Menu
Menu
Favorites My Account
My Account
Deel deze auto

KOUGAR Sports Mark-2

Fabriekskleur
British Racing Green
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
24100 mile
Bouwjaar
1964
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 64.500,-

KOUGAR Sports Mark-2

Fabriekskleur
British Racing Green
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
24100 mile
Bouwjaar
1964
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 64.500,-
Request quote
Deel deze auto

Voorwoord

Minder luxe, minder comfort, minder gewicht, maar o zo veel meer lol. De Kougar Sports MKII is er speciaal voor de purist die gaat voor de ultieme rijbeleving; niets meer, maar ook zeker niets minder dan dat. Uitwaaien is een understatement in de ultra wendbare, slechts 940 kg wegende kitcar-achtige. Of moeten we zeggen katachtige? Het DNA van deze retro-machine vormt een 100% match met de 6-cilinder Jaguar S-Type uit 1964. De ombouw naar de lichtgewicht straatracer die het nu is, werd eind jaren 80 voltooid. Inclusief de enige juiste kleur voor een écht Engels icoon: British Racing Green. Wie hangt de vlag alvast uit?

Lees verder
Omschrijving
Techniek
Reviews

The english description is not yet available for this vehicle. We would gladly provide you with more information by telephone or email. Our sincere apologies for this matter.
Kougar Sports Mark-2 – (English version below)

Minder luxe, minder comfort, minder gewicht, maar o zo veel meer lol. De Kougar Sports MKII is er speciaal voor de purist die gaat voor de ultieme rijbeleving; niets meer, maar ook zeker niets minder dan dat. Uitwaaien is een understatement in de ultra wendbare, slechts 940 kg wegende kitcar-achtige. Of moeten we zeggen katachtige? Het DNA van deze retro-machine vormt een 100% match met de 6-cilinder Jaguar S-Type uit 1964. De ombouw naar de lichtgewicht straatracer die het nu is, werd eind jaren 80 voltooid. Inclusief de enige juiste kleur voor een écht Engels icoon: British Racing Green. Wie hangt de vlag alvast uit?

Historie
De Kougar Sports Mk2 op uw scherm startte zijn loopbaan medio jaren 60 als volwaardige limousine. Een idee van oprichter Rick Stevens zorgde er echter voor dat deze en nog ongeveer 800 andere Jaguars werden omgebouwd naar een strikte 2-zits roadster voorzien van retro-looks. Stevens verwezenlijkte in 1979 zijn droom met de grondlegging van Kougar Cars. Voor de ontwikkeling van zijn 1e eigen auto, de Kougar Sports, liet hij zich inspireren door de schoonheid van de legendarische Frazer Nash TT en Healey Silverstone. De gelijkenissen met deze modellen beperken zich echter tot de uitstraling, want onderhuids is de Sports MKII een Jaguar in hart en ziel. Het duurde overigens nog tot 1988 totdat de Brit in zijn huidige vorm het asfalt betrad. In 1999 werd de Kougar van een Nederlands kenteken voorzien. De afgelopen jaren maakte de retro-klassieker deel uit van een collectie van een vaste Prins klant. Sindsdien is er nauwelijks mee gereden…

Exterieur
Zonde natuurlijk, om een beauty als de Kougar Sports Mk2 te laten staan. Al kan het evenmin kwaad om het geweldige design van de roadster goed in u op te nemen. De sigaarvormige koets, prachtige glooiing over de ‘losse’ spatborden, motorfiets-achtige koplampen, reusachtige grille, fraaie roosters in de motorkap, coole side pipe, separate Brookland voorruitjes en natuurlijk de karakteristieke British Racing Green carrosserielak staan na een 1e kennismaking voor altijd in uw geheugen gegrift. Wat een eyecatcher! En tegelijkertijd een geweldige verademing dat dit nog bestaat en kan anno 2022.

Interieur
Minstens zo retro en spartaans is de cockpit van de Kougar Sports. Of moeten we zeggen werkplek? Alle details wijzen er namelijk op dat de bestuurder er in deze 2-zitter nog serieus wat voor moet doen om een circuitwaardige performance uit de dakloze Brit te persen. U moet dus niet vies zijn van een beetje zweet. Het dashboard is lekker “old school” en bestaat uit grote analoge tellers, meters, tuimelschakelaars en natuurlijk een houten stuurwiel inclusief 3 aluminium spaken. Dash en brandblusser kleuren traditioneel groen en maken daarmee optisch deel uit van de rest van de koets. De beige vloer- en stoelbekleding doen juist luxe aan, maar zijn zeker niet minder praktisch. Felblauwe gordels moeten bestuurder en passagier op hun plek houden wanneer de Sports MKII tot het uiterste wordt gedreven.

