Nee, deze prachtige BMW M4 Coupé is echt niet helemaal zwart metallic, hoor. Een groot deel heeft namelijk helemaal geen lak. Maar is wél donker van kleur. En als we zeggen dat geen lak gewicht bespaart, wat zegt u dan? Precies: carbon! Intern spreken we stiekem al van een “Carbon Edition”, want deze M4 heeft écht heel veel onderdelen van koolstofvezel. Waaronder het dak, de diffusor en sportstoelen. Verder is er een heerlijk Milltek uitlaatsysteem onder geschroefd voor minstens zo’n gave sound. De dubbel geblazen 6-in-lijn stuurt 431 paarden enkel richting de achteras. We hoeven de driftkoningen en dwarsliggers van deze wereld niet uit te leggen wat dit met de rijbeleving doet…
Read moreThe english description is not yet available for this vehicle. We would gladly provide you with more information by telephone or email. Our sincere apologies for this matter.
BMW M4 Coupé
Nee, deze prachtige BMW M4 Coupé is echt niet helemaal saphirschwarz metallic, hoor. Een groot deel heeft namelijk helemaal geen lak. Maar is wél donker van kleur. En als we zeggen dat geen lak gewicht bespaart, wat zegt u dan? Precies: carbon! Intern spreken we stiekem al van een “Carbon Edition”, want deze M4 heeft écht heel veel onderdelen van koolstofvezel. Waaronder het dak, de diffusor en sportstoelen. Verder is er een heerlijk Milltek uitlaatsysteem onder geschroefd voor minstens zo’n gave sound. De dubbel geblazen 6-in-lijn stuurt 431 paarden enkel richting de achteras. We hoeven de driftkoningen en dwarsliggers van deze wereld niet uit te leggen wat dit met de rijbeleving doet…
Exterieur
De M-power druipt van de saphirschwarz metallic carrosserie af. Grote luchtinlaten, geprononceerde bumper(spoiler)s en een uitbundige diffusor zijn in belangrijke mate bepalend voor het uiterlijk onderscheid van de BMW M4 Coupé. Laat deze onderdelen nu net allemaal carbon zijn uitgevoerd. Naast de frontlip is ook de spoiler op de kofferklep gemaakt van peperduur koolstofvezel. Kers op de taart is natuurlijk het zeer prijzige carbon dak. Andere eyecatcher is de set tweekleurige 19 inch multi-spaakwielen. Erachter prijken remklauwen in een helderblauwe M-kleur. De powerdome in de motorkap en aerodynamisch gevormde buitenspiegels passen natuurlijk ook helemaal in het beeld dat we van hardcore BMW M-modellen hebben. Een Black Beauty? Eerder een Black Beast…
Interieur
Binnen- en buitenkant zijn perfect op elkaar afgestemd. Dit betekent dat u in de cockpit van de M4 Coupé (F82, de 1e ooit die de legendarische M3 Coupé opvolgde) meer zwart en carbon terugvindt. BMW hield niet bepaald de voet op de rem bij het kiezen van de koolstof onderdelen: sportstoelen (!), dashboard en middenconsole hebben een carbon afwerking. De dakhemel is bekleed met zwart stof, middenarmsteun, stoelen en M-stuur hebben een lederen laag. In laatstgenoemde treft u bijpassende stikselskleuren. Andere stiksels hebben een subtiele contrastkleur. Zeer welkom zijn de analoge klokken; voor liefhebbers van old school sportwagens een verademing in de digitale wereld waarin we leven. Helemaal van deze tijd zijn echter de schakelflippers, gekoppeld aan een automatische transmissie mét dubbele koppeling. Want tsja, dat is nu eenmaal sneller dan een handbak…
Opties & extra’s
BMW gaat ervanuit dat de koper van een M4 Coupé wel van een uitdaging houdt. Wie niet terugdeinst voor een rit in een achterwielaangedreven krachtpatser in winterse condities, kan een beroep doen op de stoelverwarming. Vermoedelijk kan die al gauw weer uit, want opwarmen is nooit een probleem geweest in een M Performance gedreven BMW… Milltek doet hier nog een flinke schep beleving bij bovenop met een uitlaatsysteem dat de vingertoppen zowaar nóg verder doet tintelen. De adaptieve LED-koplampen en grootlichtassistent komen op hun beurt weer heel goed van pas tijdens nachtritten gecombineerd met een zware rechtervoet. Al hoeft u niet veel kracht te zetten voor een bizarre acceleratie in de ultieme 4 Serie…
Techniek & performance
De 3,0 liter 6-cilinder lijnmotor noteert een tijd van 4,1 seconden na een 0-100 km/h sprint. De 7-traps automaat snoept 2 tienden van een seconde af in vergelijking met de handgeschakelde versie. Logisch, want tegen het geweld van 431 pk / 550 Nm aan twin-turbopower is bijna geen enkele handbeweging opgewassen. Dan maar voor safe gaan! De topsnelheid hebben de Duitsers keurig afgeregeld op 250 km/h, maar dat is natuurlijk niet realistisch voor een topper als de BMW M4 Coupé. Zeer voor de hand liggend is daarentegen de “losse” achterkant die automatisch de voorkant wil inhalen bij het (iets te snel / scherp?) aansnijden van een bocht. Past perfect bij het karakter van deze M4. En dus gaat de liefhebber dit zeker waarderen. De extra carbon delen halen het gewicht verder naar beneden, waardoor de “uitstapjes” beter te contoleren zijn. Speciaal voor de puristen onder u. Wie voelt zich aangesproken?
Met vriendelijke groet,
Prins Esclusivo.