Menig pupil wordt spontaan wijder zodra de letter “Q” voorbijkomt in combinatie met de woorden “Alfa” en “Romeo”. In het bijzonder als het om de nieuwe Giulia gaat. Betreft het een heuse faceliftversie van modeljaar 2021 gestoken in een Grigio Vesuvio kostuum, dan explodeert ons Alfa-hart bijna letterlijk van enthousiasme! Logisch ook, want waarom zou je anders een carrosserielak vernoemen naar een Italiaanse vulkaan gelegen aan de westkust, berucht om zijn geschiedenis in grote uitbarstingen…
Het feest is pas écht compleet zodra de bulderende 6-cilinder turbomotor 510 paarden loslaat op de achterwielen van de enige echte Alfa Giulia Quadrifoglio. Wie in uw directe omgeving durft te beweren een topsnelheid van 307 km/h te halen in zijn of haar middenklasse sedan? Wij gokken niemand. Laat staan in Italiaanse stijl. Iemand moet de eerste zijn…
The english description is not yet available for this vehicle. We would gladly provide you with more information by telephone or email. Our sincere apologies for this matter.
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Menig pupil wordt spontaan wijder zodra de letter “Q” voorbijkomt in combinatie met de woorden “Alfa” en “Romeo”. In het bijzonder als het om de nieuwe Giulia gaat. Betreft het een heuse faceliftversie van modeljaar 2021 gestoken in een Grigio Vesuvio kostuum, dan explodeert ons Alfa-hart bijna letterlijk van enthousiasme! Logisch ook, want waarom zou je anders een carrosserielak vernoemen naar een Italiaanse vulkaan gelegen aan de westkust, berucht om zijn geschiedenis in grote uitbarstingen…
Het feest is pas écht compleet zodra de bulderende 6-cilinder turbomotor 510 paarden loslaat op de achterwielen van de enige echte Alfa Giulia Quadrifoglio. Wie in uw directe omgeving durft te beweren een topsnelheid van 307 km/h te halen in zijn of haar middenklasse sedan? Wij gokken niemand. Laat staan in Italiaanse stijl. Iemand moet de eerste zijn…
Exterieur
Als u dan toch voor het summum op het gebied supersedans gaat, doe het dan in stijl. Want deze totaal opgefokte 4-deurs berlina is niet alleen een extreem indrukwekkende verschijning, maar ook nog eens een zeer smaakvolle. Zo verpletterend als de looks zijn, zo explosief gedraagt hij zich op het asfalt. Daarover later meer.
Voor wie zwart of wit niet uitdagend genoeg vindt en Rosso Competizione té opvallend is, heeft aan de Giulia Quadrifoglio gehesen in een Grigio Vesuvio kostuum de ideale partner. De gemodificeerde achterlichtunits van de gefacelifte Giulia Q uit modeljaar 2021 lijken zowaar een eenheid te vormen met de lavagrijze carrosserielak dankzij de donkere achtergrond. Voor de rest bevat ook deze Alfa Giulia alle unieke kenmerken van de opperversie: uitgeklopte spatborden, extra luchtinlaten, aangedikte bumper(spoiler)s en dito sideskirts, een reusachtige diffusor achter, carbon kofferklepspoiler en natuurlijk de karakteristieke Q wielen in maatje 19 inch. In dit geval zijn ze donkergrijs van kleur, net als de Dark Miron exterieurdetails – inclusief donkere grille. Ondanks de nagenoeg egaal grijze uitdossing, is de Quadrifoglio versie zo spannend als een – jawel – vulkaanuitbarsting. Knalrode Rosso remklauwen symboliseren het onderliggende vuur van deze regelrechte knaller uit Italië.
Interieur
Minstens zo consequent was men bij het samenstellen van het aangescherpte interieur: Nero leder met Alcantara banen bepalen de kalme sfeer aan boord van de meedogenloze Giulia Q. Stilte voor de storm? Dat kun je wel zeggen, ja. De Rosso stiksels (originele fabrieksoptie) lichten alvast een tipje van de sluier op. De Carbon interieurafwerking doet de rest…
Inzittenden genieten daarnaast van diverse upgrades sinds de facelift. Inclusief een verbeterd multimediasysteem, aangepast stuurwiel (verwarmd), gerestylede automaatpook én middenconsole (voorzien van een draadloze telefoonlader plus een mooiere afwerking).
De elektrisch verstelbare én verwarmbare sportstoelen houden de mensen op de eerste rij ondertussen stevig in hun greep. Geen overbodige luxe, zo blijkt al na slechts enkele kilometers.
Opties & extra’s
Al dit moois kwijtraken lijkt schier onmogelijk dankzij de toevoeging van een Convenience Pack, inclusief verlichte portiergrepen en Keyless Entry. Ook vanachter het stuur blijft u grip houden op de immense potentie van deze machtige macchina: een Driver Assistance Pack 2 met Adaptive Cruise Control, Lane Assist, Traffic Sign Recognition, Driver Attention Assist, Intelligent Speed Control, Traffic Jam Assist en Highway Assist, maakt rijden in dit Italiaanse beest niet alleen hele spannende, maar ook een veilige belevenis. Een parkeercamera garandeert dat het inparkeren al net zo verantwoord gaat, terwijl de Harman Kardon audio gecombineerd met Apple CarPlay doet vermoeden dat een dubbel geblazen 2,9 liter V6-motor geen muzieknoot speelt. Niets is minder waar…
Techniek & performance
Q Music staat in dit geval gelijk aan het gedreun van 510 enthousiast trappelende paarden en 600 Newtonmeters, voortkomend uit een juweel van een 6-cilinder die onder een hoek van 90º licht opgesteld en exclusief de achterwielen aandrijft. Geholpen door een watervlugge automaat met 8 verzetten is de versnelling van de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio op z’n zachtst gezegd explosief te noemen: 0-100 km/h is binnen 3,9 tellen afgeraffeld en de top ligt op een duizelingwekkende 307 km/h. Zelden voegde een sedan zich toe aan de beruchte 300+ club. En slechts één keer bracht deze het vuur mee van een échte Alfa. U bent gewaarschuwd.
Met vriendelijk groet,
Prins Alfa