Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Een Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio heb je om mee te rijden. Punt. Dat uw voorganger, de 1e en enige eigenaar van dit Italiaanse pareltje, maximaal van de 510 pk aan Alfa Q-power heeft genoten, is een feit. Net zoveel plezier hebben wij beleefd aan de aflevering en het perfecte onderhoud dat wij er de afgelopen jaren aan hebben gepleegd. En wat blijkt? De in het grijs gestoken Alfa Giulia Q beviel dermate goed, dat zijn opvolger – een 2021 model, op exact dezelfde wijze werd samengesteld! Kortom, uitvoerig getest en briljant gevonden, deze Alfa Romeo Quadrifoglio. Een betere aanloop naar uw volgende auto kunt u zich niet wensen!
Exterieur
De Giulia Quadrifoglio is een sportauto pur sang. Dat het model toevallig de configuratie heeft van een 4-deurs Berlina, zet menig weggebruiker op het verkeerde been. Hoewel, de uitdossing van de Q-versie is evengoed behoorlijk uitbundig te noemen: uitgebouwde wielkasten, 2 dubbele uitlaten opgesteld in trapezevorm, legio luchtsleuven en een dikke diffusor + dito spoilerkits… Slechts het donkergrijze Grigio Vesuvio kostuum (Italiaans voor lavagrijs) doet nog een poging om het enigszins bescheiden te houden. Tevergeefs. De contrasterende Rosso remklauwen spatten bijna letterlijk van uw scherm, mede dankzij de opengewerkte 19 inch Q-wielen in antracietkleur. Alfa mag dan de carrosserie lavagrijs noemen, de verpletterende uitstraling weerspiegelt niets dan vuur.
Interieur
Het vurige temperament zet zich in stijl voort aan boord van de opper-Alfa Giulia. Nero leder overheerst, waaronder op de verwarmde sportstoelen (alsof het er niet heet genoeg aan toe gaat met 510 pk onder uw rechtervoet). Desalniettemin stelen vele Rosso details + stiksels gemakkelijk de show. Voor de volledigheid liet de vorige eigenaar de supersedan uitvoeren met een racy afwerking. Waaronder in de vorm van carbon inzetstukken in het met Alcantara beklede sportstuur. Maar ook andere interieurdelen werden voorzien van lichtgewicht c.q. peperduur koolstofvezel. Wij snappen wel waarom deze samenstelling 1 op 1 werd gekopieerd naar zijn opvolger!
Opties & extra’s
Naast de stoelverwarming, werden nog veel meer opties afgevinkt ten tijde van de bestelling. U mag noteren: een Convenience Pack (inclusief zaken als Keyless Entry) en een waanzinnig klinkend Harman Kardon Sound Theatre audiosysteem. Al vragen we ons serieus af hoe vaak u van laatstgenoemde gebruik gaat maken, refererend aan de magische sound van 6 cilinders en 510 paarden… Extra heet gaat het er in de Giulia Q aan toe dankzij geïntegreerde stuurwielverwarming. En met de elektrische stoelverstelling is de ideale zitpositie in no time gevonden. Inderdaad, opties die puur in het teken staan van rijden, zijn vooral in een auto als de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio helemaal op hun plaats.
Techniek & performance
Dit zullen we nader toelichten: Alfa Romeo monteerde een rubber oprokende V6 bi-turbo onder een hoek van 90º. De 6-cilinder meet een inhoud van 2,9 liter en produceert 510 losgeslagen pk’s plus 600 asfalt opkrullende Newtonmeters; stuk voor stuk bedoeld voor de achteras. De Alfa Giulia Q knalt letterlijk door zijn 8 automatische versnellingen, waardoor spectaculaire sprinttijden als 0-100 km/h binnen 3,9 tellen mogelijk wordt gemaakt. Een paar keer extra knipperen met uw ogen en u heeft de bizar hoge topsnelheid van 307 km/h in het vizier. Al deze power en snelheid staat aan de basis van een flinke portie rijbeleving. Wat er nog meer voor nodig is om het ultieme Alfa-gevoel te krijgen? Voel, luister en kijk goed tijdens de proefrit, zouden we zeggen…
Met vriendelijke groet,
Prins Alfa