Alfisti laat het Rosso Alfa bloed maar stromen! Deze super nette, originele Alfa Romeo GTV 1750 betreft een absoluut uniek exemplaar met matching numbers. Berfelo is verantwoordelijk voor de restauratiewerkzaamheden aan dit meesterwerk van Bertone. Zowel het ex- als het interieur, plus de motor is aangepakt. Het bewijs hiervan leveren we met liefde mee! Daarbovenop is deze Alfa GTV uitgedost in hét klassieke Romeo kostuum. Wie gunt zichzelf een beetje extra geluk met dit klavertje vier onder de Italiaanse (C-)stijliconen?
Lees verderAlfa Romeo 1750 GTV
Alfisti laat het Rosso Alfa bloed maar stromen! Deze super nette, originele Alfa Romeo GTV 1750 betreft een absoluut uniek exemplaar met matching numbers. Berfelo is verantwoordelijk voor de restauratiewerkzaamheden aan dit meesterwerk van Bertone. Zowel het ex- als het interieur, plus de motor is aangepakt. Het bewijs hiervan leveren we met liefde mee! Daarbovenop is deze Alfa GTV uitgedost in hét klassieke Romeo kostuum. Wie gunt zichzelf een beetje extra geluk met dit klavertje vier onder de Italiaanse (C-)stijliconen?
Historie
De 1750 motor doet behoorlijk wat nostalgische gevoelen opborrelen. Het is één van de redenen waarom dit type het ook zo goed doet onder de moderne Alfa’s. Echter, niets gaat boven het origineel! Deze van Twin Cam technologie voorziene klassieker behoort tot één van de beroemdste en markantste designs van Alfa Romeo. Met de sportcoupé zette designer c.q. kunstenaar Bertone zichzelf wereldwijd op de kaart. De Gran Turismo Veloce uitvoering is veruit de begerenswaardigste van het stel. Inclusief snelle aanduiding die precies zegt waar de Alfa Romeo 1750 GTV voor staat. Wij Nederlanders vallen als een blok voor de Italiaanse charmes. En dus was het slechts een kwestie van tijd voordat de GTV hier naartoe werd gehaald. Dit gebeurde in 2017 om precies te zijn, waarna specialist Berfelo ervoor zorgde dat de klassieker optisch én technisch weer helemaal strak werd gemaakt. Het bodywork, maar ook de vloer, stoelen en hemelbekleding kregen extra liefde. Daarnaast is de motor eruit geweest om de restauratie compleet te maken. Een boekwerk met beeldmateriaal is inbegrepen!
Exterieur
In de jaren 60 waren er eigenlijk 2 soorten Alfa Romeo’s: de sierlijke, ronde modellen ontworpen door Pininfarina, en de strak gelijnde, stoere creaties van Bertone. Met de Alfa GTV liet laatstgenoemde zich van zijn beste kant zien: de 2-deurs coupé is uitgegroeid tot een legende. Voor velen is het dé Alfa Romeo uit het vroegere tijdperk. En terecht: de stompe neus en subtiel aflopende ‘schouders’ zijn onmiskenbaar voor de iconische 105/115 series waar deze tijdloze coupé vanaf stamt. De immens populaire GTV maakt op zijn beurt het onderscheid met zijn karakteristieke dubbele ronde koplampen aan elke zijde. Van het vuurrode Rosso Alfa lakwerk tot aan de fraai contrasterende chromen bumpers + raamlijsten; dit exemplaar verkeert in fantastisch mooie staat!
Interieur
Ook het Nero lederen interieur is “spot-on”. De 2 ronde tellers achter het 3-spaaks stuurwiel hebben een belangrijke trend gezet voor vele generaties Alfa Romeo erna. Het houtwerk op dashboard en middenconsole is super classy en de chromen details zijn oogstrelend mooi. Zelfs de radio is nog volledig origineel! Ons Alfa-hart gaat extra hard kloppen bij het zien van de afzonderlijke meters achter de opvallend hoog gepositioneerde versnellingspook, alsmede de tuimelschakelaars boven het prachtige asbakje. Ongekend hoe minimalistisch en gedetailleerd de 1750 GTV cockpit is tegelijkertijd. De vloer, stoel- en hemelbekleding zijn dus vernieuwd. En dat gaat zowel de fijnproever als de perfectionist enorm waarderen. Aan stijl en authenticiteit is immers niets ingeboet!
Techniek & performance
Gezien de inhoud van 1779 cc had Alfa Romeo het zichzelf makkelijk kunnen maken en de GT eenvoudigweg de toevoeging 1.8 kunnen meegeven. Maar 1750 klinkt een stuk spannender, nietwaar? Net zo spannend als de techniek erachter: speciaal voor de GTV perst het Twin Cam blok er 12 extra paarden ten opzichte van de originele GT Veloce, waarmee het totaal op 120 pk komt. Dankzij de redelijk recente restauratie, ligt dit exemplaar er lekker fris bij. En dat komt de rijbeleving zeker ten goede! Alle power verdwijnt traditiegetrouw richting de achteras, zodat het de pure rijdersauto is waar Alfa Romeo om bekendstaat. Ook de manier waarop de 1750 klinkt en aan het gas hangt maakt hem de iconische en gewilde klassieker die hij vandaag de dag is. En waarschijnlijk nog heel lang (voor altijd?) zal blijven. Wie wil daar nou geen getuige van zijn?
Met vriendelijke groet,
team Prins.
3.0 SZ Coupé | Nr. 282
Prijs op aanvraag
2.0 QV | NL-auto | Goed onderhouden | 2e eigenaar
Prijs op aanvraag
TR
€ 199.500