Bij het horen vallen van de naam Quadrifoglio Verde weet u dat dit zomaar uw geluksdag kan zijn. Als we u nu vertellen dat het hier om een zeer mooie, origineel Nederlands geleverde (!) Alfa Romeo 75 3.0 V6 QV gaat, hebben we dan uw aandacht? Gefeliciteerd, u bent een échte Alfist! Om het verhaal nog mooier te maken is de QV uitgerust in een vurig Rosso Alfa kostuum en zijn alle originele boekjes plus complete onderhoudshistorie aanwezig. Snel grijpen dus, deze unieke kans!
Lees verderAlfa Romeo 75 3.0 V6 QV Rosso Alfa
Bij het horen vallen van de naam Quadrifoglio Verde weet u dat dit zomaar uw geluksdag kan zijn. Als we u nu vertellen dat het hier om een zeer mooie, origineel Nederlands geleverde (!) Alfa Romeo 75 3.0 V6 QV gaat, hebben we dan uw aandacht? Gefeliciteerd, u bent een échte Alfist! Om het verhaal nog mooier te maken is de QV uitgerust in een vurig Rosso Alfa kostuum en zijn alle originele boekjes plus complete onderhoudshistorie aanwezig. Snel grijpen dus, deze unieke kans!
Historie
De Alfa 75 stamt uit het jaar 1985, maar voor het absolute topmodel moesten we nog 5 extra jaren geduld hebben. De 3.0 V6 QV is meer dan het wachten waard, daarover kunnen we niet duidelijk genoeg zijn. Ook met katalysator ging dit klavertje vier qua pure power voorbij aan de America versie zónder katalysator, waarmee de totale output 192 pk bedroeg. Zelfs de 1.8 Turbo Evoluzione moest zijn meerdere erkennen in de QV als het om topsnelheid gaat: 222 km/h. Serieuze cijfers voor een ruime middenklasse sedan! Dit specifieke exemplaar werd in 1991 nieuw op de weg gezet in Wolvega, op het terrein van Alfa Romeo dealer De Vries & Sipman. Alle documenten zijn inbegrepen zodat u de onderhoudsgeschiedenis eens rustig kunt nalezen. Hoewel, rustig… Na 33 jaar perfecte service is er een heus boekwerk ontstaan. Zie dit maar eens ontspannen door nemen met in uw achterhoofd een stem die roept liever achter het stuur te kruipen van uw nieuwe klassieke aanwinst…
Exterieur
Als opvolger van de Alfa Romeo Nuova Giulietta was de 75 er alles aan gelegen om een serieuze speler te worden in hetzelfde segment als waarin de Mercedes 190 en BMW 3 Serie opereerden. Anders dan genoemde concurrenten was én is de Alfa 75 veel meer een échte sportsedan. Het is dat hij 4 portieren heeft, anders zou de strakke koets met hoge kont prima voor een stoere GT doorkunnen. Het Rosso Alfa lakwerk voedt de sportieve uitstraling van de Italiaanse berlina. Minder hoekig wordt de karakteristieke carrosserie er echter niet van. Sterker nog, de zwarte elementen opzij, uitmondend in een fraai geïntegreerde kofferklepspoiler, accentueren de rechttoe-rechtaan belijning van de iconische Alfa Classic. In carrosseriekleur meegespoten, dik aangezette wielkastranden + dito sideskirts zijn onmiskenbaar voor de latere series Alfa Romeo 75. Dus zeker ook voor deze.
Interieur
Zitten doet u op Grigio stoffen stoelbekleding, dezelfde als in de portieren. Dashboard en andere kunststoffen zijn eveneens grijs van kleur. Uitzondering is het houten stuurwiel: deze bevat 3 zwarte spaken met in het midden uiteraard het legendarische Alfa hart. Het ontwerp van de 75 cockpit is net zo strak als de buitenkant. Het JVC audiosysteem is beduidend jonger, maar dan is er altijd nog de Alfa 75 badge rechts naast het instrumentenpaneel die u eraan herinnert in wat voor tijdmachine u heeft plaatsgenomen. Verder is het binnenwerk mooi intact en de overall conditie meer dan prima. Zitten = genieten!
Techniek
Met een diepe 6-cilinder Alfa Romeo roffel wordt de 3,0 liter grote krachtbron uit zijn slaap getrild. Typisch is natuurlijk dat alle 192 paarden richting de achteras verdwijnen wanneer de V6 op zijn falie krijgt. Daarmee is de 75 QV even speels als sportief, want de sedan laat zich prima temmen en ligt tegelijkertijd als een blok op het asfalt. In bochten én in rechte lijn: van 0 naar 100 km/h binnen 7,5 seconden en een topsnelheid van 222 km/h zijn waarden om trots op te zijn. Kortom, een rijdersauto pur sang. Eentje die zijn gelijke niet kende in zijn klasse. En gezien het heerlijk originele, analoge karakter zal dat waarschijnlijk ook altijd zo blijven… Vier de schoonheid van het verleden. Een verleden waarin Alfa Romeo een eigen unieke invulling gaf aan het begrip ‘rijplezier’. Nu te bewonderen én te proberen bij Prins.
Met vriendelijke groet,
team Prins.
350 SL roadster | Full history | German car | Hardtop
€ 49.500
2.0-16V HF Integrale EVO II | SS Blue Lagos 1/218 | Edizione Finale
€ 149.500
Maranello
€ 139.500