Wat een schoonheid, deze classy Aston Martin V8 Vantage. Deze extra krachtige 4.7 is nog eens uitstekend onderhouden ook. Én subliem aangekleed; zowel kleur-technisch als qua uitrustingsniveau. Zo hebben de Memory Seats een Bitter Chocolate lederen finish en doet het Aston Martin Premium audiosysteem verwoede pogingen om boven de verslavende sound van de hevig brullende 8-cilinder uit te komen. Tevergeefs natuurlijk, want de atmosferische krachtbron is het ultieme schoolvoorbeeld van hoe een brute sportauto zou moeten klinken. En dat terwijl het accent op tijdloze elegantie ligt… Dat kan niet anders dan een AM V8 Vantage zijn!
Read moreThe english description is not yet available for this vehicle. We would gladly provide you with more information by telephone or email. Our sincere apologies for this matter.
Wat een schoonheid, deze classy Aston Martin V8 Vantage. Deze extra krachtige 4.7 is nog eens uitstekend onderhouden ook. Én subliem aangekleed; zowel kleur-technisch als qua uitrustingsniveau. Zo hebben de Memory Seats een Bitter Chocolate lederen finish en doet het Aston Martin Premium audiosysteem verwoede pogingen om boven de verslavende sound van de hevig brullende 8-cilinder uit te komen. Tevergeefs natuurlijk, want de atmosferische krachtbron is het ultieme schoolvoorbeeld van hoe een brute sportauto zou moeten klinken. En dat terwijl het accent op tijdloze elegantie ligt… Dat kan niet anders dan een AM V8 Vantage zijn!
Exterieur
We hebben het geheime recept van de compacte sportcoupé van Aston Martin al vaak mogen ontleden. De carrosserie is gedrongen en imposant, waarmee het een uiterst krachtige indruk maakt. Het lijnenspel is daarentegen sierlijk en rond, en de details stralen niets dan pure klasse uit. De V8 Vantage is mooi door zijn eenvoud, echter nooit saai; daar is deze machine toch écht te opwindend voor. Waar zit ‘m dat dan in? Onder andere in het natuurlijke verloop van de daklijn, de klassieke druppelvorm van de koplamp covers en de korte overhang achter. Bovendien eindigt laatstgenoemde in een smaakvol geïntegreerde kofferklepspoiler boven heldere achterlichtunits mét onderbreking in carrosseriekleur. Om de iconische “baby-Aston” extra jeu mee te geven is er gekozen voor een classy Tungsten Silver kostuum, gecombineerd met chique 19 inch multi-spaakwielen in zilverkleur. Ook de Bright Finish Grille verraadt dat de Aston Martin V8 Vantage uit een tijdperk stamt waarin Black Pack’s schitterden door afwezigheid. Des te puurder komt de Britse Beauty op ons over…
Interieur
Wat kan het toch een verademing zijn om even niet in een standaard zwarte cockpit plaats te nemen. Bij Aston Martin houden ze van onderscheid en precies dat is wat het interieur van deze V8 Vantage te bieden heeft: zowel de Memory Seats als het dashboard, de midden-/tunnelconsole én de portieren zijn bekleed met prachtig Bitter Chocolate leder. De super smaakvolle bruintint is afgewerkt door middel van Rave Black contraststiksels en wordt vergezeld door Tailors Grey hemelbekleding, Phantom Grey vloertapijten en een Obsidian Black stuurwiel. Met een béétje zwart kunnen we natuurlijk wel leven. Vooral als we weten dat de kwaliteitsbeleving bij dit onderdeel belangrijker is dan de kleur. Ja, het voelt heerlijk om aan het roer te staan van 426 woeste pk’s…
Opties & extra’s
De zetels aan boord van de AM V8 zijn elektrisch te verstellen en hebben een geheugenfunctie, vandaar ook de omschrijving “Memory Seats”. Een rit vol avontuur en plezier slaat u automatisch op in het geheugen. Dat kunt u straks dus ook doen met de ideale zitpositie. Parkeersensoren voor + achter helpen deze schoonheid schadevrij te houden. Verder nodigt de Cruise Control uit om uw rechtervoet elders dan op het pedaal te laten rusten. Scheelt weer onnodig veel boetes. Al begrijpen we de neiging om continu die 8 cilinders aan het werk te zetten. Want tsja, dat geluid…! Nu we het daar toch over hebben: het Aston Martin Premium audiosysteem zorgt voor een prima sound in het knusse en stijlvolle binnenste. Echter, zich meten aan de oorstrelende klanken die het symfonieorkest in het front produceert, is simpelweg schier onmogelijk. Voor een relaxte boulevardrit is zo’n geluidsinstallatie dus prima. Eenmaal buiten de bebouwde kom adviseren we om het volume vooral een tandje te drukken!
Techniek & performance
Tijdens het accelereren van 0 naar 100 km/h binnen 4,8 seconden kunt u immers geen stoorzenders gebruiken. Alle aandacht gaat uit naar de bulderende Aston Martin V8 die in de Vantage 4.7 zomaar 426 pk levert. Ter vergelijk: dat zijn er 46 méér dan de ‘standaard’ 4.3 heeft, met als gevolg een 0,2 tellen korter durende sprinttijd en een topsnelheid die 8 km/h hoger ligt, tot een totaal van 288 km/h. Ook het met 60 Nm gestegen koppel levert een bijdrage in de asfalt vretende performance van dit Britse stijlicoon. Bovendien kunt u hierdoor de Sportshift transmissie makkelijker schakellui bedienen. Wie niet vies is van een potje tegensturen zal de gewichtsverdeling van 49/51 zeker kunnen waarderen, want daarmee laat de fabrikant nét voldoende ruimte om het hoogst stabiele weggedrag speelse trekjes mee te geven. Wie wil dit zelf eens komen proberen?
Met vriendelijke groet,
team Prins.