Ferrari Portofino
Als een totaal nieuwe Ferrari-kleur dezelfde naam krijgt als het model waarop het geïntroduceerd is, dan weet je dat er iets bijzonders aan de hand is. Deze in Rosso Portofino uitgevoerde Ferrari Portofino is origineel Nederlands geleverd en met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Inclusief two-tone lakwerk (Nero dak), Nero lederen bekleding met Rosso details, vrijwel alle carbon opties (zowel binnen als buiten) en een heleboel fabrieksopties – waaronder een Passenger Display, JBL audio, Magneride Suspension en Apple CarPlay. Kortom, een Portofino ‘uit het boekje’. Maar wat blijkt: in het echt is hij nog véél mooier!
Exterieur
Er zijn weinig tot geen Ferrari’s die niet op onze goedkeuring kunnen rekenen als het om design gaat. Echter, extra knap aan deze Portofino is dat de ontwerpers van Ferrari’s Styling Centre erin zijn geslaagd om moderne aerodynamica prachtig te laten samensmelten met klassieke details. Vonden we de Ferrari Portofino in basis al een wonderschone machine, gegoten in Portofino Rosso (een ‘Special color’ à 7.400 euro) hebben we de Coupé-Convertible voor altijd in onze autoharten gesloten.
En dan hebben we het nog niet eens over het schitterende contrast gehad: de Nero gelakte stalen dakconstructie, Black Chrome grille en 20 inch grote Dark Forged wielen is het eerste ‘donkere’ wat opvalt aan het hoofdzakelijk roodgekleurde raspaard. Maar ook andere zwarte/antracietkleurige finesses mogen er zeker zijn: de Black Ceramic uitlaatsierstukken, Carbon front lip spoiler en dito sideskirts + airducts (in de voorste schermen én naast de achterlichten) leggen het accent duidelijk op de extreme performance van de hightech Portofino. De Giallo remklauwen en Scuderia Ferrari Shields opzij laten er evenmin enige twijfel over bestaan. Zit u er klaar voor?
Interieur
Opgepast: de Nero lederen Daytona Style stoelen met Rosso patches/inserts + stiksels zijn zó mooi dat de liefhebber van optische schoonheid er bijna niet op durft te zitten. Toch adviseren we om dat vooral wél te doen; ze zitten namelijk als gegoten. Bovendien heeft u vanaf hier optimaal zicht op de prachtige werkplek van de Portofino. Om daar te komen moet u eerst over Carbon dorpellijsten heen stappen; we kunnen ons vervelendere dingen voorstellen. En dat is niet het enige wat van carbon is in de Ferrari-cockpit: Driver Zone (inclusief LED Shift Indicator), middenconsole, ring rondom de Giallo toerenteller en zelfs de bekerhouder is gemaakt van vederlicht carbon. Rosso contraststiksels in het Nero lederen stuurwiel, dashboard, de deurpanelen en hoofdsteunen (Ferrari-logo) doen de rest.
Opties & extra’s
Voorts is deze waanzinnig aangeklede Portofino ultra luxueus uitgerust: Adaptieve koplampen, Magneride onderstel, camera’s voor en achter, Apple CarPlay, JBL audiosysteem en een Passenger Display kunt u afvinken. Met die laatste wordt de voorste passagier getriggerd om datgene te doen wat ons op school altijd werd verboden: afkijken. Heel veel afkijken.
Techniek & performance
Waar naar te kijken vraagt u zich af? Wat de denken van de realtime snelheid die doorloopt tot maar liefst 320 km/h? Of welke van de 7 versnellingen is ingeschakeld? Accelereren van 0-100 km/h gaat mede dankzij de razendsnelle automatische transmissie binnen 3,5 seconden. Echter, het grootste aandeel in de explosieve sprinttijd én topsnelheid heeft natuurlijk de 3,8 liter Ferrari-V8 met dubbele turbo. Een opwindende combinatie die samen goed is voor 600 bloedstollende pk’s op de achterwielen. Hoe mooi wilt u het hebben?
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo