Unieke kans voor de diehard Alfisti: deze uiterst fraaie Alfa Romeo Spider Type 4 heeft een keurige kilometerstand, volledig aantoonbare historie – en zo weten we ook dat de open Alfa enkel met mooi weer naar buiten kwam voor tourritjes. Dat is de Spider aan te zien! De voormalig eigenaar is een bekende van onze Wim. Hij trof de klassieker aan op de originele (!) banden en voegde hem toe aan zijn Alfa collectie. Nu mogen we een ander blij maken met de Type 4! Héél blij.
Lees verderAlfa Romeo Spider 2.0 IE Type 4 Rosso Alfa
Unieke kans voor de diehard Alfisti: deze uiterst fraaie Alfa Romeo Spider Type 4 heeft een keurige kilometerstand, volledig aantoonbare historie – en zo weten we ook dat de open Alfa enkel met mooi weer naar buiten kwam voor tourritjes. Dat is de Spider aan te zien! De voormalig eigenaar is een bekende van onze Wim. Hij trof de klassieker aan op de originele (!) banden en voegde hem toe aan zijn Alfa collectie. Nu mogen we een ander blij maken met de Type 4! Héél blij.
Historie
Origineel is de auto Duits geleverd, maar let op: aan een Nederlandse eigenaar! Hij kocht de Alfa Spider voor zijn vrouw, met wie hij op dat moment in Duitsland woonde. Een romantisch idee, maar de realiteit is dat vrouwlief nauwelijks reed met haar Romeo. Aansluitend werd de 2-zits roadster verkocht aan een Belg, gevolgd door een bekende Prins relatie. We zouden dus kunnen zeggen dat deze Italiaan na al die jaren de Nederlandse taal vloeiend spreekt, maar er een omweg voor nodig had om daadwerkelijk op Nederlandse bodem terecht te komen. Tourritten zijn de Type 4 overigens niet vreemd, mits de weersomstandigheden ernaar zijn. De rest van de tijd stond deze klassieker veilig geborgen achter slot en grendel. Waar ze overigens keurig verzorgd (lees: vertroeteld) is!
Exterieur
We kennen de Type 4 als de finale doorontwikkeling van Alfa’s oer-Spider. Dit laatste faceliftmodel is een stuk strakker en moderner dan zijn voorgangers met de bijnamen Aerodinamica, Coda Tronca en Duetto – het origineel. Elk van de 4 Spider series heeft zo zijn unieke karakteristieken. Die van de Type 4 betreffen onder andere de volledig in carrosseriekleur meegespoten bumpers, vernieuwde achterlichtunits en grotere ‘telefoongaat’ wielen. Vanwege het ontbreken van een achterspoiler, grijpt Type terug op 2 series geleden: de Coda Tronca, die ook meer rechttoe-rechtaan is. Details die maar liefst 27 jaar hebben standgehouden zijn de ronde koplampen, chromen raamlijsten + dito deurklinken en natuurlijk het prachtige, slanke silhouet met veel overhang voor en achter. Geen auto zoals de Alfa Romeo Spider! Het dak is standaard zwart, maar voorzien van een bloedmooie Rosso Alfa carrosserielak, kan het niet anders dan dat het hart van de ware Alfisti op hol is geslagen. Wacht maar tot u de klassieker in het echt ziet, dan is er helemaal geen weg meer terug!
Interieur
Verliefd worden op een auto: hoe werkt dat precies? Het is een combinatie van verschillende factoren: beauty, nostalgie, maar ook puurheid speelt hierin een belangrijke rol. Net als de buitenkant, excelleert de binnenkant eveneens op al deze fronten. Bovendien is het Beige lederen interieur bijzonder stijlvol te noemen. Op de één of andere manier slagen enkel Ferrari en Alfa Romeo erin om een Beige cockpit te mengen met een rode koets en hier esthetisch mee weg te komen. Wat zeggen we: het is beeldschoon! En er zijn meer fraaie details: het bovenste deel van dashboard, portieren + middenconsole contrasteert schitterend dankzij een Nero finish. Let daarbij ook op de geïntegreerde, periode correcte Blaupunkt radio-/cassettespeler. Maar de belangrijkste bedieningselementen zijn uitgevoerd in hout: check de pookknop en het Momo stuurwiel! Dit is waar de Alfa Spider Type 4 zijn ware identiteit prijsgeeft en zijn ziel blootlegt.
Techniek & performance
Serie 4 of Type 4 werd begin jaren 90 uitgerust met een 2,0 liter 4-cilinder onder de motorkap voorzien van Multipoint Injection. Weet u meteen waar de letters “IE” in 2.0 IE voor staan. Het brengt onze Alfa Romeo Spider in totaal 126 levendige paardenkrachten, die via een manuele 5-bak de achteras aandrijven. Speels en sportief rijgedrag gegarandeerd! Ook omdat deze klassieker nog ouderwets vlot op uw commando’s reageert die via het rechterpedaal worden doorgegeven… Vergeet u niet het mooie weer mee te nemen op weg naar onze showroom?
Met vriendelijke groet,
team Prins.
280 SL | Hardtop
€ 28.900
Avant 4.2 V8 quattro Exclusive | 86.000km | Goodwood Green | Uniek!
€ 37.900
Sprint | Fully restored | 1750 engine | Unique condition
€ 59.500