Het begrip ‘origineel’ laat zich op twee manieren uitleggen in geval van deze prachtige Alfa Romeo GTV: enerzijds betreft het hier een originele GTV 2000, en daarvan zijn er niet zoveel! Anderzijds is de uitstraling ook origineel – of beter gezegd: uniek. Veel details zijn exclusief in de Prins stal tot stand gekomen. Waaronder de stoelen, livery, wielen en de bumpers die schitteren door afwezigheid. Begint het Rosso Alfa bloed spontaan te borrelen en geeft deze bloedmooie GTV nét dat laatste zetje om uw race- of rallyaspiraties nieuw leven in te blazen? Grijp dit geluksmoment aan om met de grote Quadrifiglio Verde stickers te shinen zoals alleen een beeldschone creatie van Bertone dat kan. Een kans die de klassieke Alfa liefhebber echt niet aan zich voorbij wil laten gaan. Toch?
Lees verderAlfa Romeo GTV 2000
Het begrip ‘origineel’ laat zich op twee manieren uitleggen in geval van deze prachtige Alfa Romeo GTV: enerzijds betreft het hier een originele GTV 2000, en daarvan zijn er niet zoveel! Anderzijds is de uitstraling ook origineel – of beter gezegd: uniek. Veel details zijn exclusief in de Prins stal tot stand gekomen. Waaronder de stoelen, livery, wielen en de bumpers die schitteren door afwezigheid. Begint het Rosso Alfa bloed spontaan te borrelen en geeft deze bloedmooie GTV nét dat laatste zetje om uw race- of rallyaspiraties nieuw leven in te blazen? Grijp dit geluksmoment aan om met de grote Quadrifiglio Verde stickers te shinen zoals alleen een beeldschone creatie van Bertone dat kan. Een kans die de klassieke Alfa liefhebber echt niet aan zich voorbij wil laten gaan. Toch?
Historie
Toen de talentvolle Italiaanse ontwerper Giorgetto Giugiaro door legendarisch designbureau Bertone werd ingelijfd, kreeg hij de Alfa Romeo 105/115 Coupé als eerste grote project toegewezen. Een meesterzet, zo zou later blijken, want het succes van deze Alfa klassieker is onnavolgbaar. Productie startte in 1963, maar het zou nog tot 1971 duren voordat het ultieme topmodel op basis van de GT op de markt verscheen: de GT Veloce, beter bekend als “GTV” met een kleine 2.000 cc motorinhoud. De opgepompte 4-cilinder Twin Spark powerunit is één van de meest – zo niet, dé meest geliefde uitvoering van de immens populaire coupé. Dit exemplaar stamt uit 1974 en is exact een halve eeuw na zijn asfalt debuut begerenswaardiger dan ooit… En wellicht ook mooier?
Exterieur
Bij Prins houden we de aloude Alfa eer graag hoog. Weinig auto’s zo karaktervol en sportief als de ‘good old’ 2000 GTV. En toch, liefhebbers als we zijn, waren we ervan overtuigd dat het nóg mooier kon. En dus onderging de Rosso Alfa GT Veloce een aantal optische modificaties. Waaronder in de vorm van een originele racing livery met striping aan de zijkanten en racestickers op de koplampen. De binnenste 2 units kleuren geel; lekker old skool. De strepen opzij waren te breed om ze naadloos door te laten lopen over de voorste schermen, en dus zochten we naar een reden om ze te onderbreken. Een betere reden dan grote groene QV-emblemen bestaat er niet, want die roepen een partij nostalgische herinneringen op… Het vurige Alfa rood spat er vanaf. Niet letterlijk uiteraard; onze GTV zit namelijk strak in de lak. Dat geldt ook voor de volledig zwart gespoten grille, inclusief Scudetto. De nieuw gemonteerde wielen en schuin gepositioneerde sportuitlaat behoren tot de vele karakteristieken van de iconische GT-modellen. Qua glans had laatstgenoemde perfect gestaan bij de chromen bumpers, maar daarvan ontbreekt ieder spoor. Bewust, want tijdens races en rally’s hadden ze die ook niet…
Interieur
‘Less’ is dus duidelijk ‘more’ in geval van onze klassieke GT Veloce 2000. Van een afslankkuur kunnen we niet meteen spreken, echter de Alfa is er allerminst zwaarder op geworden na onze bemoeienissen. We refereren onder andere aan de Nero lederen sportstoelen c.q. ‘bucket seats’ zonder hoofdsteunen. Aangezien dit kunst op wielen is, dachten we er goed aan te doen om alvast tijdloze fauteuils te monteren. Past mooi bij uw woonkamer, is het niet? Het houtwerk op het stuur, dashboard en de midden-/tunnelconsole versterkt ons verlangen naar die goede oude tijd zoals alleen Alfa Romeo dat kan. Wat een karakterbak!
Techniek
De achteras krijgt in totaal 132 luide pk’s te verwerken; dat is meer dan in elke andere Alfa Romeo GT. Natuurlijk zijn de prestaties daar ook naar. Maar dat is niet eens het belangrijkste: de sound en de beleving van de 2,0 liter Twin Spark motor zijn van een compleet ander niveau als we dat vergelijken met moderne sportcoupés. Dít is waarom de 2000 GTV zoveel trouwe Alfa aanhangers kent! En dan hebben we het nog niet eens gehad over de fabuleuze wegligging… Met een Alfa Romeo GT Veloce stuur je niet, je ‘hoekt’ ermee. Probeer het zelf, nu exclusief tijdens een proefrit bij Prins.
Met vriendelijke groet,
team Prins.
1.6 Sedan S1
€ 19.500
| Original condition | 1st series
Prijs op aanvraag
BBi | Orig. NL | Ferrari Classiche | Full history
€ 289.500