Ferrari 599 GTB Fiorano
Opvallen in een Ferrari 599 GTB Fiorano is een vanzelfsprekendheid. Maar wie tijdens het kiezen van de kleurstelling subtiel een voet op de rem houdt, kan zomaar eens blij worden verrast door de Italiaanse elegantie die in het Pininfarina design schuilgaat. Wie vervolgens verder kijkt ziet dat het er tegelijkertijd erg racy aan toe gaat in deze 12-cilinder Ferrari. Daarmee biedt de Gran Turismo Berlinetta van Prins Esclusivo het beste van twee werelden: pure power en tijdloze klasse verenigd in één waanzinnige supercar.
Exterieur
De 599 is ogenschijnlijk in basis een traditioneel GT-recept: een lange neus en ver naar achter geplaatste cabine, gecombineerd met een vloeiend lijnenspel. Echter… Slechts plek voor 2! Waarom zou Ferrari voor een dergelijke configuratie hebben gekozen? Simpel: hardcore prestaties hoeven niet altijd worden verpakt in een schreeuwerige carrosserie. Integendeel. Het relatief ingetogen karakter van de Fiorano heeft juist zo zijn charme.
Giet de carrosserie in het zwart en plaats er donkergrijs gelakte 20 inch Monolithic velgen onder met daarachter Nero remklauwen, en de GTB roept zowaar mysterieuze gevoelens op. Ondertussen verduidelijken de Scuderia Ferrari Shields op de voorste schermen dat het om het fameuze merk uit Maranello gaat. Ondanks de gedistingeerde uitstraling, kan dat zelfs de grootste auto-analfabeet niet zijn ontgaan. Want wauw, wat is ze mooi!
Interieur
Binnenin wordt het tweeledige karakter van de 599 GTB Fiorano verder verduidelijkt: het chique Cuoio leder zou de meest luxueuze limousines op deze aardbodem niet misstaan. Ook de opzet van het dashboard is in basis beschaafd gehouden. Echter, eenmaal plaatsgenomen vallen meteen de uit lichtgewicht carbon vervaardigde Daytona Racing Seats op. Elektrisch verstelbaar én uitgerust met een memoryfunctie. Dat dan weer wel.
Recht voor de bestuurder prijkt een half Nero lederen, half carbon stuurwiel compleet met LED Shift Indicator. Erachter schuilt een instrumentarium inclusief Giallo rev-counter die gaat tot het getal 10 (rpm x 1000). En dan zijn er nog de vele andere koolstofvezel afwerkingsdetails op het dashboard, de midden- en tunnelconsole plus de deurpanelen. Oké, het serieuzere werk dus.
Techniek & performance
Wie het aluminium gaspedaal maximaal laat zakken en de Shift Paddles bedient wanneer het laatste LED-lampje in de het stuurwiel oplicht, wordt getrakteerd op een 0-100 km/h sprint binnen 3,7 seconden. Mede te danken aan een beest van een 6,0 liter V12 met 620 pk en het geavanceerde F1-Trac tractiesysteem. Magnetische dempers houden de boel stabiel op weg naar een topsnelheid van 331 km/h. Echter, alles daaronder is al even indrukwekkend moeten we bekennen. De Fiorano ligt namelijk bizar strak op de weg en laat zich graag uitdagen om nóg sneller te gaan. Die verwijzing in de modelnaam naar Ferrari’s thuiscircuit is er immers niet voor niets…
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo.