Mercedes-Benz G63 AMG Edition 463
De wereld verandert continu, de technologie kent geen grenzen en de evolutie van de auto is onverminderd in beweging. Ook bij Mercedes-Benz. Al lijken ze aan één specifiek model al 42 jaar niet te veel te willen tornen. Met de nadruk op ‘lijkt’, want stiekem is er geen Mercedes zo sterk geëvolueerd als de G-Klasse. Zie hier het bewijs: een in absoluut smetteloze staat verkerende, af-fabriek met opties volgepompte Mercedes G63 AMG Edition 463. Deze gelimiteerde serie bevat 572 pk aan dubbel geblazen V8-power. Dus vertel ons alstublieft niet dat de stokoude Mercedes G-Klasse niet in beweging is. Daarnaast is deze specifieke uitvoering maximaal gefinetuned, ter overbrugging naar de volgende generatie Mercedes G: de W463. Weet u meteen waar die naam vandaan komt.
Exterieur
De nieuweling is qua concept en design optisch dermate trouw gebleven aan het originele, hoekige ontwerp uit 1979, dat zelfs codenaam W463 dus intact bleef. Generatie 1 staat echter evengoed bol van de subtiele evoluties, getuige deze gelimiteerde G63 AMG Edition 463. Een greep uit de uiterlijke modificaties: Mercedes monteerde een roestvrijstalen bodemplaat (RVS onderrijbeveiliging), een in kleur meegespoten reservewielhouder achterop, een speciale set wielen en dito AMG-striping op de zijkanten. De bruine gloed zou de Duitse mastodont enigszins subtiel moeten maken, maar in plaats daarvan oogt ie extra bruut dankzij een briljant contrast met de reusachtig grote matzwarte AMG-wielen en vele chromen / RVS-details, waaronder de treeplanken en dubbele uitlaten die eronderuit priemen.
Interieur
Aan de binnenkant voorzag Mercedes de compromisloze geweldenaar van een compleet Designo interieur. Het two-tone lederen binnenwerk is het toppunt van stijl, met dank aan een prachtige combinatie van amaretto bruine delen voorzien van een diamantmotief en zwarte elementen inclusief bruine contraststiksels. Voorts is de Mercedes-Benz G63 AMG Edition 463 rijkelijk afgewerkt met aluminium en carbon details. Kortom, echt een zwaargewicht in het segment van de topklasse SUV’s. Verder is de cabine dermate ver doorontwikkeld, dat legendarische Benz nauwelijks te onderscheiden is van al het nieuwe spul uit Stuttgart. Of het moet de rechtopstaande voorruit, dunne A-stijl en hoekige vormgeving van de deurpanelen zijn. Voor de rest is deze unieke Mercedes G-Klasse volledig in het nieuw gestoken.
Opties & extra’s
Helemaal bij de tijd is tevens het uitrustingsniveau. Sterker nog, zelden zagen we een luxe SUV die zó extreem vol zat met extra’s. Werkelijk alle fabrieksopties zijn afgevinkt. Enkele highlights: Adaptive Cruise Control, full map navigatie inclusief CD-wisselaar, bi-xenonkoplampen, elektrisch inklapbare buitenspiegels, elektrische stoelverstelling met geheugenfunctie, elektrisch verstelling van het stuurkolom – eveneens met memoryfunctie, verwarmde stoelen zowel voor- als achterin, schakelpaddles aan het stuurwiel, een trekhaak en meer.
Techniek & performance
Nog blijer worden we van de techniek: de 5,5 liter V8 komt rechtstreeks bij AMG vandaan die de 8-cilinder van een bi-turbo voorzag. Dit betekent dat de G63 463 editie het schopt tot een mega spectaculaire 572 pk en 760 Nm koppel. Ooit een terreinwagen uit 1979 binnen 5,4 tellen vanuit stilstand voorbij de 100 km/h zien schieten? Dit is uw kans. Oké, deze Mercedes G-Klasse mag dan in 2015 van de band zijn gerold, maar de verbinding met het origineel is sterk genoeg om deze claim te kunnen maken. Wie de V8 eenmaal hoort brullen, is sowieso in één klap overtuigd. Laat staan als de terreinbeul zijn 4×4-kwaliteiten toont. Wie gaat straks ongelimiteerd genieten van de ultra fraaie Mercedes-Benz G63 AMG Edition 463?
Met vriendelijke groet,
Prins Esclusivo.