Audi R8 Plus 5.2 V10 FSI quattro
Wat. Een. Kanon. Audi heeft goed afgekeken bij dochter Lamborghini. Want deze R8 Plus 5.2 V10 FSI quatto plust er heel wat pk’s bij: 610 in totaal! Bovendien is de gitzwarte super-R8 in deze vorm allerminst vies van racy carbon; zelfs de volledige motorruimte is ermee afgewerkt! Over de rest van het uitrustingsniveau evenmin klachten: B&O audio, keramische remmen, LED koplampen en nog veel meer vindt u terug op de door Italië geïnspireerde Duitse supercar. Een match made in heaven?
Exterieur
Daar kunnen we kort over zijn: ja. Lamborghini heeft van nature een tamelijk ondoorgrondelijk karakter, maar deze Audi R8 Plus kan er ook wat van! Het duistere Mythoszwart metallic lakwerk werd niet mystiek genoeg bevonden, dus monteerde Audi er 20 inch wielen onder – inclusief Satin Black afwerking en erachter grijze Audi Sport remklauwen. Zelfs de uitlaatsierstukken ontkwamen niet aan de zwarte mysterie, refererend aan de Gloss Black finish.
Ook donker van kleur zijn de vele carbon elementen: spiegelkappen, diffusor, achterspoiler en de blades opzij (zowel onder als boven!) zijn in hun geheel gemaakt van peperduur, lichtgewicht koolstofvezel. En óf deze straatauto invloeden heeft uit de autosport…!
Interieur
Zwart van buiten, zwart van binnen: het interieur is hoofdzakelijk bekleed met zwart leder. Dakhemel en stijlen mogen dan een Alcantara afwerking hebben, ze zijn net zo goed zwart van kleur. De R8 Plus heeft de looks van een rasechte sportauto, dus daar hoort een passende zitpositie bij; dit betekent lekker laag bij de grond! Plaatsnemen doe je niet zomaar in de Audi R8. Deze machine ‘trek je aan’. De mat carbon interieur finish maakt de racy sfeer in deze supercar meer dan af. Fasten your seatbelts…
Opties & extra’s
Zelden werden we zó blij van zoveel duisternis. De kwaliteit en het materiaalgebruik zijn helemaal top. Maar er is meer om vrolijk van te worden: een waanzinnig klinkend Bang & Olufsen audiosysteem, elektrische stoelverstelling, LED-koplampen, een achteruitrijcamera, DAB en Cruise Control maken het leven aan boord van de super-Audi nét even comfortabeler dan bij zijn soortgenoten. Al betwijfelen we of u de high-end geluidsinstallatie tijdens een proefrit helemaal open gaat draaien…
Techniek & performance
Zie immers maar eens van dat gaspedaal af te blijven met zo’n opzwepende V10-tune achter je! De ‘Plus’-versie verdeelt 610 paarden over elk van de 4 quattro-aangedreven wielen. Dat zijn er 70 (!) meer dan de standaard R8 5.2 FSI van deze generatie levert. Met een 0-100 km/h sprint binnen 3,2 seconden en een topsnelheid van 330 km/h lijkt de Audi R8 Plus niet te stoppen. Echter, niets is minder waar! De Audi Sport remklauwen grijpen letterlijk hun kans wanneer de keramische remschijven tot het uiterste worden gedreven en de R8 wordt gedwongen om in een recordtempo vaart te minderen. De atmosferische 10-cilinder schreeuwt het uit van genot zodra de 7-traps automaat tijdens het opschakelen flinke klappen te verduren krijgt. Deze straatlegale raceauto schuwt het circuit duidelijk niet! Wie weet de Duitse mysterie te ontrafelen en gaat zich acuut opmaken voor een hot lap?
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo