Iedereens type: de Jaguar F-TYPE. Is deze fraaie Convertible daarmee ook een allemansvriend? Misschien. Aan de samenstelling zal het in ieder geval niet liggen: de tijdloze antracietkleur, sportuitlaat, verwarmde sportstoelen inclusief memoryfunctie, camera en Meridian Surround Sound System zal elke sterveling kunnen bekoren. En toch maakt de Jaguar F-TYPE een belangrijk verschil. Want waar zie je ze tegenwoordig nog zo mooi?
Read moreThe english description is not yet available for this vehicle. We would gladly provide you with more information by telephone or email. Our sincere apologies for this matter.
Jaguar F-TYPE Convertible 3.0 V6
Iedereens type: de Jaguar F-TYPE. Is deze fraaie Convertible daarmee ook een allemansvriend? Misschien. Aan de samenstelling zal het in ieder geval niet liggen: de tijdloze antracietkleur, sportuitlaat, verwarmde sportstoelen inclusief memoryfunctie, camera en Meridian Surround Sound System zal elke sterveling kunnen bekoren. En toch maakt de Jaguar F-TYPE een belangrijk verschil. Want waar zie je ze tegenwoordig nog zo mooi?
Exterieur
De F-TYPE werd ooit bedacht als de fictieve opvolger van wat nota bene concurrent Enzo Ferrari ooit “The most beautiful car in the world” noemde: de E-Type. Er was echter meer voor nodig om qua stijl en design uit te blinken dan ‘alleen’ een koppeling met de legendarische Jaguar uit de jaren 60 en 70. Daarom tekenden de Britten het nieuwerwetse icoon “from scratch” met hier en daar een knipoog naar het verleden. Een reïncarnatie van het origineel bleef dus uit. Gelukkig maar, want van imiteren is nog nooit iemand beter geworden in de wereld der sportauto’s. Des te knapper is het feit dat de Jaguar F-TYPE één van de mooiste modellen uit het moderne tijdperk is. Voorzie ‘m van een chique Stratus Grey carrosserielak, een set elegante spaakwielen plus daarachter vuurrode remklauwen, en we hebben te maken met een geboren klassieker. Met name de Convertible – daar begon het project immers mee – kan ons bekoren. En ja, dat heeft ook iets met de dubbele, centrale sportuitlaat te maken…
Interieur
Onze F-TYPE Convertible zit als gegoten. Letterlijk, want de met zwart leder / Alcantara beklede sportstoelen houden de (maximaal 2) inzittenden perfect in hun greep. De zitpositie is lekker laag en het zwart lederen dashboard loopt mooi af, voor het échte sportwagen gevoel. De passagier krijgt er zelfs een extra handgreep bij. We kunnen alvast verklappen: die zit er niet voor niets… Het afgevlakte stuurwiel laat zich overigens ook stevig beetpakken. De bronskleurige schakelflippers van de automaat knallen er optisch uit in het haast egaal zwarte interieur. Al hadden ze van ons qua bediening net zo goed goud mogen zijn. Beter wordt het namelijk niet.
Opties & extra’s
Bestuurder en passagier schuren bijna over het asfalt. Maar Jaguar hield er rekening mee dat liefhebbers de F-TYPE Convertible ook nog wel eens op de koude winterdag konden gaan gebruiken. En dus monteerde de fabrikant stuur- én stoelverwarming. Een memoryfunctie lijkt ons in eerste instantie overbodig. Echter, wie al dit moois zo nu en dan tóch af durft te staan, kan er maar beter snel gebruik van maken. Ambient Lighting werkt zeker sfeer verhogend aan boord van de Jaguar roadster. Zet de Meridian Surround Sound System op standje maximaal en het wordt zowaar nog gezelliger binnenin de F-TYPE. De geïntegreerde camera en adaptieve xenon-koplampen houden u ondertussen scherp. Al draagt het volume van de sportuitlaat hier eveneens een steentje aan bij. Nóg een reden om het dak te laten zakken!
Techniek & performance
Van uitwaaien is met een topsnelheid van 260 km/h geen sprake. Van wegblazen des te meer. In het bijzonder wanneer de sportuitlaat het Meridian Surround Sound audiosysteem overstemt. En neem van ons aan: dat gebeurt al snel. De automaat knalt door zijn 8 versnellingen alsof de techniek geen genade kent. Slechts 5,3 tellen en een paar korte klappen verder voordat de teller vanuit stilstand voorbij de 100 km/h raast. Met 340 pk aan Supercharged V6-power, is de 3,0 liter motor lekker rauw van karakter. De lichtvoetigheid van de katachtige maakt dat de achterwielaangedreven roadster opvallend speels is voor zo’n serieuze sportauto. Wie begint binnenkort aan zijn of haar 2e jeugd?
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo.