Eén van de meest unieke auto’s uit de huidige Prins collectie? U zou het misschien niet verwachten, maar dat is toch écht een MG! Deze XPower SV-R is met een oplage van slechts 42 (!) stuks sowieso extreem gelimiteerd. Het aantal links gestuurde uitvoeringen is zowaar nog beperkter met een productieaantal van 23. Het lijkt onmogelijk, echter dit exemplaar doet daar nog een paar extra scheppen zeldzaamheid bij bovenop door een kilometerstand van 103 kilometer te noteren… U leest het goed: onze MG XPower 5.0 SV-R is fabrieksnieuw! Verder onderscheidt deze BTW-auto zich aan de hand van carbon body, Recaro kuipstoelen, een alcantara interieurafwerking en Infinity audiosysteem. Hoewel, de sound van de 5,0 liter 8-cilinder is pas écht oneindig mooi…
Read moreThe english description is not yet available for this vehicle. We would gladly provide you with more information by telephone or email. Our sincere apologies for this matter.
MG XPower 5.0 SV-R British Racing Green
Eén van de meest unieke auto’s uit de huidige Prins collectie? U zou het misschien niet verwachten, maar dat is toch écht een MG! Deze XPower SV-R is met een oplage van slechts 42 (!) stuks sowieso extreem gelimiteerd. Het aantal links gestuurde uitvoeringen is zowaar nog beperkter met een productieaantal van 23. Het lijkt onmogelijk, echter dit exemplaar doet daar nog een paar extra scheppen zeldzaamheid bij bovenop door een kilometerstand van 103 kilometer te noteren… U leest het goed: onze MG XPower 5.0 SV-R is fabrieksnieuw! Verder onderscheidt deze BTW-auto zich aan de hand van carbon body, Recaro kuipstoelen, een alcantara interieurafwerking en Infinity audiosysteem. Hoewel, de sound van de 5,0 liter 8-cilinder is pas écht oneindig mooi…
Exterieur
De MG XPower ziet er behoorlijk extreem uit. Extremer dan we van MG gewend zijn. Daar kon je natuurlijk op wachten met ontwerper Peter Stevens aan het hoofd van de designafdeling. De man schetste in het verleden bijvoorbeeld ook de legendarische c.q. recordbrekende McLaren F1. Over extreme auto’s gesproken… De in 2002 voorgestelde XPower moest de ietwat saaie nasmaak van X80 concept car van een jaar eerder definitief wegspoelen. Dit lukte: aan aandacht geen gebrek! Toch slaagde MG er niet in om op korte termijn het oude imago af te stoffen. In 2005 viel het doek voor de Britse autofabrikant. Op dat moment stond de teller op 82 XPower modellen van de in totaal geplande 840 stuks. Nog minder beschikten over de extra krachtige 5,0 liter motor luisterend naar de naam SV-R: slechts 42. De rest kreeg een ‘standaard’ SV-badge met minder (motor)inhoud. Prins beschikt over één van de 23 gebouwde versies voorzien van het stuur aan de linkerkant. Brede spatborden, vette luchtsleuven, dikke skirts + spoilers en een immense achtervleugel zijn typerend voor elke MG XPower. Zo baanbrekend als het carbon bodywork oogt, zo traditioneel is het lakwerk: British Racing Green. Komen de lichtunits u bekend voor? Dat kan kloppen: de XPower werd deels in Italië gebouwd en shopte aldaar tevens voor wat Fiat-lampen…
Interieur
Naar supercar-maatstaven is deze MG behoorlijk gedrongen – zeg maar gerust compact. Dit vertaalt zich in een knusse cockpit die echter behoorlijk riant is aangekleed met mooie materialen. Zo zijn de Recaro racekuipen bekleed met zwart leder en hebben de 4-punts racegordels, middenconsole, armsteun, achterbank en het stuurwiel dezelfde luxe finish. Extra verfijnd is de afwisseling tussen leder en alcantara op het dashboard, in de deurpanelen en rondom het instrumentarium. Verder is er veel aluminium, waaronder boven de pook, rondom de pook én op de pook. Daarnaast keert de zilverkleurige afwerking terug op het hart van het stuurwiel en om de analoge klokken. U houdt van racy? Dan gaat u het kaal gehouden carbon langs deuren en stijlen zeker waarderen! Gewichtsbesparing is het toverwoord aan boord van de XPower SV-R. En het ziet er nog ultra fraai uit ook.
Opties & extra’s
Ooit gehoord van ‘de kunst van het weglaten’? Hoe minder gewicht de MG XPower SV-R hoeft voort te stuwen, hoe sneller en speelser het rijden wordt ervaren. Heb dus geen hoge verwachtingen van het comfort en de functionaliteiten als u met deze sportwagen onderweg bent. Aan de muziek werd daarentegen wél wat gedaan: een Infinity audiosysteem is inbegrepen. Echter, dat had nou net niet gehoeven, aangezien we eindeloos lang naar de brute V8-roffel in het vooronder kunnen luisteren…
Techniek & performance
In de SV-R heeft de XPower 5,0 liter nodig om aan een totaal van 390 paarden te kunnen komen. Dat zijn er 66 méér dan de ‘standaard’ SV met 4.6 V8 naar de achteras stuurt. Verschil moet er zijn en wordt ook zeker gemaakt met een 0 tot 100 km/h sprint binnen 4,9 tellen en een topsnelheid van maar liefst 282 km/h. Daarmee is de SV-R flink sneller (respectievelijk 0,4 seconden en 16 km/h) dan zijn R-loze soortgenoot. Ook het koppel van 510 Nm tegenover 410 Nm voor de SV zorgde voor een serieuze boost. In tegenstelling tot laatstgenoemde was de SV-R leverbaar met een 4-traps automaat. In geval van dit exemplaar werd echter stug vastgehouden aan de handgeschakelde 5-bak van Tremec. Wat ons betreft de enige juist keuze, aangezien de MG XPower SV-R een lichtvoetige en wendbare rijdersauto pur sang is. Dus dan moet de transmissie hierop afgestemd zijn! Zó bijzonder kan ouderwets leuke spielerei uit Engeland zijn… Inclusief een fijne vleug Italia.
Met vriendelijke groet,
team Prins.