Alfa Romeo 4C Spider 1750 TBi TCT Rosso Competizione
We hangen met liefde voor het eerst het Esclusivo label aan de Alfa Romeo 4C Spider. Het betreft hier namelijk niet ‘zomaar’ een Alfa 4C, maar een heuse klassieker in wording! De lichtgewicht roadster is voortreffelijk uitgerust met – wat ons betreft – exact de juiste kleurstelling en opties. Stijl, sportiviteit, luxe en originaliteit; het komt allemaal samen in deze origineel nieuw door ons geleverde Alfa Romeo, afkomstig van de 1e en enige eigenaar! Dat de status van onze 4C van een Esclusivo niveau is, bewijst tevens de algehele conditie: die is perfect…
Exterieur
De aankleding van de Alfa 4C Spider is zeker iets om warm voor te lopen: het Rosso Competizione lakwerk is er één uit het boekje, vol passie en emotie met een sportieve touch. De keuze voor 18/19 inch (voor/achter) zilverkleurige Superleggera velgen is net zo opvallend als doordacht: het maakt de open Alfa bijzonder chic. Erachter gaan natuurlijk Rosso remklauwen schuil die het accent op de indrukwekkende stopkracht leggen. Dat de Alfa Romeo 4C Spider ook hard vooruit kan, bewijzen diverse opwindende exterieurdetails, waaronder de carbon (optie!) spiegelkappen, luchtinlaten achter de portieren en stoere diffusor achter. Maar ook het concept an sich ademt supercar-kwaliteiten: de wielen staan op de uiterste hoeken, de carrosserie is ultra laag en breed en de stroomlijn subliem. Wat een auto!
Interieur
Een 4C-interieur is vanzelf lekker basic en puur. Het carbon (wederom een optie!) instrumentarium en Alcantara / lederen sportstuur zijn bewust compact gehouden en ook de sportstoelen hebben geen overdreven grote afmetingen. De deurpanelen zijn op hun beurt flinterdun, de portiergrepen aan de binnenzijde zelfs spartaans en de hoeveelheid koolstofvezel is juist reusachtig te noemen. Daarnaast kijk je hier en daar regelrecht op de carrosserie(kleur) in het Alfa binnenste, dus van een overmatig luxe afwerking valt niet te spreken – precies zoals dat hoort bij een sportauto van dit kaliber. Toch zag de voormalig, enige eigenaar ruimte voor wat extra jeu in de knusse cabine: zowel het zitmeubilair als het dasboard bevat zwart lederen bekleding voorzien van rode contraststiksels. Fraai en bovenal uniek!
Opties & extra’s
Bij een rijdersauto horen opties die in het verlengde staan van de rijbeleving. De trouwe Prins-klant heeft dit goed in zijn oren geknoopt en bestelde zijn Alfa 4C Spider compleet met een sportonderstel én sportuitlaat. Daarmee klinkt de Romeo onder de roadsters net zo strak als dat hij de bocht doorgaat. Gaaf toch? Een Cruise Control en sensoren achter moeten ondertussen voorkomen dat al die opwinding onderweg voor boetes en parkeerschades gaat zorgen. Kortom, in deze Alfa Spider houdt u het vooral heel erg leuk. Precies zoals de ontwerpers ‘m bedoeld hebben!
Techniek & performance
Aan de basis van dit strakke rijijzer c.q. Italiaanse pretmachine staat de beroemde 1750 TBi-motor. De geblazen 4-cilinder produceert een indrukwekkende 240 pk op een leeggewicht van slechts 974 kg. We hoeven een beetje kenner niet uit te leggen wat dat met de prestaties doet… Accelereren van 0-100 km/h is binnen 4,5 seconden gepiept. De automatische 6-traps TCT-transmissie schakelt enthousiast door tot een top van 257 km/h bereikt is. Nog belangrijker voor het rijplezier is echter de lichtvoetigheid van deze bella. Het speelse, wendbare karakter mondt zich uit in een directe stuurinrichting en uitzonderlijk veel grip. Dit gecombineerd met achterwielaandrijving maakt dat de Alfa Romeo 4C Spider tamelijk verslavend is om continu op de limiet te rijden – zo niet er net even overheen. Eén keer tegensturen en de Alfa 4C laat zich kinderlijk eenvoudig corrigeren. De vraag is alleen: door wie?
Met hartelijke groet,
Prins Alfa.