We zouden natuurlijk kunnen zeggen dat de kracht van de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio ‘m in de 510 pk sterke V6 bi-turbo zit. Maar dit is slechts voor een deel waar. Immers, stop hetzelfde vermogen in een kille 4-deurs en de beleving wordt totaal anders. Laat staan de attractiviteit. Nee, het charisma van de Alfa Giulia Q kent simpelweg geen gelijke. Althans, niet in zijn klasse. Want er zijn Italianen die hetzelfde niveau halen. Die hebben echter 2 portieren en 3 zitplaatsen minder, als u begrijpt wat wij bedoelen… Wat dit gefacelifte exemplaar extra begerenswaardig maakt? De samenstelling! Met een Rosso Competizione carrosserielak en héél veel carbon – waaronder de schaalstoelen – valt er eigenlijk niets te wensen over. En toch voegt Alfa Romeo een camera, Harman Kardon audiosysteem en draadloze oplader aan het lijstje toe. Dat laatste blijkt overigens erg handig, aangezien u zou willen dat een rit in deze ultieme performance sedan tot in de eeuwigheid duurt…
Read moreThe english description is not yet available for this vehicle. We would gladly provide you with more information by telephone or email. Our sincere apologies for this matter.
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
We zouden natuurlijk kunnen zeggen dat de kracht van de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio ‘m in de 510 pk sterke V6 bi-turbo zit. Maar dit is slechts voor een deel waar. Immers, stop hetzelfde vermogen in een kille 4-deurs en de beleving wordt totaal anders. Laat staan de attractiviteit. Nee, het charisma van de Alfa Giulia Q kent simpelweg geen gelijke. Althans, niet in zijn klasse. Want er zijn Italianen die hetzelfde niveau halen. Die hebben echter 2 portieren en 3 zitplaatsen minder, als u begrijpt wat wij bedoelen… Wat dit gefacelifte exemplaar extra begerenswaardig maakt? De samenstelling! Met een Rosso Competizione carrosserielak en héél veel carbon – waaronder de schaalstoelen – valt er eigenlijk niets te wensen over. En toch voegt Alfa Romeo een camera, Harman Kardon audiosysteem en draadloze oplader aan het lijstje toe. Dat laatste blijkt overigens erg handig, aangezien u zou willen dat een rit in deze ultieme performance sedan tot in de eeuwigheid duurt…
Exterieur
Het design van de Alfa Romeo Giulia is er één om van te smullen. De berlina is een verademing in de doorgaans erg zakelijke klasse. Met zijn tijdloze rondingen, prachtige welvingen en perfecte proporties doet de 4-deurs zelfs het autohart van de diehard sportwagenliefhebber sneller kloppen. Het Quadrifoglio sausje is wat dat betreft de overtreffende trap: stevige bumper(spoiler)s, brede spatschermen, fraaie luchtinlaten en een set stoere zwarte wielen maken het helemaal af. Ook de 4 uitlaateindstukken in trapezevorm zijn exclusief voor de Giulia Q ontworpen. Natuurlijk is het diep rode Rosso Competizione lakwerk dé tint voor een auto als deze. De zwarte grille en dito raamomlijsting zorgen al voor net zo’n sprekend contrast als de 19 inch velgen. Echter, met het dak, de frontlipspoiler, kofferklepspoiler, sideskirts en buitenspiegels is iets bijzonders aan de hand: deze zijn niet zwart, maar helemaal van carbon. Hoe gaaf! De “smoked” achterlichtunits bevestigen dat het hier om de faceliftversie gaat en de Giallo remklauwen vormen hét verrassingselement aan de buitenkant van de Alfa Giulia Quadrifoglio.
Interieur
Dat carbon staat u wel aan? Gelukkig maar, want eenmaal achter het stuur krijgt u er ook veelvuldig mee te maken. Zo zijn de briljant zittende kuipstoelen ermee afgewerkt. Leuk, maar uw blik is over het algemeen naar voren gericht? Heeft Alfa Romeo rekening mee gehouden: het afgevlakte sportstuur, de portiergrepen, het dashboard en de middenconsole zijn namelijk eveneens van lichtgewicht carbon. Erg schreeuwerig komt dit overigens niet over, aangezien de rest van de Quadrifoglio cockpit zwart van kleur is. Het Nero lederen binnenwerk bevat op zijn beurt Rosso stiksels, zodat in- en exterieur volledig in harmonie zijn. De verhoudingen zijn alleen precies andersom en dat maakt ‘m lekker uitgebalanceerd.
Opties & extra’s
Uitgebalanceerd is ook de rest van het uitrustingsniveau: de geïntegreerde camera behoudt optimaal overzicht rondom de auto, terwijl de draadloze oplader vooral heel erg praktisch is voor iedereen die min of meer is getrouwd met zijn of haar smartphone. Het Harman Kardon audiosysteem is evengoed iets om spontaan verliefd op te worden. Desondanks is de geweldige sound niet opgewassen tegen het hoorbare geweld waarvoor de dubbel geblazen 6-cilindermotor verantwoordelijk is. Grote kans dus dat standje “mute” voor de speakers toch geen uitzondering is…
Techniek & performance
We blijven bij de prestaties van de 2,9 liter V6, want de dubbele turbo weet het maximum vermogen op te schroeven tot maar liefst 510 pk. De krachtpatser is onder een hoek van 90º gepositioneerd en brult het uit van genot. U zou bijna vergeten met een – in basis – keurige middenklasse sedan onderweg te zijn. Of de Alfa Romeo Giulia Q stiekem meer een sportauto in 4-deurs formaat is dan andersom? Misschien dat de acceleratie van 0-100 km/h binnen 3,9 seconden en topsnelheid van 307 km/h antwoord geven op die vraag… Ondertussen verzamelen alle 600 Newtonmeters zich om de achteras op hun donder te geven. De 8-traps automaat doet zijn werk vliegensvlug, zodat de supercar ervaring alsmaar sterker wordt aan boord van de bloedstollende Alfa Giulia Quadrifoglio. Een unieke ervaring, welteverstaan. Wie durft ervoor te gaan?
Met vriendelijke groet,
Prins Alfa.