Bijna al het moois komt uit Modena, Milaan of Maranello. Maar als het kunstwerk tevens wordt vernoemd naar de plek van oorsprong, dan weet je dat er écht iets bijzonders aan de hand is. Ferrari gaf haar 550 de toevoeging Maranello mee en heeft daar alle reden toe. In de lange neus gaan 485 steigerende paarden schuil, verdeeld over 12 cilinders. Opvallend is de manier waarop deze configuratie is verpakt: met de elegantie van een traditionele GT. Toch heeft de Ferrari 550 Maranello ‘slechts’ plaats voor 2. Is het model daarmee uniek in zijn soort? Reken maar! Minstens zo uniek is de staat van dit, origineel Zweeds geleverde exemplaar: zó ziet perfectie eruit!
Lees verderFerrari 550 Maranello
Bijna al het moois komt uit Modena, Milaan of Maranello. Maar als het kunstwerk tevens wordt vernoemd naar de plek van oorsprong, dan weet je dat er écht iets bijzonders aan de hand is. Ferrari gaf haar 550 de toevoeging Maranello mee en heeft daar alle reden toe. In de lange neus gaan 485 steigerende paarden schuil, verdeeld over 12 cilinders. Opvallend is de manier waarop deze configuratie is verpakt: met de elegantie van een traditionele GT. Toch heeft de Ferrari 550 Maranello ‘slechts’ plaats voor 2. Is het model daarmee uniek in zijn soort? Reken maar! Minstens zo uniek is de staat van dit, origineel Zweeds geleverde exemplaar: zó ziet perfectie eruit!
Historie
De Zweden weten hoe ze een Italiaan moeten onderhouden: met eindeloos veel respect voor het materiaal. Deze Prins onder de Maranello’s ziet er werkelijk schitterend uit, en dat heeft de Ferrari vooral te danken aan zijn 2 voorgaande eigenaren. Echt, meer zijn het er niet! Des te bijzonderder als je je bedenkt dat deze klassieker al 23 jaar op de wereld is. Precies even lang was de Italiaanse schone in Zweden te bewonderen, totdat wij lucht kregen van het bestaan. De werkelijk schitterende conditie is niet alleen met het blote oog te zien; technisch is dit paradepaardje ook in bloedvorm. De historie (compleet aanwezig) en bijgeleverde boekjes tonen aan dat dit geen toeval is. Aan ons de eer om er een nieuwe liefhebber bij te vinden. Met alle zorg van de wereld uiteraard…
Exterieur
Zwart is en blijft een gevoelig onderwerp voor de autopoetsers onder ons. Aan de andere kant is de schoonheid van een zwarte Ferrari intenser dan intens wanneer die in uitmuntende staat verkeert. Zo ook in dit geval: het is ongekend hoe het Nero Daytona lakwerk na al die jaren nog steeds zo glimt alsof hij zojuist de spuitcabine van de fabriek heeft verlaten. De fabriek in Maranello welteverstaan. Bij een stijlvol design hoort een stijlvolle samenstelling, moet de oorspronkelijke eigenaar gedacht hebben. Kenmerkend voor de Ferrari 550 Maranello zijn de lange neus met dito overhang aan de voorzijde, relatief korte wielbasis en dito overhang aan de achterzijde. Hierdoor maakt de klassieke supercar zowel een gestrekte als een gedrongen indruk. Voorts is het krachtige Pininfarina design te herkennen aan de karakteristieke luchtinlaat in de motorkap en de dubbele luchtsleuven achter de voorste wielen. Maar bovenal werd geen lijn te veel getekend, zodat het geheel lekker clean oogt. Zeker in het zwart.
Interieur
Binnenin wacht de grootste verrassing. Het chique Ferrari interieur krijgt extra flair dankzij de beige lederen afwerking; een klassieke en o zo smaakvolle combinatie met het zwart lederen dashboard + stuurwiel. De patronen in de stoelen zijn van het type Daytona Style en beschikken over een Nero bies voor een klasse uitstraling. Daarover gesproken: het achterdek heeft een exclusief diamant motief. Maar het charmeoffensief in de 550 Maranello cockpit is pas écht compleet met een hele rits analoge tellers en meters, voorzien van een subtiele chromen rand en een klassiek opschrift. De ronde ventilatieroosters, geperforeerde aluminium sportpedalen en prachtig uitgefreesde schakelcoulissen kennen we ook uit andere Ferrari klassiekers. In dit geval vormen ze een 100% match met het karakter van de Maranello.
Techniek & performance
Een Ferrari met V12, dat kan haast niet anders dan kriebels in uw buik geven. Toegegeven, alle 485 aanwezige paarden zijn luid en duidelijk aanwezig. Turbo’s en andere hulpsystemen schitteren door afwezigheid. De inhoud van 5,5 liter gaf de bedenkers voldoende inspiratie om een modelnaam te verzinnen. Wie de handgeschakelde transmissie zonder aarzelen bedient, weet binnen 4,4 seconden van 0 naar 100 km/h te accelereren. Wilt u de rechtervoet langer op het gaspedaal laten rusten, dan blijft de naald van de kilometerteller klimmen totdat de 323 km/h in beeld komt. Indrukwekkende cijfers voor een indrukwekkende machine! En dan hebben we het nog niet eens over de (toekomstige) waarde van de Ferrari 550 gehad… Tot snel in Nunspeet: het Maranello van Nederland.
Met hartelijke groet,
Prins Classics
€ 139.500
V6 3.0-24V RS | Phase I | Origineel Nederlands | Volledige historie
€ 44.500
1600 Junior | 2000 engine | Loads of upgrades! | Alfaholics parts
Prijs op aanvraag