Italiaanser dan dit wordt het niet? Ja en nee. Deze knappe Alfa Romeo GT 1300 Junior is namelijk origineel Nederlands geleverd en tevens een bekende van ons. Nadat we “Junior” enige tijd geleden op ’t spoor kwamen, trok de originaliteit van de algehele staat meteen onze aandacht. Al gauw besloten we de Alfa klassieker in te kopen en ‘m technisch te perfectioneren. Op verzoek van de voormalig eigenaar voegden we enkele subtiele upgrades aan het vurige project toe. Kenners hebben de gewilde GTA-wielen natuurlijk allang gespot. Geen fan van stickers? Geen nood: ze plakken vast aan de hand van magneten en zijn dus binnen no time verwijderd. Hoe mag de Alfa GT Junior voor u worden klaargemaakt? Of vindt u ‘m al net zo perfect als Prins dat vindt…?
Lees verderAlfa Romeo GT 1300 Junior
Italiaanser dan dit wordt het niet? Ja en nee. Deze knappe Alfa Romeo GT 1300 Junior is namelijk origineel Nederlands geleverd en tevens een bekende van ons. Nadat we “Junior” enige tijd geleden op ’t spoor kwamen, trok de originaliteit van de algehele staat meteen onze aandacht. Al gauw besloten we de Alfa klassieker in te kopen en ‘m technisch te perfectioneren. Op verzoek van de voormalig eigenaar voegden we enkele subtiele upgrades aan het vurige project toe. Kenners hebben de gewilde GTA-wielen natuurlijk allang gespot. Geen fan van stickers? Geen nood: ze plakken vast aan de hand van magneten en zijn dus binnen no time verwijderd. Hoe mag de Alfa GT Junior voor u worden klaargemaakt? Of vindt u ‘m al net zo perfect als Prins dat vindt…?
Historie
Als een blok voor de charmes van een Alfa Romeo 1300 GT Junior vallen is net zo moeilijk als Italiaans schepijs in de bloedhitte laten smelten. Kortom: niet. In de wolken als dat de voormalig eigenaar was, ging hij helemaal ‘los’ op het personaliseren van zijn Junior. Het technische deel hadden wij al voor onze rekening genomen en bewust zo origineel mogelijk gehouden, precies zoals we de Italiaanse schone destijds in ons eigen land aantroffen. Hoewel het onmogelijk is om op de Alfa GT Junior uitgekeken te raken, was het nu toch tijd om ruimte te maken voor ander leuk speelgoed in de collectie van uw voorganger. Immers, u neemt het stokje over nemen we aan?
Exterieur
De Alfa Romeo GT betreft een latere serie van de Giulia Sprint. De sportieve 2-deurs maakte deel uit van Bertone’s 1e monsterproject in zijn carrière. Al had de Italiaanse topontwerper zijn designkunsten al eerder toegepast op onder andere voorganger Giulietta Sprint. De Alfa GT blinkt uit in stevigheid; de body oogt bijzonder solide dankzij strakke lijnen en rechte hoeken. Toppunt is het robuuste front: vanaf de latere GT series bestaat deze uit 2 dubbele ronde koplampen en verticale spijlen in de grille die optisch rechtstreeks door de scudetto lopen. Het ontbreken van de verchroomde bumpers is afgekeken van de GTA. En ook voor de keuze van de wielen diende laatstgenoemde als inspiratiebron. Geen fan van stickers? Geen nood: ze plakken vast aan de hand van magneten en zijn dus binnen no time verwijderd. Al vinden we het persoonlijk wel stoer staan, zeker in combinatie met het iconische Rosso Alfa lakwerk. Alsof de GT 1300 Junior linea recta van het circuit komt rollen!
Interieur
Het Nero binnenwerk maakt de klassieke samenstelling van deze knalrode Alfa Romeo GT helemaal compleet. Zo voor de hand liggend als de aankleding is, zo verrassend is de overall conditie: het houten 3-spaaks stuurwiel, het zwarte leder, de houtinleg en vele chromen details; het is allemaal even mooi. Analoge tellers in karakteristieke kokers en traditionele tuimelschakelaars in de tunnelconsole voeden de nostalgische gevoelens aan boord van de Alfa GT Junior op een manier zoals alleen een échte Romeo dat voor elkaar krijgt. We kijken nu al uit naar de fonkeling in uw ogen terwijl u zich hardop afvraagt: “Mag ik ‘m starten alsjeblieft?”
Techniek & performance
Geen rijdersauto zoals een klassieke Alfa Romeo, dus die vraag is volledig terecht. Wilt u ons onderweg één lol doen en goed luisteren naar hoe fantastisch de techniek klinkt? De sound komt namelijk overeen met de staat van de auto. Geholpen door Twin Cam technologie schopt de 1,3 liter 4-cilinder benzinemotor het tot 90 pk. Laten we hopen dat u ze geregeld alle 90 inzet. Aan Prins zal het in ieder geval niet liggen… En aan de opwindende rijkarakteristieken van de achterwielaangedreven Alfa Romeo GT 1300 Junior evenmin. Hoe drinkt u uw espresso?
Met hartelijke groet,
Prins Classics.
Monospecchio | Low mileage!
€ 179.500
930 Turbo | PTS Ferrari Yellow | Full history | 30-year-ownership
€ 179.500
1.6 Sedan S1
€ 19.500