Zie hier het rijdende bewijs dat échte liefhebbersauto’s niet extreem kostbaar hoeven te zijn. Zelfs niet als het een klassieker betreft waarvan de historie compleet is! Bijzonder waardevol is tevens de conditie en achtergrond van deze prachtige Alfa Romeo Spider Type 4. Een uniek model bovendien, want dit is de 1600 met dubbele Webers! Verder is de open Alfa volledig gedocumenteerd, origineel Duits geleverd en kent hij slechts 2 eigenaren waarvan de laatste van Belgische komaf is. Na jaren vlak langs onze landsgrens te hebben gereden, hopen we dat de volgende gelukkige eigenaar het Nederlandse asfalt voorlopig trouw blijft. Des te groter is de kans dat wij nog eens oog in oog komen te staan met deze wonderschone rode Alfa klassieker…
Lees verderAlfa Romeo Spider 1.6 Type 4
Zie hier het rijdende bewijs dat échte liefhebbersauto’s niet extreem kostbaar hoeven te zijn. Zelfs niet als het een klassieker betreft waarvan de historie compleet is! Bijzonder waardevol is tevens de conditie en achtergrond van deze prachtige Alfa Romeo Spider Type 4. Een uniek model bovendien, want dit is de 1600 met dubbele Webers! Verder is de open Alfa volledig gedocumenteerd, origineel Duits geleverd en kent hij slechts 2 eigenaren waarvan de laatste van Belgische komaf is. Na jaren vlak langs onze landsgrens te hebben gereden, hopen we dat de volgende gelukkige eigenaar het Nederlandse asfalt voorlopig trouw blijft. Des te groter is de kans dat wij nog eens oog in oog komen te staan met deze wonderschone rode Alfa klassieker…
Exterieur
De Alfa Spider betreft één van de mooiste Italiaanse meesterwerken. Met directe voorganger Giulietta Spider, hebben de dakloze Romeo’s een behoorlijk designstatement neergezet gedurende de afgelopen 60 à 70 jaar. De originele Spider, genaamd “Duetto” stamt uit 1966 en komt uit de koker van legendarisch ontwerper Pininfarina. Hoe kan het ook anders? Het model kende in totaal 4 series, waarvan u hier de laatste ziet: Type 4, geproduceerd tot en met 1993. Het voordeel van dit type is dat de vuurrode lak nóg intenser is dankzij markanter vormgegeven, in carrosseriekleur meegespoten bumpers. Verder werden de achterlichtunits strakgetrokken. In dit geval zijn ze recentelijk nog vervangen. Sowieso is de algehele staat bijzonder netjes, tot en met de zwarte kap aan toe; ook die is onlangs vervangen. Open rijden heeft echter onverminderd de voorkeur!
Interieur
Eén van de redenen dat u dakloos wenst te gaan is het schitterende, super smaakvolle interieur. Van buitenaf heeft het beige leder al een geweldige aantrekkingskracht, laat staan als u eenmaal bent ingestapt! Wie de Alfa Romeo cockpit van dichtbij bekijkt, wordt opnieuw positief verrast: de stoelen zijn nieuw; dit verklaart de smetteloze conditie! Naast al dat beige leer treft u ook zwarte bekleding en een fraaie houtafwerking op de versnellingspookknop plus het sportstuur voorzien van 3 aluminium spaken. De Pioneer radio-/CD-speler oogt een stuk moderner, al verraadt geen detail de werkelijke leeftijd van de klassieke Spider. Instrumenten, ventilatieroosters, tunnelconsole, vloertapijten, chromen afwerking rondom en zijruiten; elk onderdeel verkeert in sublieme staat!
Techniek
Nog vrolijker wordt de liefhebber na het starten van de 1,6 liter 4-cilindermotor. Aangemoedigd door een dubbele Weber carburateur, stuurt deze Spider 108 pk en 137 Nm koppel richting de achteras. Dit brengt ons bij een interessant feitje: de Alfa Spider Type 4 is de laatste Alfa Romeo voorzien van achterwielaandrijving, tot de Italianen de legendarische 8C wereldkundig maakten in 2007. Bijna 15 jaar stond de liefhebber dus droog. Maar eenmaal onderweg met serie 4, begrijpen we waarom een Alfa Romeo altijd het wachten waard is. Zeker als het een open 2-zitter betreft. Wanneer grijpt u uw kans?
Cordiali Saluti,
Prins Classics.
2000
€ 49.500
2.0 QV | NL-auto | 20 jaar in bezit
€ 21.900
Monospecchio | Low mileage!
€ 179.500