Porsche 911 GT3 RS 997 II
Verzamelaars opgelet: uw privécollectie is niet compleet zonder deze zeer mooie en absoluut unieke Porsche 911 GT3 RS, type 997 Mk2 uit 2010… In Carrara White! De 997.2 GT3 RS is origineel Nederlands geleverd door Porsche Centrum Leusden, heeft slechts 2 voorgaande eigenaren en is perfect dealeronderhouden! Ter illustratie: de laatste eigenaar, een gewaardeerde Prins klant, kocht de GT3 Renn Sport in 2015 en reed er sindsdien 1.000 van in totaal 24.500 km mee. De complete historie en originele aankoopbon zijn aanwezig. Alsof dat nog niet genoeg is, heeft de Porsche 997-2 GT3 RS alle denkbare opties mee. Opties in het verlengde van zijn verpletterende non-turbo performance (Cup Aerokit, keramische remmen, Sport Chrono Plus, Carrera GT kuipstoelen etc.), dan wel ter ondersteuning van het straatgebruik (PCM navigatie, liftsysteem enz.). Immers, het is en blijft een racer pur sang goedgekeurd voor de openbare weg. En niet andersom!
Exterieur
Men neme een snelle sportauto, voorziet hem van extra power, scherpt ‘m aan, kleed ‘m verder uit en prepareert hem daarna voor circuitgebruik. Dat is ongeveer hoe het gegaan is met de Porsche 911, gevolgd door de GT3 en als kers op de taart de GT3 RS. Laatstgenoemde is compromislozer dan compromisloos en meer hardcore dan hardcore. Dat de Renn Sport versie überhaupt welkom is op openbaar asfalt, is eerder een ‘toevallige’ bijkomstigheid dan een uitgangspunt. En dat zie je: de gefacelifte Porsche 997 GT3 RS beschikt over een 26/44 mm (voor/achter) bredere carrosserie, speciale frontlipspoiler, reusachtige achtervleugel, plexiglas achterruit en titanium uitlaatsysteem. Voorts is dit exemplaar te herkennen aan witgouden 19 inch GT3 “Centerlock” wielen en een striping in bijpassende kleur. De combinatie met het Carrara White lakwerk is uniek te noemen. Gele remklauwen refereren aan de aanwezigheid van keramische schijven en de Cup Aerokit haalt het extreemste in de Porsche 997.2 GT3 RS naar boven. Echt, puurder dan dit zijn ze er niet!
Interieur
Het racefeest zet zich binnenin de 911 GT3 RS vrolijk voort met volledig uit carbon vervaardigde Carrera GT kuipstoelen, een carbon interieurafwerking op het dashboard en in de tunnelconsole, Indisch rode veiligheidsgordels, een voetsteun in Sportlook en héél veel Alcantara. Onder andere het GT3 sportstuur, de hemelbekleding, schakelpook (want handgeschakeld!) en handremgreep zijn ermee bekleed. Heel fraai! De zwarte rolkooi (in plaats van een achterbank – is veiliger én lichter) en 6-punts racegordels voor de bestuurder bewijzen dat het deze Porsche menens is.
Opties & extra’s
Tijd om bij te komen van al deze performance-gerelateerde opsmuk is er nauwelijks. Al gauw komen maximaal 2 inzittenden tot de ontdekking dat de 997-2 GT3 Renn Sport tevens over opties als Sport Chrono Pack Plus, Porsche Active Suspension Management (PASM), Porsche Stability Management (PSM) en een PCM navigatiesysteem beschikt. Cruise Control en een liftsysteem voor de vooras zorgen ervoor dat het Duitse circuitbeest zowaar nog iets beter voorbereid is op de beperkingen van het openbare wegennet. Dynamische bochtenverlichting, een alarmsysteem en Sound Package Plus tonen ieder op een heel eigen manier een meerwaarde in dit unieke Porsche aanbod.
Techniek & performance
Terug naar de essentie, want precies dat was tevens het uitgangspunt bij het bedenken van de 911 GT3 RS. Hoeveel meer deze waanzinnige Porsche ook te bieden heeft qua rijbeleving (lees: sensatie), de kilo’s vlogen eraf in de fabriek. De lichtgewicht Elfer brengt slechts 1.345 kg op de weegschaal tegenover een motorvermogen van 450 pk. Omgerekend komt dit neer op een bizarre 2,99 kg per pk! De aangepaste versnellingsbakverhoudingen hebben eveneens een bijdrage in de bloedsnelle 0-100 km/h sprint binnen 4 seconden. De manuele transmissie en het gemis van turbopower, maken dat deze Porsche de laatste in zijn soort is. Het geluid van de 3,8 liter 6-cilinder boxer is dan ook net zo puur als zijn prestaties. De RS levert 15 pk méér dan de standaard GT3, is wendbaarder, lichtvoetiger en bijt zich nog nét even overtuigender vast in het asfalt. Pas bij 310 km/h houdt de Porsche 997.2 het voor gezien. Het is natuurlijk niet aan ons, maar zo’n collectorsitem hoort toch gewoon thuis op de baan in plaats van in de garage…?
Met vriendelijke groet,
Prins Esclusivo