Het succes van de Alfa GT Veloce en Junior is natuurlijk historisch te noemen. Maar daar ging een prachtige Sprint aan vooraf. Neem nu deze Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint GT, onder kenners ook wel bekend als het “brievenbus” model – verwijzend naar de karakteristieke sleuf tussen het front en de motorkap. De Giulia Sprint is de bakermat van de immens populaire Alfa GT en volgde de Giulietta Sprint in stijl op. Bertone stijl. De combinatie Giulia, Sprint en GT is tamelijk zeldzaam te noemen. Laat staan een keurig origineel exemplaar als deze, inclusief matching numbers en onderhoudshistorie. De technisch goede conditie vertaalt zich bovendien in een rijervaring op z’n Alfa’s: vlot en vol beleving. Welke liefhebber kunnen we blij maken met een proefrit?
Lees verderAlfa Romeo Giulia 1600 Sprint GT
Het succes van de Alfa GT Veloce en Junior is natuurlijk historisch te noemen. Maar daar ging een prachtige Sprint aan vooraf. Neem nu deze Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint GT, onder kenners ook wel bekend als het “brievenbus” model – verwijzend naar de karakteristieke sleuf tussen het front en de motorkap. De Giulia Sprint is de bakermat van de immens populaire Alfa GT en volgde de Giulietta Sprint in stijl op. Bertone stijl. De combinatie Giulia, Sprint en GT is tamelijk zeldzaam te noemen. Laat staan een keurig origineel exemplaar als deze, inclusief matching numbers en onderhoudshistorie. De technisch goede conditie vertaalt zich bovendien in een rijervaring op z’n Alfa’s: vlot en vol beleving. Welke liefhebber kunnen we blij maken met een proefrit?
Historie
Het is alweer 57 jaar geleden dat de witte bella de Italiaanse fabriekspoorten verliet. Lange tijd bleef de Alfa Giulia 1600 Sprint GT zijn land voor oorsprong trouw. De afgestempelde, originele boekjes getuigen van goed gedrag in de werkplaats. Juist dan is een klassieker als deze welkom bij de punctuele Nederlandse liefhebber. Bovendien is de visuele schoonheid ook nog volledig intact. En dus was het een kwestie van tijd voordat de Giulia Sprint GT hier in 2020 op de radar verscheen, compleet met matching numbers. De 57 jaren trouwe dienst zijn de Alfa Romeo niet aan te zien. Tegelijkertijd valt wel te herleiden dat de auto in z’n geheel origineel is. Hij is dus niet nieuw, maar dat heeft vooral zo zijn charme. Toch?
Exterieur
Het pure, ongerepte karakter van onze “brievenbus” Giulia maakt een extra sterke indruk dankzij de stralend witte koets. De Bianco kleurstelling laat niets aan de verbeelding over: elke strakke lijn die kunstenaar Bertone tekende, is even helder als mooi. Overigens betrof deze serie het 1e écht grote project van de Italiaanse ontwerper. Al staat voorganger Giulietta Sprint ook al op zijn naam. En dat is opvallend, want gelijkenissen tussen de 2 zijn er nauwelijks. Of het moet de geweldige uitstraling zijn van beide modellen… De Alfa Romeo Giulia Sprint GT is een tijdloze klassieker met weinig ruimte voor rondingen. Het rechttoe rechtaan design geeft ‘m de stoere looks waar de 2-deurs coupé om bekendstaat. De neus is bijvoorbeeld behoorlijk stomp en bevat enkele ronde koplampunits, in plaats van de dubbele exemplaren van latere series. Ook de plaatsing van de knipperlichten op de hoeken en de vele chromen spijlen in de grille zijn typerend voor de originele Sprint GT. Maar het meest in het oog springend is toch wel de smalle opening vlak voor de motorkap; iets waar menig Alfist als een blok voor valt…
Interieur
De witte carrosserie gecombineerd met rood lederen bekleding maakt het een samenstelling om van te watertanden. Naast de stoelen en portieren, hebben ook de vloer en hoes van de versnellingspook een Rosso afwerking. Heerlijk! Het flinterdunne 3-spaaks stuurwiel doet de nostalgische gevoelens aan boord van de Alfa Giulia Sprint GT maximaal opborrelen en natuurlijk mogen de klassieke meters in het antracietkleurige dashboard evenmin ontbreken. De algehele conditie is zeer netjes te noemen. Hier gaat u nog heel wat uurtjes rijplezier in beleven!
Techniek
Wie Sprint GT zegt, zegt een kleine 1.600 cc aan motorinhoud. De 4-cilinder lijnmotor beschikt over Twin Cam technologie (dubbele bovenliggende nokkenas) en stuurt in totaal 103 pk naar de achterwielen, mede dankzij een dubbele Weber carburateur. De upgrade ten opzichte van de non Sprint GT-versies, zorgde ervoor dat Alfa Romeo voor de zekerheid een extra luchtinlaat monteerde. Achteraf bleek de “brievenbus” (in Italië ook wel “scalino” genoemd) overbodig, waardoor de subtiele opening op andere series ontbreekt. Des te unieker is dit exemplaar. Wie gaat er binnenkort vandoor met onze Bianco Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint GT?
Cordiali Saluti,
Prins Classics.
GT 1.8
€ 29.500
2000
€ 49.500
| 26-year-ownership | Good condition
€ 52.500