Compact en wendbaar, voorzien van stoere crossover-achtige karakteristieken en een powerunit afkomstig uit een sportauto. Op papier lijkt deze combinatie totale waanzin. Totdat u zich beseft dat dit alles samenkomt in de Mercedes GLA 45 AMG 4MATIC. Wat een heerlijke machine! Inclusief 381 pk aan turbo-plezier en een sportuitlaat die het dynamische DNA van de topklasse GLA nog nét even verder weet te accentueren. Verder is de Benz keurig dealeronderhouden en nog hartstikke praktisch ook: een achteruitrijcamera, actieve parkeerassistent en Apple CarPlay zijn bijvoorbeeld inbegrepen. Behoefte aan maximale controle op het klimaat? Een schuif-/kanteldak en stoelverwarming mag u eveneens afvinken.
Lees verderMercedes-Benz GLA45 AMG 4MATIC Nachtzwart
Compact en wendbaar, voorzien van stoere crossover-achtige karakteristieken en een powerunit afkomstig uit een sportauto. Op papier lijkt deze combinatie totale waanzin. Totdat u zich beseft dat dit alles samenkomt in de Mercedes GLA 45 AMG 4MATIC. Wat een heerlijke machine! Inclusief 381 pk aan turbo-plezier en een sportuitlaat die het dynamische DNA van de topklasse GLA nog nét even verder weet te accentueren. Verder is de Benz keurig dealeronderhouden en nog hartstikke praktisch ook: een achteruitrijcamera, actieve parkeerassistent en Apple CarPlay zijn bijvoorbeeld inbegrepen. Behoefte aan maximale controle op het klimaat? Een schuif-/kanteldak en stoelverwarming mag u eveneens afvinken.
Exterieur
De Mercedes-Benz GLA45 AMG laat zich niet eenvoudig in een hokje plaatsen en dit heeft niets met zijn omvang te maken. De GLA-Klasse is namelijk allesbehalve overdreven groot. Integendeel: in het SUV-segment is het een tamelijk compacte auto. Maar is het eigenlijk wel een SUV? Vergeleken met de A-Klasse – waar het model nauw aan verwant is, oogt de hatchback inderdaad een stuk robuuster en hoger. De aangedikte sideskirts onderstrepen het stoere karakter van de GLA, maar in deze AMG-trim loopt de auto ook over van sportiviteit. Let bijvoorbeeld op de opvallende styling van de bumpers met grote luchtinlaten en splitters aan het front, plus een dikke diffusor aan de achterzijde met aan weerskanten een dubbele sportuitlaat. Gehesen in een Nachtzwart kostuum zit er bovendien een mysterieus tintje aan de Mercedes. Ook de wielen zijn vrijwel helemaal zwart, op de gepolijste randen na. De aluminium spijlen in de grille, onderlipspoiler, roofrails en rand in de achterbumper zorgen voor extra contrast. Hoe fraai!
Interieur
Meer van hetzelfde aan boord van het half lederen, half alcantara (inclusief hemelbekleding!) interieur. De zwarte bekleding wordt hier en daar afgewisseld met aluminium details. Maar er is ook een verrassingselement in de GLA45 AMG cockpit: de stiksels (waaronder op dashboard + stuurwiel), gordels en zelfs de binnenste randen van de ventilatieopeningen hebben een knalrode finish! Om maar even aan te geven dat het deze Mercedes-Benz menens is als het om pure performance gaat. Stuurwiel en pookknop zijn lekker compact en staan daarmee in het verlengde van de wendbare karakteristieken. Let ook op het gedrukte AMG-logo in laatstgenoemde. Wedden dat het sportieve autohart hier sneller van gaat kloppen?
Opties & extra’s
Wie de sportuitlaat eenmaal heeft horen werken, vooral met het elektrisch bedienbare schuif-/kanteldak in geopende toestand, zal eerder geneigd zijn om Apple CarPlay links te laten liggen. Bescheiden afmetingen hoeven overigens niet te betekenen dat u minder zorgvuldig om kunt gaan met het koetswerk tijdens inparkeren. Ter ondersteuning van het manoeuvreren zijn een actieve parkeerassistent en achteruitrijcamera present. Even uitwaaien zonder kou te lijden? De geïntegreerde stoelverwarming moet een frisse bries voldoende compenseren – lees: tegengas bieden…
Techniek & performance
Hoezeer het gas erop gaat is met name afhankelijk van hoeveel snelheid u aankunt: de 2e serie van de GLA 45 AMG kreeg namelijk een upgrade van 360 naar 381 pk en is daarmee nóg sneller in staat om de 0 tot 100 km/h sprint af te werken. Al na 4,4 tellen is het gebeurd! Ongekend, zeker voor een auto in deze (GLA-)klasse. Het toegenomen koppel van 450 naar 475 Nm maak dat de 2,0 liter turbomotor extra explosief aanvoelt tijdens tussenacceleraties. Het Duitse herenakkoord wordt desalniettemin nog altijd gerespecteerd met een topsnelheid van 250 km/h. Althans, af-fabriek… Het 4MATIC-vierwielaandrijfsysteem biedt machtig veel grip, dus daar zal het allerminst aan liggen! Eerst maar eens de rustige straten van Nunspeet opschudden…
Met vriendelijke groet,
team Prins.
Volante 5.2 V12 Superleggera | Veel carbon! | Bang & Olufsen | Sports Plus stoelen | 360cam
€ 289.500
Sportback 55 TFSI e S edition Competition | Full option | Pano-dak | Bang&Olufsen | Carplay
€ 59.500
4.7 MC Stradale | 1 of 497 | Carbon seats | Collectors-item
€ 104.500