Op papier lijkt een kruising tussen een topklasse SUV en sportauto bij voorbaat al te mislukken. Lamborghini dacht er het zijne van, introduceerde de Urus en inspireerde moeder Audi om hetzelfde kunstje uit te voeren. Zie hier de Q8: een geslaagde kruising tussen een topklasse SUV en een sportauto. Met de nadruk op ‘gelaagd’. Om de imposante omvang van de Audi Q8 enigszins af te zwakken bedacht de oorspronkelijke eigenaar dat het misschien wel een goed idee zou zijn om elk detail zwart te maken. Dat laatste is gelukt, echter deze “quattro black” Q8 55 TFSI Pro Line Plus mét S line pakket is er niet bepaald een ingetogen verschijning door geworden. Gelukkig maar, want de auto verdient het om gezien te worden! Proberen wilt u ‘m ook, want zaken als Audi Virtual Cockpit Plus, Matrix LED-koplampen, Lane Assist, luchtvering, elektrische / verwarmde stoelen, een panoramadak en B&O Premium Sound System zijn tevens inbegrepen.
Read moreThe english description is not yet available for this vehicle. We would gladly provide you with more information by telephone or email. Our sincere apologies for this matter.
Audi Q8 55 TFSI quattro Pro Line Plus
Op papier lijkt een kruising tussen een topklasse SUV en sportauto bij voorbaat al te mislukken. Lamborghini dacht er het zijne van, introduceerde de Urus en inspireerde moeder Audi om hetzelfde kunstje uit te voeren. Zie hier de Q8: een geslaagde kruising tussen een topklasse SUV en een sportauto. Met de nadruk op ‘gelaagd’. Om de imposante omvang van de Audi Q8 enigszins af te zwakken bedacht de oorspronkelijke eigenaar dat het misschien wel een goed idee zou zijn om elk detail zwart te maken. Dat laatste is gelukt, echter deze “quattro black” Q8 55 TFSI Pro Line Plus mét S line pakket is er niet bepaald een ingetogen verschijning door geworden. Gelukkig maar, want de auto verdient het om gezien te worden! Proberen wilt u ‘m ook, want zaken als Audi Virtual Cockpit Plus, Matrix LED-koplampen, Lane Assist, luchtvering, elektrische / verwarmde stoelen, een panoramadak en B&O Premium Sound System zijn tevens inbegrepen.
Exterieur
Hoe zwart is quattro black dan precies? Nogal: om te beginnen is de gehele carrosserie zwart, dus ook de raamlijsten, grille, logo’s en zelfs de uitlaateindstukken zijn door de zwarte lakstraat gehaald – als onderdeel van het zwart optiek pakket. Verder staat de brute Audi SUV op 20 inch wielen voorzien van een hoogglans zwarte afwerking. Het stoere wieldesign zelf dankt de Q8 aan het sportieve S line pakket. Het zwart lederen binnenwerk komen we zo op, maar is wel de reden dat we deze uitvoering intern de bijnaam “quattro black” hebben meegegeven. U kunt er natuurlijk van vinden wat u wilt, echter ze zijn in ieder geval consequent geweest bij het samenstellen van dit exemplaar! De rode achterlichten lijken de enige uitzondering op de zwarte regel te zijn, maar verzachten de pijn door LED-technologie toe te voegen. Aan de voorzijde beschikken de units zelfs over Matrix LED-lampen. Deze duistere Audi Q8 55 TFSI quattro kijkt dus opvallend helder de wereld in!
Interieur
Wie een kijkje durft te nemen in de donkere Duitser belandt niet enkel in een zwart gat. Ruimte is er in overvloed, maar de hoogwaardig lederen afwerking voelt zeer comfortabel aan. Bovendien is er veel geborsteld mat aluminium te vinden in de Audi Q8 cockpit, waaronder op het dashboard, de midden- en tunnelconsole. Het geheel zorgt voor een aangenaam en tegelijkertijd hightech contrast. De hoogglans zwarte panelen doen juist chic aan en het uitrustingsniveau lijkt van een andere planeet. Het digitale instrumentarium genaamd Audi Virtual Cockpit Plus is een tikkeltje futuristisch en de pook van de automatische transmissie zou niet misstaan in een ruimteschip, maar het lederen S line sportstuur is precies wat u in een sportauto hoopt terug te vinden…
Opties & extra’s
Audi-rijders die sterren willen kijken hoeven niet langer langs de showroom van de Duitse concurrent. Deze Q8 beschikt namelijk over een panoramadak zo groot als een A-Klasse. De luchtvering zet de SUV bovendien in de gewenste hoogte, afhankelijk of het avontuur zich op glad asfalt afspeelt of een vervolg krijgt buiten de gebaande paden. Elektrisch verstelbare stoelen inclusief geheugenfunctie (bestuurderskant) zijn op verzoek verwarmbaar en de camera ondersteunt bij het achterwaarts maneuvreren van de mastodont. Extra veilig is het aan boord dankzij Lane Assist, aangevuld met Emergency Assist en file-ondersteuning. Des te beter u zich kunt ontspannen en de geweldige klanken van het Bang & Olufsen Premium audiosysteem inclusief 3D Sound op u kunt laten inwerken.
Techniek & performance
Het is natuurlijk leuk om de Audi Q8 als klankkast te laten fungeren, maar opgaan in de rijbeleving klinkt ook heel aantrekkelijk. In het bijzonder omdat de 340 pk sterke 3,0 liter V6-turbomotor uit de 55 TFSI behoorlijk indrukwekkende cijfers noteert: 0 tot 100 km/h kan binnen 5,9 seconden. De topsnelheid van 250 km/h gaat de PHEV-uitvoering zelfs voorbij. Elektrisch rijden kan geen kwaad? Eens: de MHEV-technologie uit dit exemplaar maakt presteren net een tikkeltje schoner. Daarvoor hoeft de Q8 dus niet aan de stekker. En met 500 Nm onder de kap is deze vierwielaangedreven 55 TFSI quattro al net zo’n koppelbeest. Wie wil alle 8 automatische versnellingen zelf eens proberen?
Met vriendelijke groet,
Prins Esclusivo.