Er zijn auto’s met een verhaal en er zijn auto’s met een verhaal. Deze klassieke Alfa heeft een verhaal dat als reden nummer één mag worden gezien om overstag te gaan. Dit staat los van alle andere kwaliteiten die de Alfa Romeo 164 Super 3.0 V6 met 24 kleppen en automaat te bieden heeft – en dat zijn er al best veel. Deze Italiaanse klassieker pur sang is namelijk van een liefhebber pur sang. Echt, groter zijn ze er niet: nota bene onze eigen werknemer Anton mag zich de gelukkige eigenaar noemen van dit exemplaar. Dit betekent dat we momenteel over de meest geliefde, meest vertroetelde en meest gewilde (?) Alfa 164 ooit beschikken. Want wie wil er nu geen 164 die met de best mogelijke Alfa-kennis (zeg maar gerust: Alfa-brein) is onderhouden? De karakteristieke sedan ademt puur vakmanschap en precies daarmee is dit exemplaar ook klaargestoomd de afgelopen jaren. Wie volgt 164-veteraan annex Alfa-fanaat Anton in stijl op?
Read moreThe english description is not yet available for this vehicle. We would gladly provide you with more information by telephone or email. Our sincere apologies for this matter.
Alfa Romeo 164 Super 3.0 V6 24V Automatic
Er zijn auto’s met een verhaal en er zijn auto’s met een verhaal. Deze klassieke Alfa heeft een verhaal dat als reden nummer één mag worden gezien om overstag te gaan. Dit staat los van alle andere kwaliteiten die de Alfa Romeo 164 Super 3.0 V6 met 24 kleppen en automaat te bieden heeft – en dat zijn er al best veel. Deze Italiaanse klassieker pur sang is namelijk van een liefhebber pur sang. Echt, groter zijn ze er niet: nota bene onze eigen werknemer Anton mag zich de gelukkige eigenaar noemen van dit exemplaar. Dit betekent dat we momenteel over de meest geliefde, meest vertroetelde en meest gewilde (?) Alfa 164 ooit beschikken. Want wie wil er nu geen 164 die met de best mogelijke Alfa-kennis (zeg maar gerust: Alfa-brein) is onderhouden? De karakteristieke sedan ademt puur vakmanschap en precies daarmee is dit exemplaar ook klaargestoomd de afgelopen jaren. Wie volgt 164-veteraan annex Alfa-fanaat Anton in stijl op?
Historie
De juiste Alfa Romeo 164 op het spoor komen is niet alleen een kwestie van goed zoeken, maar vereist ook bakken kennis en ervaring. Zie daar onze Anton: al 30 jaar werkzaam bij Prins als schade-expert, doorgewinterde restaurateur en heuse poetsspecialist. Anton kent alle, maar dan ook écht alle ins en outs omtrent de Alfa 164. Je zou dus kunnen zeggen dat hij een neus heeft voor het opsporen van dé ultieme 164. Eind 2017 stuitte hij op dit exemplaar en vanaf dat moment was er geen weg meer terug. Onze Busso V6-specialist Gert, collegiaal als hij is, zette de technische puntjes op de i, terwijl Anton zelf het optische deel voor zijn rekening nam. Of het nodig was? Menig liefhebber zou gezegd hebben van niet, want met de conditie was in principe al niets mis. Maar ja, je bent fanaat of je bent het niet…
In- & exterieur
Uiteraard mag je ervan uitgaan dat een ex-Anton auto er tiptop bijstaat. De basis is inderdaad keihard, de lak gitzwart en het interieur is wonderbaarlijk netjes gebleven na al die jaren trouwe dienst. De Alfa 164 is compleet en in z’n geheel origineel gehouden. Zelfs de airconditioning af-fabriek werkt precies zoals kenners van het model kunnen verwachten: niet. Anton heeft dit bewust zo gelaten. Dat leek hem beter, gezien de gevoeligheid van het systeem en vanwege praktische redenen. Bovendien is het alternatief veel leuker: op een hete zomerdag kunt u ervoor kiezen om de zonneschermen voor de achterruit te schuiven. Staat nog chic ook en is helemaal tijd-correct. De originele, gepolijste 164-wielen maken het prachtige plaatje meer dan compleet. De zilveren exemplaren voelen als een gouden vondst; ze zijn nogal zeldzaam en mede daardoor erg geliefd.
Techniek
Menig moderne wagen heeft een typeaanduiding waarbij de onderliggende techniek zich lastig laat raden. Niet bij Anton’s Alfa Romeo 164. De omschrijving is nog lekker old school en recht voor z’n raap: voorin ligt een heerlijk roffelende 6-cilinder in V-opstelling met een totale inhoud van 3,0 liter en 24 kleppen. Dat laatste is erg belangrijk, want de 24V-versie werd naast de ‘standaard’ 12-klepper geleverd. Het verschil? 184 versus 207 pk, 255 versus 277 Nm en een prestatieniveau in lijn daarvan: de 3.0 V6 24V is duidelijk de betere van de twee met een 0-100 km/h sprint binnen 9 seconden (8 seconden in combinatie met een handbak) en een topsnelheid van 235 km/h (handbak: 240 km/h). De 12V moet het met 10 km/h minder doen. Zelf proberen? Let op: de Alfa 164 is nog in handen van Anton en wordt door ons in consignatie verkocht zonder garantie. Maak daarom eerst een afspraak om teleurstellingen te voorkomen. Want echt, dit zwarte Italiaanse pareltje wilt u niet mislopen!
Met hartelijke groet,
Prins Classics