We respecteren liefhebbers die hun auto behandelen als museumstuk. Binnen stallen is de enige manier om een klassieker als de Alfa Romeo Spider 2000 Veloce maximaal te sparen en volledig smetteloos te houden. Maar is een roadster pur sang daar wel voor bedoeld? Wij denken van niet. Althans, in dit geval zeker niet: de Spider op uw scherm heeft bewezen graag kilometers te maken en is daar technisch ook helemaal klaar voor. De concoursstaat is hij inmiddels voorbij, maar de Rosso lak is nog altijd strak genoeg om vele Alfa-harten te doen smelten. Wij leveren hem inclusief Cioccolato interieur, Philips radio en houten stuurwiel. Het belooft een mooi, heel mooi najaar te worden…
Lees verderAlfa Romeo Spider 2000 Veloce
We respecteren liefhebbers die hun auto behandelen als museumstuk. Binnen stallen is de enige manier om een klassieker als de Alfa Romeo Spider 2000 Veloce maximaal te sparen en volledig smetteloos te houden. Maar is een roadster pur sang daar wel voor bedoeld? Wij denken van niet. Althans, in dit geval zeker niet: de Spider op uw scherm heeft bewezen graag kilometers te maken en is daar technisch ook helemaal klaar voor. De concoursstaat is hij inmiddels voorbij, maar de Rosso lak is nog altijd strak genoeg om vele Alfa-harten te doen smelten. Wij leveren hem inclusief Cioccolato interieur, Philips radio en houten stuurwiel. Het belooft een mooi, heel mooi najaar te worden…
Historie
Deze knappe Alfa klassieker uit 1982 zat in de staart van de “Coda Tronca” productie: de 2e generatie Spider die een jaar later werd opgevolgd door de “Aerodinamica”. Het originele concept stamt uit 1966, toen nog Duetto genaamd. De levering van Type 4, de 4e en laatste generatie Alfa Spider op basis van het origineel, stopte pas in 1993. De Italiaanse roadster werd telkens slechts op detailniveau vernieuwd, zó goed was het fundament van het model. Dit geldt ook voor de techniek: in 1971 kreeg de 4-cilinder Twin Cam een upgrade en werd de 1750 vervangen voor de 2000 Veloce. De snelle naam legde het accent op het sportieve karakter van dit nieuwe topmodel, want het is en blijft een rijdersauto van het zuiverste soort.
Exterieur
De van oorsprong Duetto genaamde Alfa Romeo Spider werd in 1966 gelanceerd tijdens de Geneva Motor Show. Opvallend is dat de Italianen gelijktijdig de Alfa Romeo Giulia Sprint GT Veloce aan het grote publiek toonden. Het contrast tussen de roadster van Pininfarina en coupé van Bertone kon namelijk haast niet groter: rond en stijlvol versus hoekig en stoer. De gelijkenissen met voorganger Giulietta Spider waren daarentegen wél sterk aanwezig. Al was de Spider vanaf het begin duidelijk meer gericht op een compromisloze sportwagen ervaring. In 1970 verruilde Alfa Romeo de sepiaschelp vormige achterzijde voor een meer rechttoe-rechtaan oplossing om zo extra bagageruimte te creëren en design-technisch aansluiting te vinden bij de eerder genoemde Giulia. Deze 2e generatie Spider werd heel treffend “Coda Tronca” gelabeld. Welk type achterzijde uw voorkeur heeft is heel persoonlijk, al moet gezegd worden dat de vuurrode Rosso Alfa lak het altijd goed doet op welk model Alfa Romeo Spider dan ook. En in het bijzonder op deze 2000 Veloce.
Interieur
Wie van plan is om vooral heel veel te gaan toeren met de klassieke 2-zitter, zal de uitstraling van het interieur minstens zo belangrijk vinden. Dit fraaie exemplaar stelt u niet teleur: in plaats van standaard Nero wacht u een super smaakvol Cioccolato afwerking in de Alfa cockpit. Het donkerbruin is doorgetrokken van de lederen stoelbekleding tot aan het dashboard, de deurpanelen en zelfs de midden-/tunnelconsole is Cioccolato van kleur. De karakteristieke zwarte kokers rondom de snelheidsmeter en toerenteller, de met chroom omrande instrumenten en andere details, alsmede het grote houten 3-spaaks stuurwiel verdienen eveneens een pluim. Hier gaat u duidelijk voor uw plezier in zitten! De old school Philips radio-/cassettespeler heeft een plekje onder de schitterende Jaeger meters gekregen. Verder naar beneden, maar nog altijd relatief hooggeplaatst in de middenconsole treft u de pook van de handgeschakelde 5-bak. Tijd voor actie!
Techniek & performance
Traditiegetrouw stuurt de Alfa Romeo Spider zijn krachten naar de achterwielen voor een nét wat sportiever en speelser karakter. In geval van de 2000 Veloce gaat het om 132 pk en 178 Nm koppel; meer nog dan de veel latere Quadrifoglio Verde versie. Aan de basis van dit vermogen staat een 4-cilindermotor voorzien van Twin Cam technologie. Behalve accelereren, schakelt, stuurt én remt onze Spider uitstekend. Na 41 jaar plezier is deze Romeo nog altijd erg wakker. Met de kap naar beneden en het heerlijke gepruttel van de 2,0 liter krachtbron op de achtergrond is het ook voor u niet moeilijk om scherp te blijven. Probeer het zelf bij Prins!
Cordiali Saluti,
team Prins.
1300 Sprint
€ 49.500
3.0 V6 America
€ 24.900
Maranello | Fiorano Handling Pack | Rollbar
€ 139.500