Techniek & performance
De glimmende aluminium pookknop staat rechtstreeks in verbinding met een ouderwets fijne handbak. Voet op het gaspedaal en de krachtige Jaguar 6-cilinder gaat er als een haas vandoor. Veel kilo’s hoeft de atmosferische lijnmotor immers niet in beweging te brengen: de weegschaal blijft hangen op een zeer bescheiden 940 kg. We hoeven u niet uit te leggen wat dit met de (speelse!) rijkwaliteiten van de Kougar Sports Mk2 doet. De klassieker laat zich perfect en heel precies de bocht doorsturen; hoe scherper, hoe beter. Hoe sneller, hoe liever! Ondanks dat de Sports met een oplage van circa 800 stuks een zeldzaamheid is, is het de meest succesvolle Kougar die Stevens liet bouwen. Stap in en begrijp meteen waarom.

Met hartelijke groet,
Prins Classics.

— English version —

Less comfort, less luxury, less weight (only 940 kg), but a whole lot more fun. The Kougar Sports MKII is especially designed for the fan who doesn’t want anything else but experience the ultimate driving sensation. How on earth is that possible with a retro machine, having a 100% DNA match with the 1964 6-cylinder Jaguar S-Type? A complete transformation in the late 80s made something really special of this classic. Including the only correct color for a real icon from the UK: British Racing Green. Time to wave your flags.

History
The Kougar Sports Mk2 on your screen started its career as a full-fledged limousine in the mid-1960s. An idea from Rick Stevens, however, ensured that these and about 800 other Jaguars were converted to a 2-seater roadster with retro looks. Stevens realized his dream in 1979 after founding Kougar Cars. For the development of his very 1st project, the Kougar Sports, he was inspired by the beauty of the legendary Frazer Nash TT and Healey Silverstone. The visual similarities with these models are strong, but underneath the Sports MKII is a Jaguar in heart and soul. It lasted until 1988 before this specific car entered the road in its current form. In 1999 our Kougar became Dutch property. The retro classic has been part of a private car collection of a loyal Prins customer during the last few years.

Exterior
It doesn’t get much more old school than the Kougar Sports Mk2. Apart from the “loose” fenders and round headlights, the shape of the roadster is easy to confuse with the F1 cars from the 50s. This includes striking details such as the side pipe and Brookland windscreen, although the Kougar has two of them since it’s not a single seater. The British Racing Green lacquer makes it even look faster. Personally, for us it’s a great relief that these kind of cars still exist, even in 2022.

Interior
The cockpit of the Kougar Sports is at least as pure. Every tiny detail is fully focused on unadulterated driving pleasure. Of course, the dashboard has large analog meters, toggle switches and a wooden steering wheel with 3 aluminum spokes. Dash and fire extinguisher traditionally have the traditional green paint, while the beige carpets and seats look luxurious, but certainly no less practical. Bright blue seatbelts keep the driver and passenger in their places when the Sports MKII is pushed to its limits.

Technique & performance
The shiny aluminum gear shift is connected to a fine manual gearbox. Foot on the throttle and the powerful Jaguar 6-cylinder takes off like a rocket. After all, the natural aspired inline engine doesn’t have to move too many kilos: about 940. We don’t need to explain what the consequences are in case of the handling of the Kougar Sports Mk2. The classic dives perfectly and very precisely into each and every corner. The sharper, the better. The faster, the more exciting! Despite the fact that the Sports is a rarity with a production limited of only 800, it’s by far the most successful Kougar that Stevens has ever built. Get in and immediately understand why.

Kind regards,
Prins Classics.

Motor
cc 6 cilinder
Brandstof
Benzine
Vermogen
0 pk
Gewicht
940 kg
Boek een proefrit

Ervaar de KOUGAR Sports Mark-2

Voornaam*
Vul uw naam in
Achternaam*
Vul uw naam in
Telefoonnummer*
Vul uw telefoonnummer in
E-mailadres*
Vul uw e-mailadres in
Ga akkoord om te kunnen verzenden

Soortgelijk

€ 10.900

€ 99.500

Advies nodig?

Ik help u graag verder

Stuur Jeroen een e-mail
Jeroen van Kranen
Sales