Een zilveren pijl overgoten met Italiaanse stijl. En dat is meteen waar de vergelijking met een zekere Duitse ‘concurrent’ ophoudt. Want deze prachtige, origineel Nederlands (door Sam van Lingen) geleverde Montreal uit april 1973 is een Alfa Romeo van het zuiverste soort. Optisch valt er niets op af te dingen, maar technisch maakt de Alfa een groot verschil ten opzichte van menig ander exemplaar: het is lang geleden dat we in zo’n fijne Montreal hebben gereden!
Lees verderAlfa Romeo Montreal
Een zilveren pijl overgoten met Italiaanse stijl. En dat is meteen waar de vergelijking met een zekere Duitse ‘concurrent’ ophoudt. Want deze prachtige, origineel Nederlands (door Sam van Lingen) geleverde Montreal uit april 1973 is een Alfa Romeo van het zuiverste soort. Optisch valt er niets op af te dingen, maar technisch maakt de Alfa een groot verschil ten opzichte van menig ander exemplaar: het is lang geleden dat we in zo’n fijne Montreal hebben gereden!
Historie & conditie
Om u alvast een idee te geven van het exclusieve karakter van de Alfa Montreal: deze auto heeft nieuw 42.000 gulden gekost. Ter vergelijk: de gemiddelde aanschafprijs van een auto in Nederland lag 47 jaar geleden op 4.000 gulden. Eén nieuwe Montreal had dus de waarde van meer dan 10 ‘normale’ wagens. Maakt dat dit exemplaar meteen een ‘koopje’? Wel als u eenmaal begrijpt wat u ervoor terugkrijgt: op-en-top klassieke Alfa-beleving. Geen wonder dat Fred van Lingen (de broer van) de auto in 1987 terug naar Nederland haalde, nadat deze een Belgisch avontuurtje had beleefd. Aansluitend verkocht hij de Montreal door aan iemand die naam en faam had gemaakt in zowel de racewereld als in Alfa Romeo-land: niemand minder dan coureur Bob van der Sluis.
Om de Montreal in de huidige conditie te krijgen, ging wel wat restauratiewerk aan vooraf. In de jaren 90 werden carrosserie, interieur én motor aangepakt. Laatstgenoemde betreft een gereviseerd exemplaar, mogelijk gemaakt door Sam van Lingen, waardoor we de matching numbers moeten missen. Maar man, wat is ze ervan opgeknapt! We waren meteen om toen we haar via via ontdekte… In 2010 overleed legende Bob van der Sluis aan de gevolgen van kanker. Hiermee verloor de racewereld een markante man, waar dan ook uitgebreid bij stil werd gestaan. De Montreal bleef nog jaren binnen de familie, echter stond alleen maar stof te happen. In 2014 werd er een nieuwe eigenaar bij gevonden. Deze man is verantwoordelijk voor een meer recente technische opknapbeurt, waardoor de Alfa zo subliem rijdt als dat ze nu doet. Om techniek, sound en looks in perfecte harmonie te laten zijn, monteerden we een originele uitlaat (i.p.v. de niet-originele sportuitlaat) en hebben wij haar optisch eveneens terug in topstaat gebracht.
In- & exterieur
Een Bertone-design herken je uit duizenden. Zo ook in dit geval. Aan de tekentafel stond Marcello Gandini, bekend van de Lancia Stratos en een hele reeks Lamborghini’s – van Miura tot aan Countach én Diablo. De één nog excentrieker dan de ander, wat het een uniek rijtje maakt. De Montreal past daar zeker tussen, echter wint het van de andere modellen qua elegantie. Het zilveren Argento Alfa lakwerk helpt de vele karakteristieke details perfect tot hun recht te laten komen dankzij een fraai contrast. We doelen dan natuurlijk op de ‘lamellen’ annex in carrosseriekleur meegespoten ‘koplampcovers’, de luchtinlaten in de C-stijl en geïntegreerde ‘NACA’ air duct in de motorkap. Maar ook voor de inzittenden valt er genoeg moois te zien en te beleven: de stoelen (of moeten we zeggen ‘zetels’…) zijn tijdens de restauratiewerkzaamheden opnieuw bekleed. Voorts bruist de Montreal van de originele elementen. Niet nieuw genoeg om een concours mee te winnen, maar wel strak genoeg om ongegeneerd van te genieten!
Techniek
Ongegeneerd genieten kunt u ook van de aandrijflijn. Motor en bak doen hun werk uiterst soepel en overtuigend. De 2593 cc grote V8 ligt voorin de Montreal opgesteld, in tegenstelling tot het prototype, waarbij het model nog een middenmotor had. Ontwerper Gandini gebruikte dit als excuus om de luchtsleuven achterin de portieren te laten zitten, die oorspronkelijk als koeling dienden. Dit unieke stijlkenmerk helpt ons tot op de dag vandaag aan dit feit herinneren. En dat vinden we he-le-maal niet erg. Blijft de vraag: welke herinneringen gaat u met deze mooie Montreal maken?
Met hartelijk groet,
Prins Classics
Monospecchio | Low mileage!
€ 179.500
930 Turbo | PTS Ferrari Yellow | Full history | 30-year-ownership
€ 179.500
1.6 Sedan S1
€ 19.500