Maak kennis met de Brigitte Bardot onder de auto’s… Een autoliefhebber die droomt van het ideaalplaatje, zal niet anders kunnen dan de Alfa Romeo Giulia Spider voor de geest halen. Kronkelende kustwegen, de zon op uw bol, een fijn briesje door uw haren, nonchalant gekleed in galakostuum en de perfecte partner pal naast u. Stralend van oor tot oor, de grijns kan niet breder. Waar u ook heengaat, waar u ook komt, deze iconische Alfa klassieker steelt de show. Met u in de hoofdrol. Dit recentelijk vakkundig en volledig gerestaureerde exemplaar is niet van nieuw te onderscheiden. Of het moeten de verbeteringen zijn ten opzichte van het origineel… Amper warmgedraaid wacht de stijlvolle Spider 1600 op een volgende aanbidder. Daarvan zijn er genoeg, echter er kan er maar één de gelukkige zijn. En dat is een understatement.
Lees verderMaak kennis met de Brigitte Bardot onder de auto’s… Een autoliefhebber die droomt van het ideaalplaatje, zal niet anders kunnen dan de Alfa Romeo Giulia Spider voor de geest halen. Kronkelende kustwegen, de zon op uw bol, een fijn briesje door uw haren, nonchalant gekleed in galakostuum en de perfecte partner pal naast u. Stralend van oor tot oor, de grijns kan niet breder. Waar u ook heengaat, waar u ook komt, deze iconische Alfa klassieker steelt de show. Met u in de hoofdrol. Dit recentelijk vakkundig en volledig gerestaureerde exemplaar is niet van nieuw te onderscheiden. Of het moeten de verbeteringen zijn ten opzichte van het origineel… Amper warmgedraaid wacht de stijlvolle Spider 1600 op een volgende aanbidder. Daarvan zijn er genoeg, echter er kan er maar één de gelukkige zijn. En dat is een understatement.
Historie
Top Gear held Jeremy Clarkson noemde rijden in de Alfa Giulia Spider het absolute summum. En hij kan het weten, met al zijn expertise, toerend langs de Italiaanse Amalfi kust met de bewuste dakloze klassieker. Dromen bestaan. Eén daarvan staat nu bij Prins. Inclusief smetteloze conditie en slechts 554 km op de teller sinds zijn professioneel uitgevoerde restauratie. Wat zeggen we: de vakman heeft inmiddels ruim 20 “grande” Giulia Spider restauraties achter zijn naam staan. Spreek dus gerust van een specialist. En deze auto is zijn absolute specialiteit. Geef hem eens ongelijk! Door de jaren heen heeft ons exemplaar behoorlijk de toerist uitgehangen, want de Italiaanse schone is oorspronkelijk in Amerika geleverd, om vervolgens door onze gewaardeerde collega’s van Bloemendaal Classics na de restauratiewerkzaamheden aan zijn – tot nu toe – laatste eigenaar te worden verkocht. De kilometerstand verklaart waarom deze persoon de Alfa Romeo Giulia Spider nu weer van de hand doet. Qua algehele staat laat de Prins bolide zich het beste omschrijven als “one in a million”, maar in werkelijkheid zijn er niet meer dan 9.250 exemplaren van gebouwd…
Exterieur
Exclusiviteit gegarandeerd dus. Het gevoel een “once in a lifetime opportunity” tegen het bodywork te lopen wordt nogal geaccentueerd door de fabuleuze samenstelling van onze Giulia Spider 1600: babyblauw met cognac leder. Oef. Op dat laatste komen we verderop terug. Het exterieur verdient immers alle aandacht, want dat is waar het ongeëvenaarde charmeoffensief van de originele Alfa Spider zichzelf onsterfelijk maakt. Juist vanwege het aaibare design en de lieflijke details zweren liefhebbers bij de allereerste Alfa Romeo’s die de toevoeging Spider meekregen. De Giulia herkent u aan de ‘brievenbus’ in de motorkap, welke de Giulietta Spider moest missen. Het chroomwerk, de ronde lichtunits en slanke lijn zijn behalve puntgaaf, oogstrelend. Met dit model wist zelfs een legendarische kunstenaar als Pininfarina zichzelf te overtreffen. Het beeldschone ontwerp blijft niemand onopgemerkt. Meerdere keren schitterde de Alfa Romeo in films en commercials met heuse steracteurs achter het stuur. Dit bevestigt nog eens: een moderne Ferrari koopt men om iets te bewijzen. Een klassieke Giulia Spider wordt gekocht omdat men niets meer hoeft te bewijzen. Het wachten is op een foto van de auto in het woordenboek bij het begrip stijlicoon. Niets meer, niets minder. Verder schieten woorden vooral tekort…
Interieur
Gelukkig voor ons was het in de jaren 50 en 60 heel gebruikelijk om de carrosseriekleur tot ver in het interieur door te trekken. Op die manier kunt u aan boord extra genieten van het blauwe wonder op wielen. Bovendien is het contrast dat met de cognackleurige lederen bekleding wordt geboden, werkelijk subliem te noemen. Zelfs de versnellingspookhoes is er nog mee afgewerkt. Voor de gelegenheid werd de bovenzijde van het nostalgische dashboard bekleed met zwart leder, inclusief lichte contraststiksels. Fijnproevers zullen echter minstens zo intens genieten van het flinterdunne stuurwiel met zijn subtiel opengewerkte 3 aluminium spaken. De karakteristieke binnenspiegel bovenop het dashboard zit op ooghoogte, speciaal voor alle knappe mensen die met liefde plaatsnemen in de Italiaanse roadster of cabriolet. Eén ding is zeker: het dak gaat er figuurlijk altijd af en letterlijk zo vaak mogelijk. Al is het bepaald geen straf om tegen de zwarte soft-top aan te kijken: mét perfecte passing en gemaakt van het allerbeste Sonnenland materiaal. Bellissima…
Techniek
Ook om uw vingers bij af te likken: de techniek van de Alfa Romeo Giulia Spider 1600. Liefhebbers en verzamelaars doen spontaan een vreugdedansje bij het horen én voelen van de gefinetunede 1600 cc DOHC-motor. De flow is geoptimaliseerd dankzij de toepassing van een RVS uitlaatspruitstuk en zogenaamde “Big Bore” uitlaatsysteem, wat tevens de sound ten goede komt. Het starten en stationair draaien van de krachtbron is al net zo’n feest vanwege de montage van een 123-elektronische ontsteking inclusiefmoderne wisselstroomdynamo. Gas geven, schakelen, sturen en remmen gaat eveneens erg soepel en strak. Het liefst in die volgorde ook. Al is de toekomstige Alfa Giulia Spider bestuurder niet te stoppen, vermoeden we… Test het zelf. Exclusief bij Prins.
Met hartelijke groet,
team Prins.
1.6 Sedan S1
€ 19.500
| Original condition | 1st series
Prijs op aanvraag
BBi | Orig. NL | Ferrari Classiche | Full history
€ 289.500