Zonaanbidders kijken al maanden uit naar het moment dat ze het eerste voorjaarsbriesje door hun haren voelen glijden. En hoe kan dat beter dan in een klassieke Alfa Romeo 2000 Spider Veloce? Deze Spider 2.0 is dé rijdersauto om er op een mooie dag op uit te gaan, cruisend langs de weilanden en over kronkelende kustwegen. De Alfa is lekker spartaans, niet in concours-staat en daarmee uitermate geschikt om de warmte te omarmen. Broeierig zal het echter niet gauw worden, zolang u de soft-top maar naar beneden houdt en op snelheid blijft! Bovendien zijn we bij Prins niet zo van dat benauwde: de Alfa Spider 2.0 Veloce wordt compleet met verse APK geleverd. Op naar Nunspeet en toeren maar!
Lees verderAlfa Romeo Spider 2000 Veloce
Zonaanbidders kijken al maanden uit naar het moment dat ze het eerste voorjaarsbriesje door hun haren voelen glijden. En hoe kan dat beter dan in een klassieke Alfa Romeo 2000 Spider Veloce? Deze Spider 2.0 is dé rijdersauto om er op een mooie dag op uit te gaan, cruisend langs de weilanden en over kronkelende kustwegen. De Alfa is lekker spartaans, niet in concours-staat en daarmee uitermate geschikt om de warmte te omarmen. Broeierig zal het echter niet gauw worden, zolang u de soft-top maar naar beneden houdt en op snelheid blijft! Bovendien zijn we bij Prins niet zo van dat benauwde: de Alfa Spider 2.0 Veloce wordt compleet met verse APK geleverd. Op naar Nunspeet en toeren maar!
Historie
Deze Alfa Spider Veloce is van de 1e generatie, de Duetto niet meegerekend. Op het moment dat dit specifieke exemplaar knap in elkaar werd gezet, was het model al bijna 10 jaar onderweg. Het zou echter nog tot 1983 duren voordat de “Coda Tronca” werd afgelost door de serie bijgenaamd "Aerodinamica". En ook die auto was niet drastisch vernieuwend, wat veel zegt over de tijdloze uitstraling van het oer-model. Onze Spider maakt al sinds 1990 het Nederlandse wegennet een stukje mooier. Wat ons betreft blijft het daarbij, maar vermoedelijk zijn er ook buiten onze landsgrenzen genoeg kapers op de kust. Het is en blijft immers een bella macchina! Vooral wanneer ze topless gaat…
Exterieur
Weinig dingen zo karakteristiek als de contouren van de originele Alfa Romeo Spider. Het slanke design zit boordevol classy elementen, waaronder ronde koplampen achter druppelvormige kappen, subtiel aflopende schouders en een imposante kofferklep bovenop een recht afgesneden achterkant. De relatief grote overhang voor + achter maken de Spider Veloce extra elegant. De Rosso Alfa lak legt op zijn beurt het accent op onversneden sportiviteit. Verkeert de Alfa Romeo optisch in smetteloze staat? Nee, de lak is wat bobbelig door vocht. Maar onze Italiaanse schone is wel fraai genoeg om haar enkel op zonovergoten dagen naar buiten te rollen. De knalrode carrosserie gaat gepaard met een zwarte soft-top en karakteristieke spaakwielen; alle ingrediënten voor heel veel duimpjes onderweg ter goedkeuring plus uit sympathie.
Interieur
Ook binnenin de Alfa 2000 Spider Veloce duiden veel details op een pure liefhebbersauto: zwart leer, een houten stuurwiel, analoge meters en dito tellers in dubbele ronde kokers; dat klassieke Alfa gevoel weet ons steeds weer te raken! Het dashboard is lekker no-nonsense, de versnellingspook altijd binnen handbereik (vanwege de hoge positie) en de logo’s op de pookknop + verchroomde asbak zijn helemaal des Alfa’s. Alles wijst erop dat dit een rijdersauto pur sang is. Waar wacht u nog op?
Techniek
De manier waarop de – net uit het midden geplaatste – uitlaat van de originele Alfa Spider pruttelt is genoeg om te begrijpen dat de sound van de 4-cilinder TwinCam technologie net zo eigen is als het design van de dakloze verleidster. Doordat de 2-zitter de toevoeging “2000” heeft meegekregen hoeven we over de inhoud niet te speculeren. De 128 paarden en techniek met dubbele bovenliggende nokkenassen voorin was voor Alfa Romeo genoeg om de Spider het “Veloce” label mee te geven. En toegegeven, via een handgeschakelde 5-bak heeft de klassieke roadster geen enkele moeite om het geprezen sportieve karakter naar de achterwielen toe te sturen. Met alle speelse gevolgen van dien. Komt u snel eens rijden?
Cordiali Saluti,
Prins Classics.
| Fully restored | Blu Celeste
€ 99.500
BBi | Orig. NL | Ferrari Classiche | Full history
€ 289.500
Series 1 Fixed Head Coupé 3.8
€ 119.500