terwijl de merknaam is uitgeschreven in de geïntegreerde hoofdsteunen van de optionele half lederen, half Alcantara sportstoelen. Extra mooi is dat de diamantmotief tevens op de wangen van de zwarte sportstoelen is toegepast, en de contraststiksels op zowel de stoelen als de zwart lederen bovenzijde van het dashboard dezelfde blauwe tint bevatten als de carrosseriekleur.
Daarover gesproken: de autobouwer ging op dit vlak nog wat verder dan anderen door het bovenste deel van de portierbekleding letterlijk dezelfde lak mee te geven als de buitenkant. Het blauwe Alpine logo plus dito stiksels in het stuurwiel worden vergezeld door een blauwe 12-uursaanduiding bovenaan het lederen, aan de onderzijde afgevlakte zwart lederen sportstuur. Hoezo consequent? De tunnelconsole fungeert als een heuse “bridge” en heeft met zijn ronde knoppen, blauwe contraststiksels en carbon finish wel wat weg van de styling van moderne Ferrari’s; niet de minste. De cockpit doet extra knus aan dankzij zwarte hemelbekleding en stijlen. Carbon details rondom de ventilatieroosters, aluminium sierstrips en dito pedalen zorgen voor een unieke beleving aan boord van de Alpine A110.
Techniek & performance
Dan de hamvraag: rijdt de Alpine zoals hij eruitziet? Daar kunnen we kort over zijn: volmondig JA! Met het grootste gemak laat de 252 pk sterke sportcoupé zich van bocht naar bocht dirigeren. Sturen is een feest, de A110 ligt als en blok op de weg en gaat nog vlot rechtuit ook: 0-100 km/h is na 4,5 seconden al geschiedenis! De topsnelheid van de geblazen 1,8 liter 4-cilinder ligt op 250 km/h. Genoeg om de klassieke Alpine A110 eenvoudig achter zich te laten. Maar vergeten zullen we die natuurlijk nooit…
Met hartelijke groet, Prins Esclusivo.