Prins presenteert de enige echte muscle car in SUV-trim: de Jeep Grand Cherokee SRT! Deze 468 pk sterke 4×4 is een heuse asfalt beul en dat heeft hij vooral te danken aan de 6,4 liter grote Hemi-V8 in het front. De atmosferische 8-cilinder klinkt machtig en ís machtig. Bruut als de Amerikaanse machine omgaat met de Nederlandse belastingbetaler, is de Jeep Grand Cherokee SRT-8 op geel kenteken een tamelijk zeldzame verschijning. Ook dit exemplaar komt niet oorspronkelijk hier vandaan, maar maakte oorspronkelijk de linkerbaan op de Duitse Autobahn onveilig. We overdrijven niet: het schaamrood slaat menig sportauto op de kaken zodra deze monsterlijke SUV onder luid gegrom op hoog tempo voorbij komt knallen. De unieke grijstint, giga-grote 22 inch wielen en luxe uitrusting maken de Jeep zowaar nóg begerenswaardiger. Een panoramadak, Adaptive Cruise Control, stoelventilatie, stoelverwarming voor + achter, Harman Kardon audio en zelfs een carbon interieurafwerking kunt u eveneens afstrepen. Aan wie de eer om straks brullend het Prins terrein te verlaten?
Read moreThe english description is not yet available for this vehicle. We would gladly provide you with more information by telephone or email. Our sincere apologies for this matter.
Prins presenteert de enige echte muscle car in SUV-trim: de Jeep Grand Cherokee SRT! Deze 468 pk sterke 4×4 is een heuse asfalt beul en dat heeft hij vooral te danken aan de 6,4 liter grote Hemi-V8 in het front. De atmosferische 8-cilinder klinkt machtig en ís machtig. Bruut als de Amerikaanse machine omgaat met de Nederlandse belastingbetaler, is de Jeep Grand Cherokee SRT-8 op geel kenteken een tamelijk zeldzame verschijning. Ook dit exemplaar komt niet oorspronkelijk hier vandaan, maar maakte oorspronkelijk de linkerbaan op de Duitse Autobahn onveilig. We overdrijven niet: het schaamrood slaat menig sportauto op de kaken zodra deze monsterlijke SUV onder luid gegrom op hoog tempo voorbij komt knallen. De unieke grijstint, giga-grote 22 inch wielen en luxe uitrusting maken de Jeep zowaar nóg begerenswaardiger. Een panoramadak, Adaptive Cruise Control, stoelventilatie, stoelverwarming voor + achter, Harman Kardon audio en zelfs een carbon interieurafwerking kunt u eveneens afstrepen. Aan wie de eer om straks brullend het Prins terrein te verlaten?
Exterieur
De Grand Cherokee is voor Jeep wat Range Rover (Sport) voor Land Rover betekent. In beide gevallen ligt het accent van de stoere offroaders op luxe en comfort. Ook de meest gespierde topversies hebben veel met elkaar gemeen. Zelfs de naam komt enigszins overeen: SRT versus SVR. Maar anders dan de in basis statige SUV van Britse makelij, heeft de Amerikaan een ongenuanceerd rauw karakter. Precies dat is wat de liefhebber zo aanspreekt! Dit exemplaar is wat dat betreft de overtreffende trap met zijn 22 inch wielen voorzien van een minimalistisch dubbel 5-spaaks design. Ze bieden vrij zicht op vuurrode Brembo remklauwen. Zeker naar SUV-maatstaven hangt de Jeep Grand Cherokee SRT carrosserie opvallend dicht boven het asfalt. Het camber maakt ‘m extra imposant, alsof hij onwrikbaar is en rotsvast op de ondergrond staat. Feitelijk is dat ook zo. Het fraaie grijs metallic lakwerk speelt met de zon en verandert van tint naarmate hij meer en meer in de schaduw verdwijnt of een eigen rookgordijn creëert. Diverse zwarte details zoals de grille, logo’s, diffusor en modelaanduiding zorgen voor een stoer contrast. Net als de donkergetinte ramen overigens. Koelsleuven, bumperspoilers en 2 vuistdikke uitlaten onderstrepen de machtige positie van de Hemi-aangedreven SRT-8. Wie dit in de achteruitkijkspiegel ziet opdoemen, maakt dat ‘ie wegkomt!
Interieur
Zitten doet u op uitstekend SRT-meubilair. De sportstoelen bieden perfecte zijdelingse steun dankzij dikke ‘wangen’ en hebben zowel een zwart lederen als alcantara afwerking. De gestikte badges in de rugleuningen bevatten dezelfde kleur als de contraststiksels in bijvoorbeeld de middenarmsteun. De hemelbekleding is zwart uitgevoerd, al neemt het grote glazen elektrische panoramdak het belangrijkste deel voor zijn rekening. En er is carbon! Dashboard en deurpanelen worden opgesierd door heuse koolstofvezel panelen. Maar bovenal is de Jeep Grand Cherokee SRT-8 een serieus zwaargewicht als het gaat om compromisloos V8-plezier. SRT-sportstuur vast, rechter aluminium sportpedaal naar beneden en gáán!
Opties & extra’s
Voordat u de 8-cilinder via de rode startknop brullend tot leven wekt, graag nog even uw aandacht voor alle luxe aan boord van dit Amerikaanse SUV-kanon. Naast het panoramische schuif-/kanteldak, zijn zaken als elektrisch bedienbare + geventileerde voorstoelen mét memoryfunctie, stoelverwarming op de 1e én 2e zitrij, Bi-Xenon koplampen en een afneembare trekhaak bij de prijs inbegrepen. De Adaptive Cruise Control gaat vermoedelijk overuren draaien en voorkomt dat de Grand Cherokee al te opdringerig overkomt op andere weggebruikers die de linkerbaan (onterecht) bezetten. Hoe goed ook, het Harman Kardon audiosysteem zal waarschijnlijk minder vaak in gebruik worden genomen, want weinig dingen zo verslavend als de sound van een échte Hemi-V8!
Techniek & performance
De iconische krachtbron van Chrysler wordt met uitsterven bedreigd. Hoe zonde; onze 6,4 liter grote pk-koning is namelijk wonderschoon als het gaat om power, geluidssensatie en overall beleving. In de Jeep Grand Cherokee SRT worden in totaal 468 losbandige paarden over de voor- en achteras verdeeld. Daarmee is de Amerikaanse krachtpatser in staat om binnen 5 tellen de 0-100 km/h sprint af te raffelen en heel wat elektronisch begrensde Duitsers te irriteren door met een topsnelheid van 257 km/h nipt voorbij de 250-grens uit het zogenaamde ‘herenakkoord’ te stuiven. Willen we meer van de SRT-8 zien en horen? Jazeker! Anderzijds maakt het beperkte aantal voorzien van een Nederlands kenteken deze auto des te unieker. Nu exclusief bij Prins.
Met vriendelijke groet,
team Prins.