De liefhebbersauto onder de liefhebbersauto’s: een origineel Nederlands geleverde Alpine A110 van slechts één eigenaar in de gelimiteerde uitvoering genaamd Première Edition! De oplage van 1.955 stuks verwijst naar het jaartal waarin Alpine zijn allereerste productieauto lanceerde. Het betreft hier nummer 256 en dat is een getal om te onthouden. Er is namelijk extreem goed voor de auto gezorgd; uw voorganger was / is een échte liefhebber. Mede dankzij de keramische coating verkeert deze A110 Première Edition in absolute topstaat. De uitrusting is eveneens het bewonderen waard: Sabelt sportstoelen, een sportuitlaat, matte carbon interieurafwerking en een Focal audio kunt u afvinken. En natuurlijk beschikt onze A110 over de enige juiste kleur voor zo’n auto: Blue Alpine. Bovendien ligt de focus op rijplezier. We hoeven waarschijnlijk niet uit te leggen wat 252 pk aan turbopower op de achterwielen in combinatie met een leeggewicht van slechts 1.100 kg doet…?
Read moreThe english description is not yet available for this vehicle. We would gladly provide you with more information by telephone or email. Our sincere apologies for this matter.
Alpine A110 Première Edition
De liefhebbersauto onder de liefhebbersauto’s: een origineel Nederlands geleverde Alpine A110 van slechts één eigenaar in de gelimiteerde uitvoering genaamd Première Edition! De oplage van 1.955 stuks verwijst naar het jaartal waarin Alpine zijn allereerste productieauto lanceerde. Het betreft hier nummer 256 en dat is een getal om te onthouden. Er is namelijk extreem goed voor de auto gezorgd; uw voorganger was / is een échte liefhebber. Mede dankzij de keramische coating verkeert deze A110 Première Edition in absolute topstaat. De uitrusting is eveneens het bewonderen waard: Sabelt sportstoelen, een sportuitlaat, matte carbon interieurafwerking en een Focal audio kunt u afvinken. En natuurlijk beschikt onze A110 over de enige juiste kleur voor zo’n auto: Blue Alpine. Bovendien ligt de focus op rijplezier. We hoeven waarschijnlijk niet uit te leggen wat 252 pk aan turbopower op de achterwielen in combinatie met een leeggewicht van slechts 1.100 kg doet…?
Exterieur
De gelijkenissen met het gelijknamige oer-model uit 1961 zijn overduidelijk. En toch heeft de moderne interpretatie van de A110 een heel eigen gezicht gekregen. Echt retro kunnen we ‘m daarom niet noemen. Echter, aan karakter geen gebrek! De in tweeën opgesplitste koplampunits zijn bijvoorbeeld lekker eigenwijs en de centrale uitlaat aan de achterzijde geeft de Alpine een extra onderscheidende uitstraling. Toch is het verloop van de achterruit het meest uniek aan de auto: deze buigt om de hoeken van de C-stijl, waardoor de ruimte tussen de achterste zijruiten automatisch kleiner wordt en daarmee de dode hoek dus ook. Een zwart streep met daarop de Franse vlag is de stijlvolle verbindende factor in dit verhaal. Op de voorste schermen treft u het merklogo, net als op de naafkappen in het hart van de 18 inch grote dubbele 5-spaaksvelgen. De remklauwen erachter kleuren eveneens “Blue”, maar hebben een fellere tint dan de prachtige middenkleur Blue Alpine carrosserie. Overigens is laatstgenoemde tamelijk gladjes vormgegeven – in de positieve zin van het woord. De coupé-daklijn loopt subtiel af en de A110 Première Edition maakt in z’n geheel een gedrongen indruk. Voor een sportauto van dit formaat zijn de afmetingen dan ook bescheiden te noemen. Dit maakt ‘m des te puurder!
Interieur
Want ja, dit is een rijmachine pur sang. Binnenin is het een feest voor het oog dankzij een royaal gebruik van zwart lederen bekleding, inclusief chique diamantmotief op de Sabelt sportstoelen en deurpanelen. De afwisseling met de Alcantara stoelzittingen en rugleuningen maakt deze Alpine A110 extra délicieux. Maar het kan nóg fraaier getuige het afgevlakte lederen sportstuurwiel, voorzien van Alcantara stukken aan de boven én onderzijde plus een Blue Alpine 12 uur markering. Datzelfde blauw komt terug in het ruime stikselgebruik op de stoelen, armleuningen, tunnelconsole en op het dashboard. De matte carbon ventilatieroosters, middenconsole en instrumentenpaneel gecombineerd met aluminium instaplijsten en schakelpaddels creëren een briljante hightech sfeer. Het zilveren plaatje met daarop het serienummer onderaan de middenconsole legt het accent op de exclusiviteit van de uitvoering. Verder geven de Alpine badges in de zetels en Franse vlaggen in de portieren een gevoel van gepaste trots aan boord van deze magnifieke A110 Première Edition. Waarom ook niet? Voor zo’n compacte cabine doet de sportcoupé behoorlijk weelderig aan!
Opties & extra’s
Een keramische coating moet al dit moois zoveel mogelijk zien te beschermen. Echter, dat is ‘slechts’ de buitenkant. Aan de binnenkant wordt uw gehoor gestreeld aan de hand van een heerlijk klinkend Focal audiosysteem. Of zou het geluid van de sportuitlaat toch voldoende zijn…?
Techniek & performance
Eén ding is zeker: met de snelheidsbeleving is niets mis. Accelereren van 0 naar 100 km/h kan al binnen 4,5 seconden en de topsnelheid van 250 km/h is zonder meer sportwagen-waardig. Nog meer in zijn element is de Alpine A110 bij het nemen van bochten: dankzij een lichtgewicht aluminium koets hoeft dit blauwe wonder slechts 1.100 kg te verplaatsen. Met 252 pk aan turbokrachten hoeft dat natuurlijk geen enkel probleem te zijn. Sterker nog, de 1,8 liter motor is behoorlijk explosief. Bovendien is het zwaartepunt erg laag, wat zowel de wendbaarheid als de speelsheid ten goede komt. De scherpe stuurinrichting helpt uiteraard ook mee de Alpine snel van richting te wisselen. Voorzien van een 7-traps automaat inclusief dubbele koppeling, heerlijke soundtrack en een opvallend lage zitpositie komen de coureurs aspiraties binnen no time bovendrijven. Rest ons te zeggen: merci beaucoup Alpine!
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo.